A 3G megjelenésével a felhasználók élvezhetik a gyorsuló adatátvitel, a helytől és időtől független mobil e-mailezés és vállalati hozzáférés előnyeit, mégis egyre népszerűbbek azok a szolgáltatások, amelyek egyelőre - a 3G-vel szorosan együttműködve - hagyományos GSM technológián alapulnak, ám szintén a kapacitás- és időoptimalizálás jegyében állnak rendelkezésre. Az okok: a hazai lassú internetpenetrációs fejlődés és az, hogy ma már a legtöbb lehetőség elérhető áron áll az üzleti felhasználók rendelkezésére, akiknek egy része nem tud élni ezzel, más részük pedig nem ért - a sok esetben pedig a végtelenségig leegyszerűsített - kompakt hasznos technológiákhoz, megoldásokhoz.
Vállalati mobilalközpontok
Egy cégnek - presztízsokok miatt - még mindig kötelező vezetékes telefonszámot fenntartania, noha már léteznek olyan komplett megoldások, amelyekkel az egész vállalati kommunikáció mobillá tehető. A mobiltelefonok, mobilvonalak egymás között átkapcsolhatók, a már létező helyfüggő szolgáltatások jövőjét pedig - ahogy a digitális konvergencia világszinten mutatja -leginkább kényelmi és költségszempontok körvonalazzák majd. Ilyen például annak a lehetősége, hogy a már kiépített vállalati mobilhálózati "körzetbe" belépve, a jövőben kvázivezetékes tarifán is telefonálhatunk majd (vagy akár Wi-Fi hálózaton keresztül is), majd onnan kilépve ugyanazon a készüléken már a hagyományos mobiltarifákért cserébe kezdeményezhetünk hívásokat.
Hazánkban mindhárom mobilszolgáltató kínál vállalati mobilalközponton alapuló szolgáltatást, melynek ára szolgáltatónként és a vállalati előfizetések, munkatársak számától függően változhat. A vállalati kapcsolattartón keresztül megrendelhető, konferenciahívást, hívásátadást, rövid hívószámos tárcsázást és egymás közötti ingyenes kommunikációt kínáló csomag a mobilitás mellett elsősorban a minimális infrastrukturális igények miatt kényelmes és hasznos, ráadásul olyan előnyöket is magában hordoz, mint a nem fogadott hívások és az ezek miatti felesleges emberiidő-pazarlás minimalizálása.
Blackberry
Magyarországon egyelőre csak a T-Mobile és a Vodafone kínál vállalati ügyfeleinek Blackberry szolgáltatást. Az új generációs, úgynevezett push-e-mail technológián alapuló megoldásnak számos előnye van. Az első és legfontosabb, hogy a munkatársaknak - persze a megfelelő készülék és a központi szerverre telepíthető alkalmazás birtokában - nem szükséges tízpercenként lekérdezniük internetes postaládájuk tartalmát, mert azokat a vállalati szerver - SMS-szerűen - "rátolja" a készülékükre. Nem kell mondani, milyen mértékben gyorsítja a kommunikációt ez az alkalmazás, hiszen a központi vállalati szerver a megérkező e-mailt egyből továbbítja a megfelelő munkatárs készülékére, így az a következő két percben már válaszolhat is leveleire.
A szolgáltató kínálatában elérhető a Blackberry könnyített verziója is, amely akár magánfelhasználók számára is lehetővé teszi, hogy tíz - bármilyen szerveren található - e-mail címet beállítson a gyors, push-alapú fogadáshoz. Ez esetben természetesen - lévén a célcsoport elsősorban a legköltségérzékenyebb kkv-k és a magánfelhasználók - semmilyen szerveroldali alkalmazás telepítésére nincs szükség. A megrendelés után egy webes felületen keresztül konfigurálhatók be az egyes - telefonunkon is fogadni kívánt - e-mail címek.#page#
Míg a hagyományos Blackberry ára szintén ügyfél- és munkatársfüggő - a vállalati kapcsolattartótól érdemes ajánlatot kérni -, a könnyített verzió a Vodafone-nál már felhasználónként havi 2700 (5 megabájt forgalomig, ez körülbelül 2500 levélforgalmat jelent, utána minden 10 kilobájt 1,2 forint), a T-Mobile-nál pedig havi 4200 forintért elérhető (szintén 5 megabájtig, utána napszaktól függően 0,3-10 forint/10 kilobájt).
Push-To-Talk
A Push-To-Talk szolgáltatás egyelőre csak a T-Mobile kínálatában érhető el azok számára, akik rendelkeznek az igénybevételére képes mobilokkal. Ezekkel aztán CB-adószerűen tudnak egyirányú hangátvitelt kezdeményezni egyszerre több felhasználóhoz, így az előre beállított csoporthoz továbbíthatnak hangüzenetet adathálózaton keresztül. A GPRS, EDGE, illetve 3G hálózaton keresztül működő, VoIP-szerű kommunikáció előnye, hogy rendkívül gyorsan, egyszerre akár száz emberhez is eljuttathatja az információt, mindezt a maga üzenetenként harminc másodperces korlátjával és átalánydíjas költségvonzatával.
A Push-To-Talk előnyeit leginkább olyan cégek és szervezetek élvezhetik például, mint az árvíz- és egyéb katasztrófakároknál segédkező csoportok, a rendezvényszervezők vagy a jelentős gépkocsiflottát fenntartó taxivállalatok. Ezenfelül - akármennyire utópisztikus is - a PTT-képes készülékek tömeges elterjedésével ez a szolgáltatás felválthat olyan, már elavult rendszereket is, mint mondjuk az iskolarádió bemondója vagy a közlekedési járműveken felvételről elhangzó, "Blaha Lujza tér következik"-szerű közlemények.
