Nem kéne szembenézni a valósággal?

Jól teszik a kis- és középvállalkozások, ha továbbra is a saját erejükre és képességeikre alapoznak, nem pedig a gazdasági környezet barátságosabbá válására. A Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken beterjesztett jelentése ugyanis új megoldásokat nem ígér gazdasági bajaink orvoslására. A dokumentum szerint fejlődésünk alapja és kerete az Új Széchenyi Terv, amely vonzó és megvalósítható jövőképet ad a következő évtizedre, s ennek középpontjába két egyszerű célt helyez: régiónkban nálunk legyen a legjobb élni, és vállalkozást működtetni. Mindezt pedig a foglalkoztatás bővítésével és a növekedés gyorsításával érjük el. Ezt már hallottuk, az eredményt pedig ismerjük.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A kormánynak törvényi kötelezettsége, hogy kétévente beszámolót készítsen az országgyűlés számára a kis- és középvállalati (kkv-) szektorról. A „Jelentés a kis- és középvállalkozások 2009-2010. évi helyzetéről, gazdálkodási feltételrendszeréről, a vállalkozásfejlesztés érdekében megtett intézkedésekről, valamint a kis- és középvállalkozások részére nyújtott állami támogatások eredményeiről" címet viselő, Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter által jegyzett 102 oldalas dokumentum hasonló, mint a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) korábbi nagyívű munkái: sok szöveg, sok adat, sok táblázat és grafikon, kevés érdemi és valós következtetés. Az anyag bő terjedelemben foglalkozik az időszak utolsó félévével, amelyet már az Orbán-kormány fémjelzett, s fölvázolja a jövővel kapcsolatos gazdaságfilozófiát is.


Matolcsy György
Kép: MTI

Játék a számokkal

A dokumentum szerint a 2009-re kialakult kedvezőtlen makrogazdasági környezetben a vállalkozók joggal várhatták volna el a válság enyhítése érdekében történő erőteljesebb kormányzati fellépést, ami így is van. Ám ezt követően az anyag leszögezi: 2010 nyarától nagyobb jelentőségű, összehangolt intézkedésekre került sor, s a vállalkozások helyzetének javítására irányuló szándékot és az azonnali kormányzati intézkedéseket a kormány a 2010. évi két akciótervében foglalta egybe. A jelentés felsorolja a 29 pontos program intézkedéseit és a II. Akcióterv legfontosabb elemei, és megemlíti az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében kidolgozott Egyszerű Állam Programot. A jelentés szerint a megtett intézkedések gazdaságélénkítő hatásai hosszabb távon fejtik ki hatásukat, de már 2011-ben megmutatkoztak a változások kedvező eredményei.

A jelentés elismeri, hogy 2012 első negyedévében a magyar gazdaság a korábbi negyedévinél gyengébb növekedési számokat tudott felmutatni - ezt a külpiaci konjunktúra lanyhulásával vonja párhuzamba -, és - mint írja - a KSH végleges adatai alapján a GDP 0,7 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest, és az előző negyedévhez viszonyítva is visszaesés mutatkozott. Így - ha nem a reális helyzetet tükröző adatot nézzük - nehéz valós tervet készíteni. A KSH júniusban nyilvánosságra hozott adatai szerint ugyanis Magyarország hazai összterméke 2012 első negyedévében a szezonális és naptárhatás kiszűrésével az előző év azonos időszakához képest 1,4 százalékkal, a tavalyi negyedik negyedévhez képest pedig 1,2 százalékkal zsugorodott.

Mitől nőttek az adóbevételek?

A jelentés szerint a NAV-tól származó pénzforgalmi adatok alapján az összes gazdálkodó szervezettől származó adóbevétel 2010-ről 2011-re 8 százalékkal nőtt, ami 461,291 milliárd forint többletbevételt eredményezett a költségvetés számára. A növekménynek csupán 10,1 százaléka származott a szektorális különadókból, a többlet legnagyobb részét a TB-járulékbevétel emelkedése eredményezte. Ennek okaként a jelentés a foglalkoztatás bővülését, a közmunkaprogram beindulását, a minimálbér emelkedését és a foglalkoztatottak nyugdíjjárulékának 0,5 százalékpontos növelését említi. Túl azon, hogy az első két elem között jócskán van átfedés, az adóbevétel-növekedést igen nehéz lenne a kkv-szektor helyzetének javulásával magyarázni, nem beszélve arról, hogy a minimálbér-emelés kifejezetten próbára tette a kisvállalkozások teherbíró képességét.

