Bajban a boltok – Fogynak a vásárlók

Júliusban folytatódott a kiskereskedelem visszaesése: az előző hónaphoz képest 0,4, az előző évhez viszonyítva 2,6 százalékkal csökkent a forgalom. Az értékesítés a 2003-as szintre süllyedt. Buktak az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek. A „nyerő oldalon” a csomagküldő és internetes kiskereskedelem állt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorsjelentése szerint.

Júliusban a kiskereskedelmi forgalom volumene 2,6 százalékkal, az év első hét hónapjában 1,3 százalékkal mérséklődött az előző év azonos időszakához képest. Az országos kiskereskedelmi üzlethálózatban, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben 2012. júliusban 731 milliárd forint, az első hét hónapban 4524 milliárd forint értékű forgalom realizálódott.

A bútor és műszaki cikk üzletek buktak a legnagyobbat

Nincs megállás
Júniusban - amikor éves összevetésben 1,7 százalékkal zsugorodott a kiskereskedelem - több elemző bizakodóan nyilatkozott arról, hogy az év hátralévő részében talán már nem várható további komolyabb visszaesés.
A júliusi adatokat is figyelembe véve azonban úgy tűnik ez az év a lejtmenetről szól: az esztendő eddig eltelt részében mindössze egyetlen hónapban (márciusban) mutatott fel növekedést a kiskereskedelem.
Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene júliusban 2,4 százalékkal csökkent, az év első hét hónapjában lényegében stagnált az előző év azonos időszakához képest.  A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene júliusban 2,5, az első hét hónapban 2,1 százalékkal maradt el a bázistól.

A legnagyobbat (8,1%) júliusban a bútor-, műszakicikk-üzletek buktak. Mérséklődtek továbbá az eladások a  használtcikk-üzletekben, illetve a könyv-, számítástechnika-, egyéb üzletekben.

Stagnált a forgalom az iparcikküzletekben és a gyógyszer-, gyógyászatitermék-üzletekben, miközben folytatódott a dinamikus bővülés a csomagküldő és internetes kiskereskedelemben (27,1%),  valamint az előző évinél nagyobb volumenű forgalom realizálódott  az illatszerüzletekben és a textil-, ruházati és lábbeliüzletekben.

Magabiztos magyar webshopok
Az online piac fogyasztói bázisában még bőségesen van növekedési potenciál, a jövőt illetően bizakodók a hazai webboltok. A shopok háromnegyede a választék bővítésével fejlesztené vállalkozását, és csak egyharmada lát kockázatot egy nagyobb külföldi versenytárs megjelenésében.
A magas üzemanyagárak mellett folytatódott az üzemanyagtöltő állomások értékesítésének csökkenése, az eladások júliusban 2,0, az első hét hónapban 2,8 százalékkal mérséklődtek.

A turisták tankoltak

Az egy hónappal korábbihoz mérten – a szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint – a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,4 százalékkal mérséklődött. Az  élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem  0,9 százalékkal csökkent, a nem élelmiszer-kiskereskedelem  lényegi elmozdulást nem mutatott, viszont az üzemanyag-kiskereskedelem – a turisztikai szezon és a nemzetközi közúti tranzitforgalom következtében 2,2  százalékkal nőtt.

Helyben járás Európában

Vegetál az európai gépjárműpiac
Az európai statisztikai rendszerben a kiskereskedelembe nem számító gépjármű- és járműalkatrész-üzletek eladásai júliusban 2,4 százalékkal csökkentek, ugyanakkor az első hét hónapban összességében 1,3 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakit.
Az unió statisztikai hivatala, az Eurostat – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – a kiskereskedelmi eladások területén az Európai Unió 27 tagállamában 2012. júliusban lényegi elmozdulást nem mért (-0,2%). Az eurózóna országaiban 1,7 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz viszonyítva a szegmens forgalma.

Júliusban az országok nem teljes körére rendelkezésre álló adatok 11 tagállamban bővülést, egyben stagnálást, tízben csökkenést mutattak. A térség – arányukat tekintve – jelentősebb országai közül az Egyesült Királyságban 4,4, Franciaországban 3,0 százalékkal nőtt, míg Németországban 1,0 százalékkal visszaesett a kiskereskedelem volumene.

 

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo