Nő a háztartási nagygépek forgalma, és megközelíti a 90 milliárd forintot

Több a csere, mint az első vásárlás.

Dinamikusan növekszik a háztartások ellátottsága néhány korszerű elektromos háztartási nagykészülékkel. Így felül- vagy elöltöltős mosógéppel már a háztartások majdnem kétharmada rendelkezik, mikrohullámú sütővel pedig közel fele. De terjed a szagelszívó, páraelszívó és a mosogatógép is. Többek közt ezt állapította meg a GfK Piackutató Intézet felmérése, a felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével múlt év decemberében.

A legmodernebb mosógépek ellátottsági mutatója a három évvel ezelőtti 54 százalékról 63-ra, a mikro-hullámú sütőé 32-ről 45 százalékosra nőtt. Szagelszívóval 1997-ben még a háztartások 9 százaléka rendelkezett, tavaly azonban már 14 százalék. A mosogatógépek aránya is jelentősen növekedett 1999-hez képest. Így most már a háztartások három százalékában található mosogatógép.

Érdekes, hogy amíg a társadalom úgynevezett felső rétegének ellátottsága szórakoztató elektronikával a színes tévé kivételével meghaladja az átlagot, addig a háztartási nagygépeknél már kiegyenlítettebb a kép. Így a hűtőgépeknél és gáztűzhelyeknél ellátottsági szempontból nincs jelentős különbség aszerint, hogy melyik háztartás milyen szociális kategóriába tartozik.

Ugyanakkor a többi árucsoportnál, különösképpen a mosással kapcsolatos termékeknél a háztartások ellátottsága erősen összefügg a szociális hovatartozással. Sőt, a luxuscikknek minősülő mosogató- vagy ruhaszárítógép szinte kizárólag a magasabb kategóriába tartozó háztartásokra jellemző. Egyelőre azonban ott is csak minimális, 1-3 százalék közötti arányban.

Az elektromos háztartási nagygépek, úgynevezett nagy fehér áruk összes forgalma megközelítette a 90 milliárd forintot 2000-ben, a GfK előzetes adatai szerint. Ez kb. 15 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Az inflációt meghaladó ütem egyik fő oka a bankoknak a korábbiakhoz képest szélesebb körű hitelezési hajlandósága, ami tömegével tesz lehetővé előrehozott vásárlásokat. Másik fő ok háztartások költési szerkezetének változása. Az élelmiszerre kiadott pénzösszegek reálértéke ugyanis stagnál, és előtérbe került a tartós fogyasztási cikkek iránti nagyobb igény. Ebben az életstílus változása, az idő felértékelődése és a jövedelmek növekedése is szerepet játszik.

A 2000. évben mennyiségben az automata mosógép és mosogatógép eladása nőtt a legdinamikusabban. Utánuk következik fej-fej mellett a tűzhely és a hűtőgép árucsoport. Az értékben mért növekedésnél a mosogatógép vezeti a listát, majd a tűzhely, mosógép és hűtőgép árucsoportok következnek. Negatív trend a nagy fehér áruknál mennyiségben egyáltalán nem, értékben pedig az átlagárak drasztikus csökkenése miatt egyedül csak a mikrohullámú sütőknél volt tapasztalható.

Más trendek tapasztalhatók az elektromos háztartási kisgépeknél, szakkifejezéssel élve kis fehér áruknál. Ott ugyanis kis mértékű, de általános a csökkenés. Kivéve néhány áruféleséget, amelynél érzékelhető növekedés a múlt évben: elektromos fogkefe, vízforraló, cilinderes porszívó, kávéfőző, turmixgép és kenyérpirító.

Magas vásárlási potenciál jellemzi a háztartási nagygépek piacát. Ennek ellenére viszonylag kevés az első vásárlás. A vevők többsége ugyanis régi készülékét cseréli újra.

Feltörekvő, fiatalos lendület tapasztalható az alacsonyabb ellátottsági szintű és már nem luxuscikknek minősülő elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, illetve mosógépek piacán. Azoknál jellemzők az új beszerzések. Ugyan-akkor a háztartásokban meglévő készülékek életkora pedig mindössze 3-5 év.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo