Vissza a moziba!

Itt az ősz. És ha végre egy hétvégét nem a megszokott lakóhelyünktől távol, vagy az onnan ki-, illetve oda visszavezető utakon kívánunk eltölteni, legjobb, ha elmegyünk egy moziba.

Nincsen nekem vágyam semmi
Mundruczó Kornél debütáló rendezését az idei filmszemlén a legjobb első filmnek járó díjjal tüntették ki. (A vállalkozásra pontosan 4,54 millió forintot fordíthattak az alkotók.) Kortárs megélhetési szocio(-patikus) dráma, film-noir-szerűen megoldva. Brúnó (Nagy Ervin), a kettős életet élő cirkuszi artista szerelmével, Marival (Kovács Martina) készül a „nagy számra”. Körülményeikből adott, hogy a fellépés örök ábránd marad, hiszen a hétköznapok teljesen másról szólnak. Brúnó ingázik a lány bátyjával, Ringóval (Rába Roland), s a fővárosi éjszakában próbálnak előbbre jutni, prostitúcióval. A szerelmi háromszög adott, s csakhamar kibővül Brúnó egyik állandó kuncsaftjával, egy ügyvéddel (Csuja Imre). Hasznos ismeretség, mert a két fiú nemcsak testét bocsátja áruba, hanem meg is lopja ügyfeleit. Amikor a végsőkig feszített érzelmi húrok elpattannak, elszabadul a pokol. Feloldás nincs, feloldozás se – de lehetne-e egyáltalán az élet e sötét szegletében?

Bajnokok reggelije
Csalódást fog okozni ez a film mindenkinek, aki ismeri az alapjául szolgáló Kurt Vonnegut Jr. -regényt. Pedig sztárokban nincs hiány: Bruce Willis, Albert Finney és Nick Nolte alakítják a főszerepeket. A könyv hangulatát egyedül Nolte játéka idézi meg, a többiek belenyugodtak a rendezés hiperaktív felületességébe. Dwayne Hoover (Willis) sikeres autókereskedő, aki maga koreografálta, erőltetett tévéreklámjainak köszönhetően hírességgé nőtte ki magát városában. A jólét dacára az ideg-összeroppanás határán áll, hála az őt körülvevő embereknek. Nolte – a szerepe szerint Hoover alkalmazottja: munkaidőben makulátlan értékesítő, éjszakánként zug-travi – alakítása az egyetlen igazán élvezhető a filmben. A kényszerűségből pornóra átálló író (Albert Finney) sztorija az autókereskedőével párhuzamosan bontakozik ki.

Árnyék nélkül
Akár „ész nélkül” is lehetne a címe Paul Verhoeven rendező legújabb munkájának. Megválaszolatlanul hagy ugyanis egy alapvető kérdést: ha egy tudós (Kevin Bacon) ki tudja fejleszteni a láthatatlanság szérumát, miként lehet annyira agyatlan, hogy azt kizárólag kukkolásra és szatírkodásra használja? A rendező szerint a történetben csak a zseniális feltaláló látványos megőrülése számíthat a néző érdeklődésére. Arra pedig ne is próbáljunk logikus választ találni, hogy a mindent halló, mikroszkopikus méretű poloskák és kémműholdak korában miért költene a Pentagon milliárdokat a láthatatlanná tévő szérumot kutató föld alatti bunkerlabor kialakítására. Egyetlen kárpótlásul a trükktechnika szolgál. Verhoevennek voltak remek kirándulásai a sci-fi (Az emlékmás) és a krimi (Elemi ösztön) világába egyaránt. A nézőnek egyelőre marad a nosztalgiázás.

Pénzt és életet
Szinte nevetséges a film alapötlete, de szerencsére erről a kifinomult alakítások elterelik a néző figyelmét. Szól, amiről szól, a 75 éves, korát meghazudtolóan elegáns és magabiztos Paul Newman jutalomjátéka ez. Egy tolószékhez kötött öregembert játszik, akit agyvérzés bénított-némított meg. Legalábbis ez a látszat. Ravasz vén mackósról van itt szó, aki a világgal el tudja hitetni: valóban stroke áldozata lett. Logikus, hiszen a szanatóriumból könnyebb lelécelni, mint a fegyházból. Kisvárosi ápolónője (Linda Fiorentino), aki érettségije óta ugyanúgy él, átlát ezen a trükkön, sőt a szituációban meglátja a szürke hétköznapoktól való elszakadás lehetőségét. Így kerül sor egy pénzszállító autó kirámolására, de ez pusztán epizód. A prímet Newman és Fiorentino viszik. Előbbiről alig hisszük, hogy mára csak ritkán ül be egy Cart versenyautó volánja mögé, utóbbinak két „hibája” van: okos is, szép is szerepében.