A szolgáltatást a már ismert csatornákon, telefonon vagy SMS-ben a 1230-as ügyfélszolgálati számon vagy az internetes rendszeren keresztül tudjuk aktiválni. A használatához külön GPRS-előfizetés nem szükséges, az előfizetéseseknek a 384 forintos belföldi napi- vagy 2400 forintos havidíj tartalmazza az ehhez szükséges csomagot.
A Vodafone-nál legkevesebb tízcéges előfizetéstől, kártyánként nettó havi 3 ezer forintért rendelhető meg a Mobil Flotta, mely ár - ahogyan ez a legtöbb szolgáltatásnál és mindegyik szolgáltatónál így van - a felhasználók számától és az előfizető cégtől függően természetesen lehet kedvezőbb. A teljes egészében webalapú, jogosultságokkal is ellátható adminisztrációs nagytestvér-rendszerben valós idő alapon látható a munkatársak listája, pozíciója, melyeket természetesen automatán időközönként le is kér a rendszer, és el is menthet egy központi adatbázisba. Így a megfigyeléshez nem szükséges egy külön embert foglalkoztatni, hanem a tetszés szerinti időpontokra beállított "lekérdezésekhez" alkalmazkodva, a nap bármely pontjában, bármilyen internetkapcsolaton keresztül be lehet jelentkezni a rendszerbe, és vissza lehet nézni az aznapi és akár az egy hónappal azelőtti jelentéseket. A rendszeren belül a felhasználók között csoportok hozhatók létre, térképen követhetők az egyes megfigyeltek mozgásai, illetve előre megadott területek is megadhatók személyenként, amelyeket átlépve - vagy amelyekbe belépve - a rendszer azonnal riasztást naplóz az adminisztrátor felhasználónak az esetleges illetéktelen útról, pozícióról.
A rendszerben a beépítettek mellett új, úgynevezett POI (point of interest) pontokat is lehet rögzíteni, amelyek a továbbiakban megkönnyíthetik az egyes épületek, cégek, templomok, egyéb létesítmények könnyed beazonosítását. Ha már térkép, akkor a rendszerben olyan funkciók is elérhetők, mint a címkeresés és alkalmazottankénti útvonaltervezés, mely utóbbit megadva még az is testre szabható, hogy ha letér a munkatárs a megadott vonalról, akkor a rendszer automatikusan adjon erről értesítést.
A Pannonnál két konstrukció létezik: az egyik előfizetésenként nettó 3600 forint havidíjért korlátlan számú lekérdezést, "ping"-et kínál, a másik havi nettó 480 forintért rendelhető meg kártyánként, de ez utóbbi esetében minden helyzetlekérdezésért még további nettó 12 forint forgalmi díjat számláz a szolgáltató. A havidíjat egyébként csak akkor számlázza ki előfizetésenként, ha legalább egy lekérdezés történt az adott előfizetés helyzetére vonatkozóan, és az sikeres volt. Ennek megfelelően - ahogyan a többi szolgáltatónál is - a kikapcsolás, hálózathiba okán történt sikertelen lekérdezéseket sem számlázza ki a rendszer, de mindenképp regisztrálja és gyűjti azokat.
A Pannonnál az interneten és a WAP-on egyaránt a Helyfüggő Szolgáltatások menüpont alatt érhető el a szolgáltatás térképes felülete, ahol megtekinthető a keresett előfizetés(ek) aktuális helyzete. A rendszer használatát olyan funkciók teszik egyszerűvé és kényelmessé, mint a címkeresés, gyakori helyszínek térképes megjelölése, az előre időzített, automatikus lekérdezés, a korábbi lekérdezések eredményeit tároló és kérésre megjelenítő pozícióarchívum, a távolságmérés vagy a szövegesüzenet-küldés a rendszerbe kapcsolt előfizetésekre.
Hasonlóan a másik két szolgáltatóhoz, a T-Mobile mobil-flottaszolgáltatása, illetve annak kezelőfelülete is teljesen webalapú. A flotta.t-mobile.hu honlapon belépés után a munkatársak legutóbbi, illetve jelenlegi pozíciójának nyomon követése mellett szintén számtalan - POI, területkiválasztás, csoportosítás, értesítések kérése - pluszszolgáltatás áll rendelkezésre. Ezeket a vállalati előfizetéssel rendelkezők saját kapcsolattartójukon keresztül vagy a T-Mobile központi ügyfélszolgálatain keresztül rendelhetik meg, természetesen a másik két szolgáltatóhoz hasonlóan minden szükséges adatvédelmi nyilatkozat és hozzájárulás birtokában. A már két üzleti előfizetéstől megrendelhető Mobil Flotta Helymeghatározás szolgáltatás három konstrukcióban választható. A 100-as csomag határozatlan időre rendelhető meg havi nettó 5000 forintért, mely 100 darab lekérdezést foglal magában. A 200-as Flotta csomag egyéves határozott időre, havi nettó 4000 forintért rendelhető meg, a 300-as pedig nettó 3000-ért, két év aláírásával. Minden csomag esetében a bennük foglalt 100 lekérdezésen túl minden további rákeresés nettó 5 forint, az internetes felületen keresztül beállítható SMS-es értesítések (például arról, hogy István éppen hazaugrott munkaidőben) ára további nettó 10 forint.