Ha a kötelezett nem működik együtt, arra számíthat, hogy közjegyző bevonásával fizetési meghagyást bocsátanak ki vele szemben, ami jogerőssé és végrehajthatóvá válhat, vagy az adós ellentmondása esetén perré alakul az eljárás, majd legtöbbször nem az adós javára ítélő bírósági eljárás végén további költségek jelennek meg az adós oldalán (hiszen a követelést érvényesíteni kívánó cég természetesen előzetesen értékeli a peres eljárás racionálisan várható kimenetelét). Az sem igaz, hogy az ilyen adósvédő szervezetek nagyobb kedvezményeket tudnának kiharcolni, ezekre ugyanis az adósságot kezelő szervezeteknek bevett és egységes gyakorlatuk van, figyelembe véve az adós egyedi igényeit is.
2024. áprilisától kivezetésre került a vállalkozások esetében a kamatstop, ez azonban nem okozza majd várhatóan a tartozások megugrását, mivel a jegybanki alapkamat csökkenése következtében kialakult kamatszint gyakorlatilag elérte a kamatstop által meghatározott szintet.
A lakossági kamatstop az év második felében kerül kivezetésre. Itt nem áll fenn az a helyzet, mint a vállalkozásoknál, azaz itt okozhat majd turbulenciát a törlesztéseknél, bár a lakosságnak jócskán volt ideje felkészülni a kamatstop kivezetésére, annak fenntartása szakmai szempontok alapján már nem indokolt. A kamatstop egyébként sikeresen betöltötte szerepét (miközben az éveken át magas alapkamat miatt a lakosság hitelfelvételi kedve is lecsökkent), hiszen a követeléskezelői piacon most nem a rossz banki hitelek dominálnak, hanem elsősorban a távközlési szektorban, és a közüzemi tartozások terén felhalmozott elmaradások. A közüzemek mellett a távközlési szektorban márciusban 10 és 15 százalék közötti áremelés volt, aminek hatására érezhetően elkezdtek elmaradni az ügyfelek a befizetésekel. Itt a 80 - 250 ezer forint közötti tartozás a jellemző, mivel az ügyfelek a részletre vásárolt telefonok törlesztőrészletével is tartoznak.