Júliusban folytatódott a kiskereskedelem visszaesése: az előző hónaphoz képest 0,4, az előző évhez viszonyítva 2,6 százalékkal csökkent a forgalom. Az értékesítés a 2003-as szintre süllyedt. Buktak az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek. A „nyerő oldalon” a csomagküldő és internetes kiskereskedelem állt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorsjelentése szerint.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Júliusban a kiskereskedelmi forgalom volumene 2,6 százalékkal, az év első hét hónapjában 1,3 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. júliusban 731 milliárd forint, az első hét hónapban 4524 milliárd forint értékű forgalom realizálódott.
A bútor és műszaki cikk üzletek buktak a legnagyobbat
Nincs megállás
Júniusban - amikor éves összevetésben 1,7 százalékkal zsugorodott a kiskereskedelem - több elemző bizakodóan nyilatkozott arról, hogy az év hátralévő részében talán már nem várható további komolyabb visszaesés.
A júliusi adatokat is figyelembe véve azonban úgy tűnik ez az év a lejtmenetről szól: az esztendő eddig eltelt részében mindössze egyetlen hónapban (márciusban) mutatott fel növekedést a kiskereskedelem.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene júliusban 2,4 százalékkal csökkent, az év első hét hónapjában lényegében stagnált az előző év azonos időszakához képest. A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene júliusban 2,5, az első hét hónapban 2,1 százalékkal maradt el a bázistól.
A legnagyobbat (8,1%) júliusban a bútor-, műszakicikk-üzletek buktak. Mérséklődtek továbbá az eladások a használtcikk-üzletekben, illetve a könyv-, számítástechnika-, egyéb üzletekben.
Stagnált a forgalom az iparcikküzletekben és a gyógyszer-, gyógyászatitermék-üzletekben, miközben folytatódott a dinamikus bővülés a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben (27,1%), valamint az előző évinél nagyobb volumenű forgalom realizálódott az illatszerüzletekben és a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben.
Magabiztos magyar webshopok
Az online piac fogyasztói bázisában még bőségesen van növekedési potenciál, a jövőt illetően bizakodók a hazai webboltok. A shopok háromnegyede a választék bővítésével fejlesztené vállalkozását, és csak egyharmada lát kockázatot egy nagyobb külföldi versenytárs megjelenésében.
A magas üzemanyagárak mellett folytatódott az üzemanyagtöltő állomások értékesítésének csökkenése, az eladások júliusban 2,0, az első hét hónapban 2,8 százalékkal mérséklődtek.
A turisták tankoltak
Az egy hónappal korábbihoz mérten – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,4 százalékkal mérséklődött. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem 0,9 százalékkal csökkent, a nem élelmiszer-kiskereskedelem lényegi elmozdulást nem mutatott, viszont az üzemanyag-kiskereskedelem – a turisztikai szezon és a nemzetközi közúti tranzitforgalom következtében 2,2 százalékkal nőtt.
Helyben járás Európában
Vegetál az európai gépjárműpiac
Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai júliusban 2,4 százalékkal csökkentek, ugyanakkor az első hét hónapban összességében 1,3 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakit.
Az unió statisztikai hivatala, az Eurostat – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások területén az Európai Unió 27 tagállamában 2012. júliusban lényegi elmozdulást nem mért (-0,2%). Az eurózóna országaiban 1,7 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz viszonyítva a szegmens forgalma.
Júliusban az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 11 tagállamban bővülést, egyben stagnálást, tízben csökkenést mutattak. A térség – arányukat tekintve – jelentősebb országai közül az Egyesült Királyságban 4,4, Franciaországban 3,0 százalékkal nőtt, míg Németországban 1,0 százalékkal visszaesett a kiskereskedelem volumene.