Valóra vált álmok

Az autóipar mára a gépkocsikba beépített, korábban megfizethetetlenül drága számítástechnikai technológiák tucatjait tette tömegtermékké, a környezetbarát gyártás pedig elvárható minimum. A megváltozott – vagy inkább megváltoztatott – vásárlói szokások miatt viszont az autók eladásában sokkal nagyobb szerepet kap a design, mint valaha.

Az autóipart száz éven át — a kezdetektől egészen a nyolcvanas, kilencvenes évekig — folyamatos és lendületes fejlődés jellemezte. Ám az ezredforduló előtti évtizedben óriásit változott a helyzet.

Új vevők

A világ két vezető piaca – az észak-amerikai és az európai – gyakorlatilag megtelt autóval. A legtöbb gyár azonban addigra már hét számjegyű éves gyártási mennyiségre rendezkedett be, és ennek vevőt kellett találni. Ezt sikerült is elérni, rendkívül széles körű és átgondolt közvélemény-kutatásokkal.
A gyárak stratégiája egyszerű, de zseniális: kiszemeltek egy nagy létszámú társadalmi csoportot, amelynek pontosan felmérték az igényeit és lehetőségeit, majd tökéletesen kielégítették azt. A kiszemelt pedig megtette a kötelességét, vagyis vásárolt. Nem tudott mást tenni, hiszen álmait váltotta valóra a kifejezetten neki készített autó. Mindehhez, persze, jelentősen meg kellett változtatni az autógyártás menetét.
Nem is olyan régen Európában a mérnökök a legújabb technológiákat a modellváltás keretein belül öt–tíz évenként építették be a kocsikba; vagyis a nyolcvanas évek végéig egy típus akár tíz évig is a piacon lehetett változtatás nélkül. A gyártók folyamatosan szapulták a japánokat, akik már akkor legalább ötévente új modellel rukkoltak ki. Ma pedig? Egy öt éve gyártott típus kimondottan öregnek számít, hiszen a modellváltások közötti átlagos idő három év.

Hátrasorolt mérnökök

A nagyon lerövidített fejlesztési idő és a változtathatatlan forma sokszor tévutakra vezet. Szembetűnő példa erre az Mercedes A-osztály, a Smart vagy az Audi TT kudarca. A különleges forma vagy a speciálisan újszerű kialakítás akár balesetveszélyes közlekedési helyzeteket is teremthet. Igaz, a hibát utólag lehet orvosolni, de már némi presztízs- és jelentős anyagi veszteség mellett.
A mérnökök munkája mára hátrébb sorolódott, és a vállalati hierarchiában immár a marketing- és a formatervezői csoporté után következik. A jellemző folyamat: a piackutató részleg felméri az igényeket, megtalálja a potenciális vásárlóréteget, amelynek igényeihez igazítják az új kocsi utasterének kialakítását, illetve külső-belső formatervét. A mérnökök dolga pedig az, hogy a számukra tökéletesen leírt designalkotást a kitűzött határidőre megtöltsék műszaki tartalommal.

Ezalatt munkához lát a marketingcsoport is. Hiszen nem elég előállni egy érdekes formával, még előtte társítani kell hozzá egy életstílust. A sportkocsihoz a száguldást, a nagyvilági létet; a családi autóhoz a jól átgondolt, megbízható hátteret; a kisbuszokhoz a sok utazással vagy szállítással járó életformát, esetleg népes családot; a kiskocsikhoz csinos, mosolygós, de leginkább fiatal lányt vagy fiút.
Mindez azt sugallja, hogy autóvásárlásnál többet nyom a latba a kocsi formája, színe, utasterének kialakítása, mint az a tény, hogy műszakilag mire képes. Aminek nem mond ellent az, hogy az autó műszaki tartalom szempontjából nagyot lépett előre, különösen a számítástechnika fejlődése révén, ami leginkább a két iparág közötti kölcsönhatás eredménye.

Programok az agyban

A modern autókban a menetsegítő berendezéseket – blokkolás-, kipörgésgátló, fékasszisztens, menetstabilizáló – már beépítik: az olcsóbbakba csupán blokkolásgátló jut, a többi berendezéshez pedig nincs szükség további mechanikus alkatrészek beépítésére; a jobban felszerelt, ezért drágább modellek elektronikus agyába a fejlettebb programokat is betöltik.
Hasonló a helyzet az olyan újdonságokkal, mint a navigációs rendszer, az esőérzékelő ablaktörlő, a sötétedésre automatikusan felkapcsolódó lámpa vagy a többi különleges, kényelmi berendezés. Sőt idesorolhatók az egyre több légzsákra építő biztonsági fejlesztések is. Ezek elterjedését elsősorban az adattovábbítási rendszer fejlődése engedte meg (az úgynevezett DATABUS például lehetővé teszi, hogy a korábban karvastagságú, autónként akár kilométeres hosszúságú és így rengeteg hiba forrását jelentő kábelkötegek helyét néhány vezeték vegye át).
Persze az autógyárak nem ülnek tétlenül, várva, hogy a technológiák kifejlődjenek, a különleges megoldások kifejlesztésébe pedig bevonják a beszállítókat is. Jó példa erre, hogy a dízelmotorok megújulásának nevezhető közös nyomócsöves rendszert a Bosch a Fiat segítségével fejlesztette ki, de ezt a berendezést használja ma már például a Mercedes is.

A környezet is szempont

Csaknem valamennyi autógyár foglalkozik vegyes üzemeltetésű, elektromos vagy akár üzemanyagcellás járművek gyártásának gondolatával. A világ első sorozatgyártású „hibridautója”, a Toyota Prius európai premierjét nemrégiben tartották, és hamarosan hazánkban is kapható lesz. A cég csupán ennek az autónak a kifejlesztésére kétmilliárd dollárt költött, igaz, huszonöt év alatt.
A probléma valójában nem is a rendszer megalkotásával függ össze (az amerikai űrrepülők energiaellátásának egy részét üzemanyagcellás berendezés biztosította), sokkal inkább az autókba való beépítés és az infrastruktúra kialakítása jelenti a komoly gondot. Ma már egyébként a nagy autógyárak modelljeinek 90-95 százalékát újrahasznosítható anyagokból készítik, és az összeszerelő üzemekben sok másodlagos hasznosítású alapanyaggal dolgoznak. Az Európai Unióban 2010-től minden autógyár köteles lesz visszavenni az általa gyártott használt kocsikat, és saját vagy szerződéses üzemében fogja bontani, újraföldolgozni azokat.

Tóth Milán

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo