Az Unió harcol az európai fogyasztókért a VW botrányban

A Volkswagen csoport (VW) az uniós tagországok többségében egyértelműen megsértette a fogyasztóvédelmi szabályokat, ezért közösségi szintű koordinációra van szükség a tavaly kirobbant dízelbotrány ügyében - jelentette ki Vera Jourová, az Európai Bizottság igazságügyért és fogyasztóvédelemért felelős tagja.

Az uniós biztos arról beszélt, hogy a törvénysértések miatt büntetések és kártérítési igények várhatnak a német járműgyártó csoportra. Mint mondta, csütörtökön, majd szeptember végén megbeszéléseket fog folytatni a következő lépésekről a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok és a fogyasztók érdekeit védő különböző szervezetek képviselőivel Brüsszelben.

Kép: SXC

A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a Volkswagen az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) vizsgálatai hatására tavaly szeptemberben ismerte el, hogy bizonyos dízelüzemű járműveibe olyan szoftvert telepített, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. A vállalatot az Egyesült Államokban 15 milliárd dollárra büntették, a botrány azonban világszerte mintegy 11 millió autót érint, amelyek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

A Volkswagen korábban leszögezte, hogy az Egyesült Államokkal ellentétben Európában nem fizet kártérítést az érintett autók tulajdonosainak.

Az Európai Bizottság ugyanakkor a fogyasztóvédelmi szabályok megsértésével vádolja a céget, amiért a hirdetéseiben azt állította, hogy a gépjárművei megfelelnek az uniós sztenderdeknek.

"Nem tehetünk úgy, mintha mi sem történt volna (...) Azt szeretném, hogy a tagállami hatóságok a legkiterjedtebb jóvátételt érjék el a jogi kereteken belül, és a lehető leghamarabb" - mondta Vera Jourová, arra kérve az illetékes szerveket, hogy vizsgálják ki, a VW a valótlanul feltüntetett üzemi paraméterekkel megsértette-e a fogyasztóvédelmi törvényeket. Hozzátette, a bizottság nem rendelkezik a szükséges jogkörökkel ahhoz, hogy önállóan felvegye a küzdelmet a Volkswagennel.

"Harcolni fogok azért, hogy tisztességesen kezeljék az európai fogyasztókat" - hangoztatta a cseh politikus, aki mindazonáltal valószínűtlennek nevezte, hogy az európai autótulajdonosok hasonló jóvátételt kapjanak, mint az Egyesült Államokban élő sorstársaik. "Az Európai Unióban bonyolultabb a kártérítések kezelése, mint az Egyesült Államokban" - mondta Jourová, arra buzdítva az érintetteket, hogy forduljanak a bírósághoz.

A Volkswagen csoport egyelőre nem kommentálta az uniós biztos nyilatkozatát.

Meghekkelt autók: a Volkswagen-botrány csak a kezdet
Napjaink luxusautói olyan bonyolult számítógépeket tartalmaznak, hogy csak a legképzettebb komputerlángelmék tudják igazán megérteni, vagy észrevenni a hibát. Így jöhetett létre a VW-csalás, de az is elképzelhető, hogy autókat ér majd hackertámadás.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo