Jobb ügyfélszolgálat a siker kulcsa?

Divatos koncepció a HR és a vállalatszervezés világában manapság az egyszerűsítés. Összetettek a vállalati szabályzatok és a céges folyamatok, az elvárt színvonal megütése nem könnyű. Minél egyszerűbben képes erre egy beosztott, annál jobb. Minimalizmusban az erő. Ma már a szimplifikálás kapcsán realizálható hozamról beszélnek a menedzsment-tanácsadók. És workshopokban tanítják egyszerűsítésre az alkalmazottakat.

Mindannyian tudjuk, mennyire bonyolult a mai világ, s a munkavégzésünk is összetettebb, sokrétűbb, mint 10-15 éve volt. A behálózottság miatt minden információ azonnal elér hozzánk, többfajta platformot, felhasználói felületet kell kezelnünk, nagyságrendekkel több információval dolgozunk, sokkal inkább többtényezősek az üzleti folyamatok, több mindenkivel kell kapcsolatot tartanunk. De a figyelmünk, a teherbírásunk véges, s a munkaórák száma sem végtelen. Ezért állt elő az a helyzet, hogy a világvállalatok vezetői is felismerték, hogy mindenki bele tud bonyolódni a munkájába, s a munkavégzés módja gyakran egyszerűsítésre szorul.

Miért az értékesítő ad el, ha az ügyfélszolgálat ismeri a vevőt?
Bármilyen iparágban tevékenykedünk is, az ügyfelek igényeinek pontos megértése, problémáik megismerése is kiküszöbölése biztos, hogy jövedelmező változásokat generál a cégünkben. A legtöbbet pedig azok tudják minderről, akik nap mint nap beszélnek a vásárlókkal.
A Wall Street-i bankóriás, a Wells Fargo sajátos workshopot tart alkalmazottainak. Egy banknál a legégetőbb szituáció a telefonos ügyfélszolgálatnál, ha az ügyfél csalás, visszaélés panaszával jelentkezik be. A banknak pontos, szigorú protokolljai vannak arra, hogyan csekkolja le a telefonáló személyazonosságát, hogy az ügyfélszolgálatos alkalmazott biztos lehessen benne, valóban az, akinek mondja magát, és nem egy újabb visszaélés történik-e.

Természetes, hogy ilyenkor némi feszültség keveredik az ügyfélszolgálatos kollégák hangjába is, mert a kliens feszült, és nem biztos, hogy minden kérdésre tudja a választ. Márpedig ha ebben a kétszereplős játékban az a fél is stresszel, akinek elvileg meg kellene nyugtatnia a felháborodott vagy éppen halálra rémült klienst (mert eltűnt bizonyos összeg a bankszámlájáról, mert valaki valahol vásárolt online a hitelkártyaszámával), akkor az egész beazonosítási folyamat rémálommá és nyűglődéssé válik.

Baj, ha túl sok az opció

Ezt a folyamatot akarta tehát megreformálni Mark McCormick, a Wells Fargo felhasználói élményért felelős alelnöke. McCormick mélyen hisz benne, hogy a sikert és a fejlődést az ember csak a magán- és szakmai életének egyszerűsítésével tudja elérni. 2014-ben látogatott el egy konferenciára Kínába, ahol megismertették az egyszerűség gondolatával, ami előkelő helyet tölt be a kínai kultúrában és a helyi szokásokban, életvitelben.

 

Kép: Pixabay

McCormick úgy tért haza Amerikába, hogy eltökélte, a Wells Fargo gárdájával is felismerteti a szimplifikáció hasznosságát. Hogy kevesebb bürokrácia és kevesebb üresjárat lassítsa a munkát, kevesebb legyen a felesleges átfedés az osztályok között, és így végső soron kevesebb legyen a stressz is.

Így ne fecséreljük el az időnket munka közben
A leghatékonyabb munkavállalók ahhoz értenek, hogy minimális időráfordítással végezzék el maximális színvonalon a munkájukat. Lehetséges ez? Mi a titkuk?
A Wells Fargo havonta egész napos workshopot ad munkatársainak a témában, általában 25-30 fős létszámmal. Tudatosan többféle részlegből hívnak kollégákat: a menedzserek, az üzletfejlesztésért felelős személyek, a felsővezetők, a technológián dolgozók és az értékesítők egyaránt helyet kaptak az összeterelt csapatban.

Ha túl sok lehetősége van az ügyfélnek, a bőség zavara lesz úrrá rajta. Túlterhelődik. A választás miatti hezitálás elveszi az idejét, s stresszel is, mert nem tudja, hogy merre induljon el. A cégeknek az ügyfelek elé kell menniük, meg kell könnyíteniük a dolgukat, lecsupaszítva az elérhető opciók számát. Ez nem egyszerű. „Az egyszerű nehéz  – vallja McCormick.  – A komplexitás elveszi a fogyasztótól a jó érzését, elrabolja a magabiztosságát. Ha valami nehéz, akkor magát hibáztatja.” Ilyenkor meg kell találni, mi a stratégiailag leginkább hasznos, legcélravezetőbb opció, és minden mást le kell csupaszítani körülötte. Ahogy folyik az egyszerűsítés, minden lépésnél azt a kérdést kell feltenni: „Ettől egyszerűbb lett?”

Tanulható

A workshopon részt vevőket arra kérték, azonosítsák be, mit szeretnek a munkájukban, és mely részeit nem. Valamint próbálják meg úgy újragondolni munkájukat, hogy abban lehetőleg csak az örömteli elemeket tartják meg. Ez persze nem volt könnyű, mert a bankárok elég földhözragadt figurák, racionális és analitikus elmék, nem szeretik a túlságosan érzelmeskedő, belülre néző, önvizsgáló dolgokat. Ilyen embereknek mondták azt, hogy szedjék alapelemeire a munkafolyamataikat, s helyezzék új kontextusba: tartsák szem előtt, hogy az egy emberi történet. Egy aggódó kliens megnyugtatása, illetve a problémájának a kezelése.

Kép: SXC

A workshop résztvevőinek azonosítaniuk kellett azokat az elemeket is, amik a munkájukban mások érdeklődésére tarthat számot. Olyan dolgokat, amikhez mások akár érzelmileg is viszonyulhatnak. Mert hát vannak olyan ügyfelek, akik logikusabb elmék, és vannak akik inkább érzelmi beállítottságúak. A szolgáltatást és a terméket mindkétfajta orientáltságú ügyfél számára el kell tudni adni.

Humanizálni

Az egyik feladat az volt, hogy a banki alkalmazottak kaptak egy nyugdíj-takarékosságról szóló prospektust, azt át kellett olvasniuk, és emberi sztorivá alakítaniuk. Kiszűrni a jogi szakszövegből is a lényeget, és úgy zanzásítani, hogy azt el tudják magyarázni egy olyan telefonálónak is, akinek halvány segédfogalma sincs az ilyesmiről. Ezzel edzették magukban a száraz szakmai anyagok „humanizálásának”, emberközelibbé hozásának képességét. Ha az ember beletanul, hogyan kell bonyolult kérdéseket „beszédtémásítania”, akkor már jó úton van a szimplifikálás képességének elsajátításában.

Az alapelvek:

  • Öleld magadhoz az egyszerűséget.
  • Csak a legszükségesebb dolgokat tartsd meg.
  • Tanulmányozd az egyszerűséget.
  • Alkalmazkodj az egyszerűbb helyzethez.
  • Gondoskodj róla, hogy ez működjön is.
  • Mondj vele egy történetet.
  • Beszélj emberien.
Így segít a Bigdata-boom a vásárlók megtartásában
Az értékesítés sem menekülhet a big data elől. A hatékonyság növeléséhez a vásárlók minél mélyebb megismerésére, viselkedésük előrejelzésére lesz szükség a jövőben. Az adatok viszont mit sem érnek az emberek nélkül, akik képesek értelmezni azokat, és a vásárlók számára érzelmekké, élménnyé alakítani a belőlük kiolvasott tudást.
McCormick meg van róla győződve, az egyszerűsítésből eredő megtérülés (ROI: return on investment) valós dolog. Ez egy nap akár alapvető eleme lehet a vállalati teljesítmény és nyereségesség mérésének. Szerinte az egyszerűség értékteremtő eszköz egy vállalat arzenáljában, ami nagyobb ügyfél-elégedettségre konvertálható, és az alkalmazotti oldalon is békésebb, kiegyensúlyozottabb lelkiállapotot eredményez. Ezenfelül növelheti a bevételt is.

Egyszerűbb = etikusabb?

A bank felére csökkentette a back office-os személyek munkavégzésére vonatkozó szabályokat, s áramvonalasabb digitális (netes és mobilos) élményt kezdett nyújtani az ügyfeleknek, de még így is úgy látják, hogy továbbegyszerűsíthetők az általuk végzett procedúrák. A minimalizmust tanító workshopokat a Wells Fargo még azelőtt kezdte el, hogy kitudódott, az értékesítési alkalmazottak – a tőlük elvárt irányszámok teljesítése érdekében – az ügyfelek felhatalmazása, beleegyezése és tudta nélkül nyitottak nekik új bankszámlákat. Törvénysértő módon. Összesen 2 millió bankszámlát!

McCormick azzal magyarázza az egyszerűség értéknövelő erejét a kliensoldalon, hogy ha egy cég egyszerűbb üzleti folyamatokkal operál, akkor a külső szemlélők automatikusan azt feltételezik róla, hogy etikus, mert sokkal átláthatóbb az üzletvitele. A Business Insider cikke már nem jegyzi meg, hogy ha ez így lenne, akkor talán nem történt volna meg a hamis bankszámlákat eredményező tömeges csalássorozat a bank háza táján. Amit sikerült elég sokáig titokban tartani. Ennyit a transzparenciáról és az etikusságról. Holott az egyszerűsítést tanító workshopok „jóval ezelőtt” kezdődtek. (A visszaéléseket 110 millió dolláros egyezséggel rendezte le a bank.) De ami a szimplifikációt illeti, annak létjogosultságát senki sem vitathatja bonyolult világunkban, amikor minden ágazatban rendkívül komplex szaktudásokkal és szigorú szabályozási környezetben kell dolgozni.

Chatbotom van, és nem félek használni!
Napjainkban egyre többen fedezik fel az üzenetküldő platformok keretében működő chatbotok kommunikációs előnyeit, melyen keresztül hatékonyan érhetőek el a felhasználók. Az eszköz használatakor azonban biztosítani kell az ügyfelek adatvédelmi jogait és informatikai védelmét is. „Garantálni kell, hogy adataik nem kerülnek rossz kezekbe, és csak arra a célra használják fel ezeket, amelyhez hozzájárultak.” – figyelmeztetett dr. Dudás Gábor, a KLART Legal szakértője.

Véleményvezér

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők

Kamu jelenléti íveket írtak alá a fideszes EP-képviselők 

Eddig se feszítették szét a munka istrángját a fideszes EP-képviselők.
Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk

Nagy a baj, már többet fizetünk az uniónak, mint amit kapunk 

Meddig megyünk lefelé a gödörbe?
Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz

Olimpiát rendeznénk, de közben a több mint 60 éves HÉV szerelvények cseréjére sincs pénz 

Lassú, de legalább rázós a magyar HÉV élmény.
Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo