Áremelkedés mellett jönnek a kötelező visszaváltási díjas termékek - így működik a rendszer januártól

Már csak néhány hónap és hazánkban is életbe lép a 0,1-3 literig terjedő fém, műanyag és üveg italcsomagolások kötelező visszaváltási rendszere. Bár a fogyasztók a visszaváltási díj miatt magasabb árakkal találkozhatnak majd a boltokban, azonban a visszaváltást követően ezt a díjat akár háromféle módon is megkaphatják. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felhívja a figyelmet arra, hogy ez az összeg nem a gyártók, illetve a forgalmazók bevételeit gyarapítja, a visszaváltási díj a hatékonyabb, fenntarthatóbb hulladékkezelés megvalósítását szolgálja.

(Forrás: NAK)
(Forrás: NAK)

A kötelező visszaváltási díj azokra a palackokra vonatkozik, amelyeket a gyártók és az első hazai forgalomba hozó importőrök regisztráltak a MOHU rendszerében, és 2024. január 1. után hoznak forgalomba. Ezek a termékek egy logóval és új vonalkóddal lesznek azonosítva.

A visszaváltás az új vonalkódok leolvasásán és a termék regisztrálásán alapul és a csomagolás épségét, fizikai paramétereit is ellenőrzik. Fontos, hogy ne nyomjuk össze a palackot, mivel az automaták a csomagolás formáját, súlyát és vonalkódját azonosítják, ezért csak ép, eredeti alakját megőrző, jól olvasható vonalkódú termékeket fogadnak el visszaváltásra. A korábban gyártott, forgalomba hozott termékek 2024. június 30-ig továbbra is kaphatók lesznek és nem kell értük visszaváltási díjat fizetni, de nem is lehet őket visszaváltani.

Az új rendszer célja, hogy tudatosságra ösztönözze a fogyasztókat, így a szelektív hulladékgyűjtés-, és lakossági szemétszállítás helyett a vásárló a forgalmazási helyekre vigye vissza a kiürült csomagolást. Ennek köszönhetően jelentősen emelkedhet a fém, a műanyag és az üveg csomagolások visszagyűjtési és újrahasznosítási mennyisége. A kötelező visszaváltási díjas rendszer által a hazai és európai gazdaság is értékes újrahasznosítható alapanyaghoz juthat, amelyet felhasználhatnak új palackok gyártásához is. A rendszer átfogó célja az európai unióban a környezetvédelem elősegítése, az erőforrások megőrzése, az energia megtakarítása és a gazdasági előnyök biztosítása, valamint a fogyasztók tudatosságának növelése a hulladékkezelés és az újrahasznosítás fontosságával kapcsolatban a globális felmelegedés és az üvegházú gázkibocsátás csökkentése érdekében.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo