Egyesek amerikai módra narancslével keverik, ami huncut ötlet: ha a kezedben narancslével ácsorogsz egy bulin, azt gondolják, antialkoholista vagy, netán kocsival jöttél… A trend része, hogy a pezsgő csak száraz lehet, vagy extraszáraz, és nem flőtében, hanem öblös, magas boros pohárban is kínálják. Elegánsabb Sunday Brunch-ökön már a reggelihez is jár, ami nem is akkora szentségtörés, hiszen a franciák szerint pezsgőt egész nap lehet kortyolni, csak jó hideg legyen. Egy bizonyos korosztály még vásárolja - nosztalgiából - a sampanszkoje igrisztojét is, (védett márkanév!) de mindenki tudja, hogy ez az ital évtizedek óta Izsákon készül.
Mint koktél alkatrész is népszerű, jóllehet, Magyarországon a koktélfogyasztásnak nincs igazi hagyománya. Bár olyan kreatív italzseni, mint Willmann András, már évtizedekkel ezelőtt - korát jócskán megelőzve - kiadta eme tárgyú, tankönyvnek is használható mixerkalauzát. A koktél becsapós: édes, itatja magát, nem érezni benne a magas alkoholtartalmat, és elveszi az étvágyat is.
Újabban a gin alapúak lettek itthon divatosak, mint ahogy maga a gin is, főleg a fiatalok körében. Olyannyira, hogy itthon már több hazai pálinkafőző cég belefogott a gingyártásba, egy hazai prémium szegmensre építve.
A Wine & Spirits Trade Association jelentése szerint az ízesített és fűszerezett rumok eladása 2014 óta a nem egészen 6 millió palackról 2019-re több mint 10 millió palackra nőtt, ami csaknem 80 százalékos növekedést jelent. A nagy italtermelők és forgalmazók több prémium fajtával rukkolnak elő. A magasabb minőségű italok iránti kereslet megugrása minden területen egyértelmű.
A vodka és a bitterek itthon változatlanul népszerűek. A vodkaszóda és az ízesített, azonnal fogyasztható italok iránti kereslet 26 százalékkal nőtt az Egyesült Államokban egy másik felmérés szerint. A fogyasztók egyre kifinomultabb italokat, egyben autentikus, luxus élményt keresnek. A Covid óta szinte minden fogyasztót meg lehet szólítani az egészséges jelzővel, ami persze alkoholos termékeknél eleve furcsa. Az úgynevezett hard seltzerek (alkoholos ízesített szódák) ugrásszerű növekedést mutatnak angolszász nyelvterületen.
Mint aperitif, a hungaricumnak számító pálinka itthon a reneszánszát éli. Nem elsősorban buliba való tömény, inkább disznóölős, téli kirándulós, pincelátogatós, családi vendégeskedős. Soha annyi profi és házi pálinkaüzem nem működött az országban, mint ma. A gyümölcs árak meredek emelkedésének várható következménye, hogy jövőre ez az ital még drágább lesz, minimum kétszerese egy üveg vodka árának, és ezen nem is lehet csodálkozni. Hogy ki melyik fajtát és üzemet kedveli, ízlés kérdése. Bár sokan szeretik az ágyas fajtát, ez hivatalosan nem számít pálinkának. Nagyon sokféle gyümölcsből – és zöldségből - való kapható, újdonság itthon a sörpárlat. A vodka és a bitterek népszerűsége ma is jellemző.
Mondd meg, mit iszol, megmondom, ki vagy. Mást jelent egy déli Unicum-sör kombó a közeli kocsmában, mint egy jégkockás bodzaszörp citromfűvel meg egy latte a közeli vegán bisztróban, netán a fiatal hölgyek körében nyáron népszerű színes Aperol spritz kortyolgatása. Amely mintha átvette volna az édes, tejszínes, kávés-csokis, jégkockás likőrök helyét - pár éve még ilyet kortyoltak a lányok.
Évtizedeken keresztül hódított a konyak, persze a magyar, meg az olcsó vermut, és a bor, amelyen sokszor nem volt feltüntetve, melyik pincében készült – pontosabban, melyik állami gazdaságban, csak annyi volt ráírva, bikavér, netán debrői hárslevelű. A bor ma stratégiai árucikk, elegáns vinotékák és borbárok százai nyíltak az utóbbi években, a szállodák és az éttermek gyakran rendeznek borkóstolós vacsorákat. Illik ismerni a nagyobb borházakat, megkérdezni, ki hozta rendbe ilyen mesterien a pincét, költői jelzőkkel illetni egy-egy fajta illatvilágát, megcsodálni az ital színét meg a palackcímkét, és érdeklődni a grafikus neve iránt. Kiemelt borrégiókban az utóbbi időben számos olyan hotel nyílt, amely a wellness mellett a hegy levére épít, teraszukról a szőlőtőkék közé látni.
A magyar vásárlók többsége már nem ájul el a szupermarketekben kapható névtelen francia vagy olasz boroktól, tisztában vannak vele, hogy többet ér egy neves magyar borház terméke.
A sör mindig népszerű ital volt Magyarországon és bárki meg tudta fizetni a Kőbányához köthető nedűt. De a világpiacon is mindinkább hódít, olyan régiókban, ahol nincs nagy hagyománya a sörgyártásnak. A fogyasztásban az amerikaiak vezetnek, a sereghajtó Afrika és Közép-Kelet. Ázsiában nő leginkább a fogyasztás, de Brazília is feljövő piacnak számít. Itthon hozzávetőleg tíz éve kezdődött a kézműves és kisüzemi sörök gyártása. Az iparág sorsa – ebben a szegmensben is - nemcsak a kereslet növekedésétől függ, hanem a költségek alakulásától. Nem mindegy, hogy hordóban, dobozban, vagy palackban értékesítik a söröket, amelyek logisztikai és benzinigénye előbb-utóbb szintén érződik az árban.
Ma már nemcsak a Benelux államok piacán népszerűek a gyümölcsös, ízesített sörök – itthon is több kisüzem állt rá ezek gyártásására. Vagány küllemű, érdekes fantázianevű és grafikájú dobozos sörök, valamint a 3,3 decis palackok a menők. Közben a magyar – bár jórészt külföldi tulajdonban lévő - nagyüzemeknek versenyezniük kell a számos itthon kapható külhoni márkával is.