Pasik és csajok
Ryant (Freddie Prinze Jr. ) és Jennifert (Claire Forlani) tizenkét éves korukban ismerjük meg, amikor először találkoznak egymással. Kutya-macska barátság az övék, de végül – évtizeddel később – beérik szerelmük. A boldog órák után azonban mindkettejük számára nehezen felfogható hűvösség alakul közöttük. A pár belebonyolódik az „azt hittem, te is így akarod” típusú kínlódásba, mondván, maradjunk inkább barátok, ahogy azelőtt. Már csak azért is, mert mindkettő nagyon szereti a másikat, de ezt igazán csak a néző tudja. Ryan és Jennifer állandóan félreértik egymást, mi meg izgulunk, hogy sikerüljön már egymásra találniuk. Egyébként rettentő jó fejek, s ilyen remek embereknek a barátaik is jó fejek. A néző már-már azt kívánja, hogy egy ilyen klassz bandának benőhetne a feje lágya, hátha még érdekessé is válnának a karakterek. De nem. Hollywoodban, gondolom, kedvesen bárgyúnak mondják ezt a filmet. Errefelé lenne rá kevésbé szalonképes jelző is, de nem leszek gonosz. Limonádénak tökéletes.

Életvonat
Szerethető mozi, amely a Robert Redford nevével és ötletgazdaságával fémjelzett Sundance Filmfesztiválon idén közönségdíjat nyert. Műfaját tekintve vígjáték-drámáról van szó, napjainkban kedvelt, ha a holokausztot dolgozzák fel az alkotók (Benigninek bejött). Elgondolkodtató, keserédes történet egy közép-európai zsidó falu lakóiról, akik eldöntik, hogy nem várnak addig, ameddig bevagonírozzák őket, hanem saját magukat „hurcolják el”: vásárolnak egy vasúti szerelvényt, amellyel majd átszöknek a szomszédos Szovjetunióba. Szabókban nem szenved hiányt a település, ők nekilátnak, s náci egyenruhákat varrnak bátor szomszédaiknak, akik németnek kiadva magukat a szállítmányozással fognak foglalkozni. A film az álnácik szerepjátékát mutató jelenetekben működik igazán, ilyenkor szinte thrillerbe illő a feszültség. A komikusnak szánt részek kevésbé sikerültek. Nem a hihetőséggel van baj, hiszen meséről van szó. Félig sikerült kísérlet ez a film, de azért egy-két jó pillanata mégis van.

A kölyök
Bruce Willis már-már rendszeresen vállal olyan filmeket, amelyekben gyermekek mellett alakíthat. A filmmel – amelynek igazi erőssége, hogy ismét meggyőződhetünk róla: Willis képes egy-két színészi fogásra is – a Disney stúdió nem a legfiatalabb korosztályt célozta meg. Alapvetése alulmúlja a hollywoodi hihetőségi index eddigi ismert legmélyebb pontjait is. A főhős imázstanácsadó – munkáját saját arculatával kellene kezdenie: arrogáns, kötözködő alak –, s egy nap furcsa dolgokat kezd tapasztalni. Lépten-nyomon egy dundi kissrácba botlik, akiről kiderül: saját maga, pár évtizeddel korábban. A kölyök és a felnőtt én régi haverokként járják sorra a gyerekkori rossz emlékek helyszíneit, kellőképp szirupos, de mókázgató tálalásban. Nyilván a forgatókönyvíró is érezte, hogy ez így elég vékony, ezért jól bevált csavarintások után nézett: a két karakter elkezdi átalakítani a régmúlt eseményeket. Én mindenesetre nem vesztettem el az Álomgyárba vetett hitemet, biztos lesz még ennél együgyűbb sztori is.

Illich Lajos

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo