A várakozásokat meghaladva, 2,6%-kal nőtt az ipari termelés novemberben, míg munkanaphatással megtisztítva a termelés 2,1%-kal növekedett. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás az előző hónaphoz képest 2,9%-kal emelkedett, mivel a chiphiány feltehető enyhülése, valamint egy új modell gyártása javíthatta a járműgyártás teljesítményét, miközben más ágazatok jó teljesítménye részben ellensúlyozza a járműgyártás területén továbbra is fennálló problémákat - írja Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője.
Augusztusban a Mercedes leállása a tervezettnél tovább tartott, ráadásul szeptemberben ismét leállt a termelés a chiphiány miatt, csakúgy, mit a Suzukinál. Októberben a hazai autógyárakban újraindulhatott a termelés, miközben október végétől a Mercedes egy új, teljesen elektromos modell gyártását kezdte el Kecskeméten, így a kisebb javulásra lehetett számítani. A Mercedes karácsonyi leállása azonban megint hosszabb volt a szezonálisnál. A félvezetők és más alkatrészek hiánya nélkül az ipari termelés volumene akár 9-12%-kal is meghaladhatná a jelenlegi szintet. Az ipari termelés 2020 októberéig teljesen kilábalt a járvány okozta válságból, a további lendületes növekedést azonban a chiphiány fékezi, így ismét a járvány előtti szint alá esett az ipari termelés. Novemberben a 2020 áprilisi mélyponthoz képest 63,7%-kal nőtt az ipari termelés. 2015. évi átlaghoz viszonyítva 19,8%-kal bővült az ipari termelés, míg 42,3%-kal haladja meg a 2010. évi átlagos termelési szintet, így az ipari termelés történelmi csúcs közelében maradt. Az első tíz hónapban 9,9%-kal bővült az ipari termelés. A növekedéshez a feldolgozóipari alágak többsége hozzájárult, azonban a legnagyobb súlyú járműgyártás továbbra is számottevően csökkent. A visszaesést elsősorban a globális félvezetőhiány miatti gyárleállások okozták. Szintén mérséklődött a kibocsátás a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásában, ugyanakkor az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása jelentősen emelkedett. Az autógyárak termelése 2020 októberében már meghaladta a járvány előtti szintet, azonban tavaly augusztusban már 36%-kal alulmúlta, így mintegy 10 százalékponttal mérsékelte az ipari termelés volumenét. A chiphiány ellenére azonban bíztató, hogy a járműgyártás új rendelései, valamint rendelésállománya a tavalyelőtti őszi hónapoktól jelentősen emelkedett, az autógyártók a 2020 harmadik negyedévétől kifejezetten kedvező eredményekről számoltak be – és a járvány miatti bizonytalanságok mellett – rendkívül kedvezőnek látták a rövidtávú keresleti kilátásokat, amit azonban a chiphiány, és más ellátási és szállítási nehézségek jelentősen beárnyékolnak, így nem tudják teljesíteni a megrendeléseket. Az autógyártók a szűk beszállítói kapacitások miatt rövidtávon elsősorban a drágább, nagyobb profitmarzzsal rendelkező modellek rendeléseit teljesítik. A német ipar gyengélkedése ellenére német feldolgozóipari beszerzési menedzser index továbbra is magas, noha némileg mérséklődött a tavaly márciusi történelmi csúcshoz képest, az euró-övezeti pedig májusihoz képest, amit elsősorban a beszállítói láncok akadozása, a chiphiány és más alkatrészek, alapanyagok hiánya, valamint az elszálló termelési költségek okoztak. A német ipari rendelésállományok mindenesetre olyan magas szinten állnak, hogy a beszállítói problémák enyhülése azonnal éles felpattanást eredményezhetne. A következő hónapokban újra növekedési pályára állhat az ipari termelés, azonban a félvezetőhiány még sokiág fennmaradhat, amit csak minimálisan enyhíthet, hogy az Infineon a közelmúltban Ausztriában nyitott egy új üzemet. Az autógyártók ugyanakkor abban bíznak, hogy a chiphiány a második félévben már érdemben enyhülhet új chipgyártó kapacitások üzembe helyezésének köszönhetően, ami meredek felpattanást okozhatna az ipari termelésben. A beszállótói láncok szakadozása továbbra is jelentős kockázatot jelenthet, csakúgy, mint számos nyersanyag és az energia árainak elszállása, aminek következtében más ágazatokban, így például a műtrágya gyártásban is leállásokat eredményezhet. A külső keresletet a helyreálló európai és amerikai gazdaságok, az európai helyreállítási alap, az amerikai költségvetési élénkítések is húzhatják. Ugyanakkor továbbra is élénkítheti az ipart az elhalasztott kereslet megjelenése, valamint a készletek feltöltése is, így a következő hónapokban fokozatos élénkülésre számítunk az ipari termelésben, amit új – főleg az akkumulátorgyártáshoz és autóiparhoz kapcsolódó – kapacitások várható üzembe helyezése is támogathat. Idén bázishatások és új kapacitások üzembe helyezése miatt 10%-os növekedés várható, amit jövőre 5-6%-os növekedés követhet.
Suppan Gergely, a Takarékbank vezető elemzője