Trükköznek a török, albán, szerb fuvarosok

Évente több mint kétmillió nehéz tehergépjármű szeli át Magyarországot, a hatalmas tranzitforgalomból lényegesen többet is profitálhatna hazánk: minőségi szolgáltatások – például őrzött parkolók és szálláshelyek építése – és hatékonyabb útdíj-, illetve engedélyellenőrzés, gyorsabb határkeresztezés esetén akár többmilliárd forintos plusz bevételhez juthatnának a magyar vállalkozások és a költségvetés. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerint a kormány logisztikai szektort érintő tervezett intézkedései – infrastruktúra fejlesztések feltételeinek megteremtése, szigorúbb hatósági ellenőrzések, minimális szolgáltatási díj bevezetése stb. – évtizedes problémákra nyújthatnak megoldást, elősegítve a vonzóbb logisztikai infrastruktúra kiépítését, a trükköző külföldi fuvarosok kiszűrését és a magyar árufuvarozói piac versenyképességének növelését.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hazánkban a logisztikai szektor az éves GDP több mint 5 százalékát adja, ami akár duplája is lehetne, ha Magyarország jobban kihasználná geopolitikai adottságait. Jelenleg csak közúton évente több mint kétmillió nehéz tehergépjármű halad át az országon, és több millió tonna tranzitárut kezelnek vasúton, közúton és vízen.

Új szabályok és fejlesztések kellenek (Fotó: Depositphotos)
Új szabályok és fejlesztések kellenek (Fotó: Depositphotos)

„A magyar árufuvarozás számos olyan belső és külső problémával küzd évtizedek óta, amely gátja a nemzetközi versenyképességnek” – hangsúlyozza Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke szerint a tranzitforgalomban hazánk eddig csak az útdíjbevételekre épített, alig rendelkezünk olyan kiegészítő szolgáltatásokkal – például őrzött kamionparkoló, szálláshely stb. –, amelyek további forgalmat vonzanának, illetve plusz bevételeket generálnának a szolgáltatószektornak, és közvetve az államnak. Emellett, ahhoz, hogy az ország vonzó áthaladási útvonal lehessen, fejleszteni szükséges a határkeresztezési folyamatokat, mert a hosszú várakozások miatt a fuvarok egy része más útvonalakat keres. Továbbá figyelmet kell fordítani olyan további árumegállítói funkciók erősítésére, mint a záhonyi vasúti nyomtávváltásból származó lehetőségek, a budapesti repülőtér körüli e-kereskedelmi elosztóközponti fejlesztések, a tengeri konténeres forgalom regionális elosztói szerepének erősítése, vagy a V0 vasúti körgyűrű által generált forgalomvonzó képesség kihasználása.

 „A kiszolgáló logisztika megteremtésére kiváló példa Hollandia, amely gazdasági kitörési lehetőséget látott a tengeri fuvarozásra épített kereskedelmi szolgáltatások folyamatos fejlesztésében. Az így létrejött kikötőhálózatuk (Rotterdam, Amsterdam) Európa legnagyobb áruforgalmát – évi a több mint 540 millió tonna – bonyolítja a TOP 10 kikötő összehasonlításában” – teszi hozzá Fülöp Zsolt.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo