Képzettséget nem igényel, vizsga sem szükséges hozzá, a jogi terminológiában nem létezik, mégis egyre több az adósvédő, akik magukat a bankok és a követeléskezelők kérlelhetetlen ellenfeleként láttatják a bajba jutott adósok előtt. Facebook-csoportokban adnak tanácsot, gyűjtenek ügyfelet és kérnek pénzt hamis ábrándokat kergető ügyfeleketől.
„Találkoztunk olyan adóssal, akinek azt ígérték, csak ők tudják elintézni, hogy részletekben fizethesse ki elmaradását, miközben ezt a követeléskezelők szinte automatikusan és természetesen ingyen biztosítják” - hívta fel a figyelmet Bódizs Kornél, a Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének (MAKISZ) elnöke.
Az adósvédő szervezetek legtöbbször időhúzásra bíztatnak, és követeléskezelővel történő közvetlen tárgyalás helyett a bírósági utat javasolják, ahol azonban már nincsenek az ügyfél mellett, addigra „véget ér a küldetésük” (ami általában kimerül egy formanyomtatvány kitöltésében). Miközben egy elvesztett bírósági per költségei is az adóst terhelik, tovább nehezítve helyzetét.
A MAKISZ továbbra is azt tanácsolja a törlesztéssel elmaradt ügyfeleknek, hogy mindenképp vegyék fel a kapcsolatot a hitelezővel, illetve követeléskezelővel, hiszen nekik is az az érdekük, hogy megoldást találjanak a tartozás kifizetésére.
Ehhez az első lépés a felszólító levelek átvétele, és a kommunikációs csatornák megnyitása, telefonszám megadása a jogosult szervezet irányába, legyen az bank, közüzemi vagy távközlési cég, követelésvásárló vagy az őket képviselő követeléskezelő. A párbeszéddel nyílik meg a lehetőség bármilyen részletfizetés, kedvezmény megadására az ügyfél irányába. Az adósvédő szervezetek sokszor buzdítanak arra, hogy az adós passzív legyen és az elévülésben bízzon, de természetesen a másik oldalon jogot ismerő és alkalmazó cégek érvényesítik a követelésüket, így erre kevés esély mutatkozik.