Adatok
A mikro, kis- és középvállalkozások gazdasági ereje egyenként nem mérhető a nagyvállalatokéhoz – írja az NGM jelentése –, azonban a szektor összességében jelentős szerepet tölt be az ország jövedelem-termelésében, a foglalkoztatottságban. A mikro, kis- és középvállalkozások a 2010-es előzetes adatok szerint az üzleti szférában foglalkoztatottak 74,1 százalékának biztosítottak munkát, a bruttó hozzáadott értéknek pedig több mint a felét, 54,5 százalékát állították elő. A nettó árbevételnek 58,7 százalékát realizálták. Az exportból való részesedésük 26,4 százalék.
Magyarországon 682 ezer vállalkozás működik, amelynek 99,9 százaléka kis- és középvállalkozás. A működő vállalkozásokon belül a mikrovállalkozások adják az összes működő vállalkozás 95,3 százalékát.

A jelentés szerint „a társasági adó kulcsának 19 százalékról 10 százalékra csökkentése a kkv-k széles körét érintette, körükben a 2011-es pénzforgalmi adatok az adóbevételek csökkenését vagy stagnálását mutatják". Ezzel szemben közgazdasági elemzések azt mutatják, hogy a társaságiadó-kedvezmény igénybevétele összeghatárának emelése a kis cégeket egyáltalán nem érintette, így az általuk befizetett adó csökkenése a nyereség csökkenéséről tanúskodik.

Mit hoz a jövő?

Ahhoz, hogy Magyarországon is a vállalkozó kerüljön a gazdaságpolitika középpontjába, hogy javuljon a vállalkozások versenyképessége, és teljesüljön az egymillió új és adózó munkahely célkitűzése, szövetséget kell kötni az állam és a vállalkozói szektor között - áll az NGM jelentésében, amely azt is leszögezi: ennek a szövetségnek az alapja az Új Széchenyi Terv, amelynek keretében a kormány radikális lépéseket tesz az üzleti környezet és a versenyképesség javítása érdekében. Ezek a lépések:

■ „adócsökkentés - minden esetben, ha azt a költségvetés egyensúlya megengedi, és a gazdasági növekedés hozama lehetővé teszi, először a vállalkozásokat közvetlenül érintő adók, utána pedig a foglalkoztatásra rakódó adó- és járulékterhek fokozatos csökkentésére kerül sor;"
■ „az adónemek számának csökkentése, az adóeljárások és az adóadminisztráció radikális egyszerűsítése;"
■ „a vállalkozókat sújtó adminisztrációs költségek és terhek nagyarányú csökkentése;
■ a hazai és uniós támogatási forrásokhoz való hozzáférés egyszerűsítése, beleértve a pályázati eljárások és a pályáztatással kapcsolatos intézményrendszer egyszerűsítését;"
■ „versenytorzító egyensúlytalanságok, a piaci oligopol- és monopolhelyzetek felszámolása (legyen szó állami, vagy piaci oligopóliumokról és monopóliumokról)",
■ a korrupció visszaszorítása;"
■ „a gazdasági jogbiztonság visszaállítása".

„Az állam, a kormányzat, a közösségért és
a közjóért felel; nem fejleszti a gazdaságot, hanem szövetséget köt a gazdasággal,
hogy az a nagyobb hozamot ígérő feltételekért, körülményekért cserébe vállaljon részt
a közösség erősítésében."

A dokumentum szerint „az Új Széchenyi Terv vonzó és megvalósítható jövőképet ad a következő évtizedre, ennek középpontjába két egyszerű célt helyez: régiónkban nálunk legyen a legjobb élni, és vállalkozást működtetni. A foglalkoztatás bővítésével és a gazdasági növekedés gyorsításával teremthető fenntartható egyensúly és nagyobb jólét. A gazdaság talpra állítása és fejlesztése az üzleti élettel kötött szövetségen alapul, mert tíz év alatt együtt kívánunk egymillió új munkahelyet teremteni."

Az NGM jelentése leszögezi: „Az állam, a kormányzat, a közösségért és a közjóért felel; nem fejleszti a gazdaságot, hanem szövetséget köt a gazdasággal, hogy az a nagyobb hozamot ígérő feltételekért, körülményekért cserébe vállaljon részt a közösség erősítésében."

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo