Havi kétmillió: közepesen keres egy magyar csúcsvezető

A Magyarországon működő német vállalatok 2009-ben átlagosan 6,2%-os béremelést terveznek, ezt mutatja a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) és a Bécsben működő Kienbaum vezetői tanácsadó cég aktu-ális javadalmazási felmérése. A folyó évben a bérek és fizetések tényleges emelkedése átlagosan 8,5%-ot ér el, és ezzel kismértékben meghaladja a Kamara által a gazdaság egészére előrejelzett 7,8 százalékot.

A tanulmány mindenekelőtt a HR-vezetők számára szolgál a saját vállalatuk bérpolitikájának alapjául. Mintegy 10 ezer alkalmazott adatai alapján részletesen bemutat 26 tipikus munkahelyre vonatkozóan minden releváns bérézési információt. Ezen benchmarkok segítségével a HR-vezetők a piaci viszonyoknak megfelelő bérezési struktúrákat hozhatnak létre, amelyek egyaránt figyelembe veszik a munkavállaló egyéni jellemzőit és a vállalat sajátosságait. Az egyéni fizetés összege szempontjából különösen döntőnek bizonyult a dolgozó helye a hierarchián belül valamint a vállalat nagysága. Utóbbi különösen a vezető beosztásúak fizetésére jellemző: a nagyvállalatoknál gyakran 60%-kal többet keresnek, mint a kisebb cégeknél foglalkoztatott kollégáik, a legfeljebb 5 alkalmazottal működő vállalkozások ügyvezetői csak körülbelül fele annyit kapnak, mint a több, mint 500 főt alkalmazó cégeknél dolgozó kollégáik.

A bérnövekedés rendszeresen nagyobb a tervezettnél

Abban a 10 évben, amikor a bérezési tanulmány megjelent, az is megmutatkozott, hogy a vállalatvezetés a következő évi bérnövekedéseket szinte rendszeresen alulbecsüli. "Bár az eltérés 1999 óta valamennyire csökkent, még az elmúlt három évben is körülbelül két százalékponttal meghaladta a tervezettet a tényleges bérnövekedés" - ismertette Maria Smid, a tanulmány szerzőinek egyike. Az elmúlt 10 év adatainak értékelése azt mutatja, hogy ebben az időszakban a fizetések minden hierarchiaszinten megkétszereződtek. 2008-ban a vezető beosztásúak átlagfizetései 10,2 millió forintot tettek ki (1999: 5,0 millió), a szakemberek esetében ez az érték 4,5 millió (2,2 millió), a fizikai állománynál pedig 2,3 millió (0,9 millió).

Több a fizetés Csehországban, kevesebb Szlovákiában

Csehországban az alkalmazottak minden szinten magasabb fizetéseket kapnak, mint Magyarországon, az eltérés különösen nagy a munkások esetében (kb. egyötödnyi). A szakemberek és a vezető beosztásúak átlagosan 6-10%-kal kapnak többet, mint Magyarországon. A szlovákiai fizetések ezzel szemben még mindig az összemérhető magyarországi díjazások alatt maradnak. A szlovák szakembereknek 20%-kal kevesebbel kell beérniük, mint a magyaroknak, a fizikai állománynak és a vezetőknek pedig kb. 10%-kal kevesebbel.


forrás: DUIHK/Kienbaum

A versenyképesség nem kizárólag a bérköltségek függvénye

A külföldi befektetők számára azonban a bérköltségek névleges nagysága már régóta nem az egyetlen és döntő kritériuma a telephely kiválasztásának, erre mutatott rá Dirk Wölfer, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs vezetője a tanulmány bemutatása alkalmából. A versenyképesség szempontjából ugyanolyan fontos a munkaerő termelékenysége, a minőségi színvonal, a munkavállalók teljesítmény-orientációja vagy a szakképzett munkaerő kínálata mint a tiszta költségek. Az Eurostat adatai szerint pl. Romániában a munkaerőköltségek a magyar költségeknek csak a felét teszik ki ma (511, illetve 1035 euró/hónap), miközben azonban a munkaerő termelékenysége Magyarországon körülbelül kétharmadával magasabb, mint Romániában. A bérszínvonal emelkedésének üteme is alacsonyabb Magyarországon, mint a régió más országaiban. Az elmúlt években különösen a balti államokban és Romániában nőttek a bérek lényegesen gyorsabban, mint Magyarországon, ennek következtében ott érezhetően nőttek a fajlagos (egységnyi termékre eső) bérköltségek, míg Magyarországon lényegében 2002 óta állandó szinten maradtak, ismertette Wölfer.

Magas bérjárulékok

Jelentős versenyhátrányt szenvednek azonban a magyar munkaadók a magas járulékterhek miatt. A kifizetett munkajövedelmekhez még további kb. 45% egyéb munkaerőköltség társul, mindenekelőtt a kötelező társadalombiztosítási járulékok - a régió más országaiban ez akár 20 százalékponttal is kevesebb, és még a magas bérköltségeiről ismert Németországban is csak szűk egyharmad.

A Német-Magyar Ipari- és Kereskedelmi Kamara
A DUIHK 1993-ban alakult meg. Mára mintegy 900 tagvállalattal a legnagyobb bilaterális vállalati tömörülés Magyarországon. Célja a német-magyar gazdasági kapcsolatok fejlesz-tése. Ezzel az 1924-ben alapított Német-Magyar Kereskedelmi Kamara (DUHK) hagyomá-nyait folyatatja. A DUIHK a közvetlen vállalati kapcsolatok megszervezője, széles körű, gyakorlati üzleti igényekhez igazodó szolgáltatásokat és információkat kínál. A köz-életben képviseli a tagok érdekeit, tevékenyen vesz részt a gazdaságpolitikai környezet folyamatos továbbfejlesztésében. A világ 80 országára kiterjedő, 120 német külke-reskedelmi kamarából álló hálózat részeként a DUIHK professzionális támogatást nyújt mindkét ország vállalatainak a sikeres külpiaci megjelenéshez.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo