Fordítsunk figyelmet a már használt adatkapcsolatok (pl. online számla-adatszolgáltatás) minőségbiztosítására. A digitális csatornák egyik nagy előnye, hogy azok folyamatos ellenőrzése is jól automatizálható. A belső vagy adóhivatali üzemzavarok esetén, illetve azokat követően az ellenőrzés szerepe felértékelődik. A hibásan működő szoftver-komponenseket javíttassuk ki vagy ha erre nincsen lehetőségünk, cseréljük le.
Azt gondolom ezzel együtt, hogy mint az általában az uniós jogszabályok és intézkedéscsomagok bevezetésénél szokott történni, az elképzelt koncepció gyakorlatba ültetése számos kihívást tartogat majd a vállalatok számára. Az eladó-adóhivatal-vevő hármas összehangolt és automatizált adatkapcsolatai ugyanakkor nem feltétlenül igénylik új informatikai rendszerek üzembe helyezését, mert külső megoldások (pl. InvoiceProxy) integrálásával a meglévő vállalatirányítási rendszerek is felkészíthetők, amivel az átállás gördülékenyebbé tehető.
E-számvitel, mint versenyelőny
Érdemes ezzel komolyan foglalkozni, már csak azért is, mert munkám során azt tapasztalom, hogy a még meglévő, hatályos számlakiállítási-számviteli szabályoknak történő megfelelés is problémákat okoz számos társaságnál. Sokan fordulnak hozzánk azért is, mert a rendszereik az online számla-adatszolgáltatásokat hibásan, vagy hiányosan teljesítették és tömeges utólagos korrekciókra van szükség. A Grant Thornton Online Számla Audit vizsgálata során tavaly összesen:
- 22 ezer esetben találtunk elmaradt adatszolgáltatást,
- 45 ezer számla adatszolgáltatását vizsgáltunk meg,
- 19 ezer esetben találtunk hibákat vagy eltéréseket.
A fentiek alapján arra lehet számítani, hogy az új e-számlákkal kapcsolatban is sok cég technikai kihívásokkal fogja majd szemben találni magát.