Fizetni, vagy nem fizetni?

A vállalkozók sokasága - kicsik és nagyok egyaránt - érzi úgy, számtalan pénzügyi terhe között az iparűzési adó méltánytalanul növeli meg költségvetését. Vélekedésük nem alaptalan: mértéke független a nyereségtől, kiszámítása nem szektorsemleges, ráadásul az adó valószínűleg nem is EU-konform, miután az unió áfára vonatkozó irányelvébe ütközik.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az uniós csatlakozás időpontjától, azaz 2004. május elsejétől a közösségi jog kötelező érvényű Magyarországon. Az adók megállapítása ugyan nemzeti hatáskörbe tartozik, ám az Európai Uniónak az általános forgalmi adóra vonatkozó hatos irányelve kimondja, hogy - néhány nevesített adón kívül - a tagállamok nem vethetnek ki más forgalmi típusú adót.

Az elmúlt hónapokban több szakértői elemzés is foglalkozott a magyar iparűzési adó problémájával, de végleges állásfoglalás még nincs.

A magyar állam számára legkedvezőtlenebb döntés szerint az iparűzési adót az EU jogtalannak minősíti, ami azt jelentené, hogy az elmúlt év ötödik hónapjától ez indokolatlanul terhelte a magyarországi telephellyel rendelkező cégeket és egyéni vállalkozókat. Arról pedig külön dönthet az Európai Bíróság, hogy a már beszedett helyi iparűzési adót vissza kell-e fizetni, s ha igen, mikortól és kinek.

Az biztos, hogy a jelenlegi rendszer több ponton is kifogásolható.

Mindenkinek más

Ez a nehéz teher független a nyereségtől; alapja az árbevétel, csökkentve bizonyos beszerzések összegével. Így az iparűzési adó a veszteséges vállalkozásra is jelentős befizetési kötelezettséget ró.

Az adónem kiszámításának egyáltalán nem szektorsemleges metodikája a másik megkérdőjelezhető tényező. Az adóalap kiszámításához ugyanis ágazatonként eltérő módon kell az árbevételt korrigálni. A szolgáltatószektorban például az alvállalkozói díjak és a közvetített szolgáltatások levonhatóak, de ezen túlmenően más levonható tétel jellemzően alig merül fel. Nagyon leegyszerűsítve a számítást, egy 10-15 százalékos költségarányos nyereséggel működő cég a profitjának durván 20 százalékát fizeti ki iparűzési adóra 2 százalékos adókulccsal kalkulálva. A kereskedelmi ágazatban a bruttó árrés - a beszerzési árat levonjuk az eladási árból - adja a befizetendő összeg bázisát, a termelők esetében pedig gyakorlatilag csak az anyagköltség (a bérköltség, de az amortizáció sem) vonható le az eladási árból.

- Ugyanaz a szabály más eredményt ad a különböző szektorokban működő cégek esetében. Egy olyan rendszer, amely tevékenységtől függően máshogyan terheli a vállalkozásokat, hosszabb távon biztos, hogy nem fenntartható - hangsúlyozza Ulrich Róbert, a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Rt. szenior menedzsere.

Az ország tőkevonzó képessége szempontjából sem mellékes az iparűzési adó léte. Hasonló típusú terheléssel sem a környező, most EU-taggá vált országokban, sem a korábbi tagállamokban nem találkozik a vállalkozó. László Csaba, a KPMG partnere úgy véli, ez az adófajta jelentősen rontja Magyarország versenyképességét a külföldi befektetések szempontjából, mert gyakorlatilag erodálja a régió többi államáénál átlagosan alacsonyabb szintű társasági adónkból származó előnyünket. Különösen a magas hozzáadott értéket produkáló termelőcégeket sújtja aránytalanul magas befizetési kötelezettség, Magyarország pedig pont ezt a külföldi beruházói kört szeretné megnyerni.

A remény felcsillant

Az 1991 óta létező terhelés fokozatosan érte el a mai szintet. Míg kezdetben csak néhány önkormányzat vezette be, ma már alig lehet olyan eldugott falvat találni, ahol a helyi költségvetés lemondana erről a tételről. Sőt, a mértékében sincs nagy különbség: a legtöbb helyhatóság - a nagyobb települések szinte száz százaléka - a maximális 2 százalékra tart igényt. Így a cégek és egyéni vállalkozók befizetései éves szinten eléri a 350 milliárd forintot.

A már régóta feszegetett kérdés rendezésére most az olasz IRAP-vita ad esélyt. Számos cégnek, amely érintett az olasz ügyben, van magyar leányvállalata, és a globálisan tevékenykedő adótanácsadó cégek is felhívták ügyfeleik figyelmét a magyar iparűzési adó lehetséges párhuzamba állítására. Az érintett itáliai adónem ugyanis több lényeges elemében hasonlít a sokat vitatott iparűzési adóra.

Egy olasz adózó 2003-ban pert indított az Európai Bíróságon (EB) az olasz állammal szemben. 2005 márciusában az ügyet tárgyaló bírói tanács mellett működő főtanácsnok állásfoglalásában kimondta: véleménye szerint ez az adófajta az unió hatos irányelvének harmincharmadik cikkelyébe ütközik.

A cikk folytatása itt.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo