A vállalkozás, ami mindenkinek jó

A társadalmi vállalkozások miközben üzletelnek, a társadalmi igazságosság szempontjait érvényesítik a gazdaságban. Működésük alapelve, hogy a gazdasági, a társadalmi és a környezeti szempontok egyformán fontosak.

Kép:flickr

A társadalmi jólét érdekében működő vállalkozás a klasszikus kapitalizmus fogalomkészlete szerint eleve ellentmondás. A fenntartható fejlődés keretei között viszont mondhatni, szükségszerűség. Az úgynevezett társadalmi vállalkozások a szolidáris gazdaság megteremtésének előmozdítói. Tevékenységüket három pillér – a hármas optimalizálás, vagyis a triple bottom line – határozza meg: a valódi értékteremtéshez a profit önmagában kevés, azt ki kell egészíteni a környezet és a társadalom szempontjaival.

Segíts magadon és másokon

A társadalmi vállalkozások nem egyszerűen felelősen működnek. Számukra a profit maximalizálása mellett a társadalmi és környezeti haszon maximalizálása is fontos. Működési szempontból pedig még ennél is fontosabb, hogy a nyereséget nem a részvényeseik között osztják szét, hanem felhasználják a társadalmi céljaik előmozdítása érdekében. Míg az üzleti vállalkozók új iparágakat hozhatnak létre, a szociális vállalkozók új megoldásokat találhatnak a társadalmi problémákra. Az Európai Bizottság (EB) megfogalmazása szerint: olyan gazdasági szereplők, amelyek a társadalomra pozitívan hatnak, és a tevékenységük nemcsak anyagi haszonszerzésre, hanem a társadalmi célok elérésére irányul. Társadalmi vállalkozásnak számítanak ugyanakkor a civil szervezetek által létrehozott cégek is, amelyek feladata, hogy fenntartható és a támogatásoktól független bevételi forrást teremtsenek küldetésük teljesítéséhez.

Az Európai Bizottság adatai alapján az unió vállalkozásainak tíz százaléka sorolható a kategóriába, ezek együttesen több mint tizenegymillió főt alkalmaznak. Tevékenységük szinte bármilyen irányú lehet, a társadalmi hasznosság pedig éppúgy eredhet az előállított termék vagy szolgáltatás jellegéből vagy a működésből (például a hátrányos helyzetű személyek számára hosszú távra teremtenek munkahelyet).

Akiknek működik
A Matyódesign tardi asszonyoknak ad munkát, akik autentikus matyó hímzéseket készítenek modern, mindennapi viseletre alkalmas ruhákra.
A Cellux Csoport célja a környezettudatos gondolkodás átadása. Workshopokat, táborokat szerveznek, kiállítások, belső terek tervezésével foglalkoznak, városi és háztartási hulladék újrafelhasználásán keresztül feszegetnek társadalmi és környezeti kérdéseket.
Az Összefogás Rehabilitációs Nonprofit Közhasznú Kft. országosan 314 súlyos szellemi és fizikai fogyatékkal élő embert foglalkoztat. Gyertyaöntéssel, kerámiával, takarítással karbantartással, varrással és állattenyésztéssel foglalkoznak.
A Katordór-Csimota Gyermekkönyvkiadó Kft. a magyar gyermekkönyvpiacon elsőként foglalkozott a toleranciával és sok más társadalmi kérdéssel. Saját terjesztői hálózatuk, a Rainbow kisgyermekes szülőket és pedagógusokat segít pluszjövedelemhez.
A társadalmi vállalkozások felfoghatók a for- és nonprofit szektor aranymetszéseként is. Önfenntartók, nem szorulnak támogatásokra, de nem kizárólag a profitérdekek vezérlik őket. Gazdaságilag életképesek, meglévő szükségleteket elégítenek ki, és szerepük van a világ égető problémáira adott válaszok megfogalmazásában is. Változtatni akarnak a rendszeren, de nem radikális kivonulással, hanem a többség által is emészthető, befogadható és vonzó alternatívák felkínálásával. A talán legismertebb társadalmi vállalkozó Muhammad Yunus, akit 2006-ban Nobel-békedíjjal is kitüntettek. A szegények bangladesi bankára mikrohitellel segíti azokat, akikkel a pénzpiac szóba sem áll. A szegények támogatása mellett a Grameen Bank sokat tett a bangladesi társadalomban elnyomott nők felemelkedéséért is, hiteleik 96 százalékát asszonyok kapták.

Könnyebb pénzhez jutni

A társadalmi vállalkozások számos speciális támogatásra jogosultak. Az EB tavaly októberben benyújtott egy átfogó tervet („Kezdeményezés a szociális vállalkozásért”) az Európai Parlament és az Európai Tanács számára a társadalmi vállalkozások működésének ösztönzésére. Ebben több olyan intézkedést is megfogalmaztak, amely elősegítené a társadalmi vállalkozások forrásszerzését. Ilyen a mikrohitelek felvételének megkönnyítése vagy az unió társadalmi változással és innovációval foglalkozó programja keretében egy 90 millió eurós pénzügyi eszköz létrehozása. A csomagban szerepel az is, hogy 2014-től élvezzenek prioritást a társadalmi vállalkozások az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és az Európai Szociális Alap (ESZA) támogatási programjaiban.

Tavaly decemberben hozta létre a bizottság az „Európai Társadalmi Vállalkozási Alapok” védjegyet, amelyet az olyan befektetéskezelők használnának, amelyek a tőkéjük 70 százalékát társadalmi vállalkozásokba ruházzák be. Az uniós szerv azt reméli, hogy így könnyebben tudnák azonosítani a magánberuházók az ilyen típusú alapokat. Az igazolvány azt is lehetővé tenné, hogy ezek a szereplők jelentősebb költségek nélkül jussanak befektetői forrásokhoz más uniós államokból. Felmerült, hogy később részletes szabályokat dolgozzanak ki az alapok hatékonyságának mérésére.

Kifejezetten társadalmi vállalkozásoknak szól a negyedik alkalommal meghirdetett NESsT–Citibank-program, amely átfogó üzletviteli képzést és a legjobbaknak finanszírozást nyújt. Szintén tudással és kockázatitőke-befektetéssel segíti a társadalmi vállalkozásokat a világ számos országa mellett Magyarországon is működő Ashoka. A legfeljebb három évre elnyerhető támogatás személyeknek szól, célja a megélhetés finanszírozása, annak érdekében, hogy a társadalmi vállalkozó teljes idejében programjára koncentrálhasson.

Nem pénzügyi segítséget kínál a Demokratikus Jogok Fejlesztéséért Alapítvány (DemNet Hungary) által Magyarországon gondozott Erasmus Társadalmi Vállalkozóknak program, amelynek keretében tapasztalatcserére, gyakorlati oktatásban való részvételre nyílik lehetőség: a résztvevők legfeljebb hat hónapot egy másik ország társadalmi vállalkozójánál tölthetnek, hogy később eredményesen felhasználható tapasztalatokat és kapcsolatokat szerezzenek.

Véleményvezér

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút

Magyar Péter felajánlotta az összes jobboldali médiának, hogy szívesen ad nekik interjút 

Köszörüljük ki a csorbát üzeni Magyar Péter azoknak, akik eddig azért bírálták, mert baloldali médiumoknál beszélt.
Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben

Rekordot döntött a lengyel valuta ára a magyarral szemben 

90 forint felett egy zloty ára.
Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba

Orvos híján a polgármester költözött az uniós pénzből felújított szolgálati lakásba 

Nem is tudni melyik a nagyobb baj, hogy nincs orvos, vagy, hogy illetéktelenül lakik a polgármester a szolgálati lakásban.
Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo