Az orosz-ukrán háború nyertese Kína lesz

Novemberben az újautó eladások közel harmadát kínai márkák adták Oroszországban, amely meredek emelkedés az év eleji tíz százalék alatti piaci részesedéshez képest - derül ki az Autostat orosz piackutató intézet adataiból.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A havi értékesítési adatokból egyre világosabb, hogy az ukrajnai háború miatt Oroszországból kivonuló nyugati cégek által hagyott űrt az ázsiai ország gyártói töltik be az egyébként zsugorodó piacon.

Kínai csodaautó (Fotó: archív)
Kínai csodaautó (Fotó: archív)

Novemberben az újautó és kishaszongépjármű eladások 61,6 százalékkal 46 403-ra estek, az első tizenegy hónapban pedig 60,9 százalékkal 548 877-re csökkentek - közölte a napokban az Oroszországban tevékenykedő európai vállalatokat tömörítő szervezet, az AEB járműgyártó-bizottsága.

Amíg januárban a kínai gyártók 8235 járművet értékestettek, addig novemberre már ennek dupláját, 16 138 darabot, piaci részesedésük így 9,6 százalékról 31,3 százalékra ugrott a vizsgált időszakban.

Az orosz vásárlók számára korábban nem sokat mondtak az olyan márkák, mint a Haval, a Chery vagy a Geely, de a nyugati szankciók után sok vásárló számára a helyi gyártású járművek mellett ezek váltak elérhetővé, ugyanakkor továbbra is az orosz tulajdonú orosz AvtoVaz gyártmányai a legkeresettebeket.

 A Ladákat gyártó társaság a teljes piac 45 százalékát tudhatta magáénak novemberben, míg a január-november közötti időszakban az összes eladott jármű 30 százalékát adta.

Az év első 10 hónapjában Oroszország volt a kínai autóexport hatodik legnagyobb exportpiaca.

Az orosz piac azonban még méreteiben eltörpül a 35-ször nagyobb kínai mellett.

Elemzők szerint jövőre 800 000 új személyautó találhat gazdára Oroszországban, ennek 35 százalékát adhatják majd a kínai márkák. Az ázsiai gyártók értékben még ennél is nagyobb szeletet vághatnak ki maguknak. Részesedésük 40 százalékra emelkedhet a jövőre 1500 ezer milliárd rubeles (23,9 milliárd dollár) piacon. (MTI)

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo