Univerzális megoldások

A szoftverek frissitése folyamatos üzlet, az új verziókkal ugyanarról a termékvonalról több bőrt is lehúznak. A hardvert nem lehet ennyiszer eladni. A 90-es évek második felében a csökkenő árak és az internet-hozzáférésre irányuló fogyasztói igények pörgették az üzletet. Mára krónikus motivációhiány lépett fel a felhasználóknál, legalábbis ami a hardvervásárlást illeti. A kiutat az új technológiák bevezetése jelentené, ami a készülékek új generációinak piacra dobásával jár együtt. Csakhogy ehhez sok esetben maguk a fogyasztói igények hiányoznak – lásd WAP, 3G –, s így ezek a fejlemények aligha lendítik fel a hardverszektort.

A világgazdaság lassulása a hardvergyártókat is sújtja, a Goldman Sachs hardverindexe például a tavaly októberi 600 pontról mára 200-ra esett vissza. Furcsa módon a top 500 IT-hardvercég piaci értéke mégis 2717,7 milliárd dollár, ami több mint a duplája(!) a 1026 milliárd értékű szoftveróriásoknak.

Másféle konkurencia
Négy éve nem volt olyan alacsony a PC-k iránti kereslet az Egyesült Államokban, mint ma. A lakosságnak csak 7 százaléka kíván a következő hat hónapban személyi számítógépet vásárolni, ami 10 százalékkal alacsonyabb a 1997-es negatív „rekordnál”, állítja az Odyssey nevű San Franciscó-i piackutató cég. Az Intel ugyan saját tapasztalataiból a piac „normális szintre” való visszatérését jósolja az őszre – azok után, hogy elemzők a csipgyártás történetének legrosszabb éveként jellemezték 2001-et –, ám egyes szakértők nem az Intel eladásait tartják a legjobb mércének arra, hogy következtetéseket vonhassanak le a PC-piac egészéről.
Az International Data Corporation vizsgálata szerint idén 44,1 millió komputert értékesítenek a lakosságnak világszerte. Ez csak 0,2 százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. Az amerikai magánszemélyek PC-beszerzései 5,2 százalékkal csökkennek idén (elérve a 14,1 millió dolláros összértéket). A szervereladások világszerte 16 százalékkal estek vissza (12,1 milliárd dollárra).
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a PC-piac nem a legjobb tükörképe a hardverágazatnak, mivel a számítógép-kereskedelem számára a másfajta hardver is – például az egyre univerzálisabb mobilok és digitális televíziók vagy a Sony új „kisokosa”, amely CD- és DVD-lejátszó, internetböngésző és tévékészülék is egyben – konkurenciaként hat.

Multi-alvállalkozói világ
Az elmúlt években felerősödött az a tendencia, amelyet gépen belüli konvergenciának nevehezhetünk, és amely a piaci koncentrálódás kartellszerű jelensége. A világpiacon meghatározó pozíciójú vállalatok egymás beszállítói, így a vásárlók gyakorlatilag ugyanazt a színvonalat kapják, bármely márkát választják is.
Az IT-szektor és a világgazdaság lassulása csak felerősítette ezt a trendet. Az előrelátók már tavaly kombináltak: a koreai LG a holland Philipsszel egyesítette képcsőgyártó részlegét, amely ezzel a piac 35 százalékát megszerezve világelsővé lépett elő. A hírek szerint a Canon, viszonylag ismeretlen üzleti összetételben, de hasonló pozíciókkal rendelkezik a fénymásológépek gyártásában, az Acer egyik leányvállatával gyárt PC-ket és hardvereket a Compaq és a Fujitsu számára. A csipgyártás is rendkívül koncentrált, a piac 80 százalékát a világelső Intel fedi le.
Az IT-szektor mélyrepülése után, a lassú magához térés szakaszában, az együttműködés szélesebb kereteket ölt, mint valaha mind az alvállalkozók, mind az egyívású stratégiai szövetségesek között. A hagyományosan értelmezett konvergencia – azaz a különféle készülékek összeolvadása – a hardverfogalmak kiszélesedését is okozza. A Sharp és a Sanyo elektronikus hálózatok és világhálóra csatlakoztatott háztartási gépek előállításának teljes folyamatában egyesíti erőforrásait. Vagyis a hardver új, születőben lévő változatának kialakításán dolgoznak.

A szövetség új fázisa
Idén a későn ébredők lettek a szövetségek új fázisának, az outsourcingmániának az alanyai: a vállalatok sorra szabadultak meg mérlegeiket negatívan befolyásoló gyártási feladatoktól (a széles körű elbocsátásokról és vállalati eredményekről részletesebben lásd IT-összeállításunkat: Piac és Profit, 2001/08). A kudarccal zárult Lucent-fúziókísérlet után az Alcatel kilépett a gyártási szférából, 2002-ig eladja összes gyárát, fő beszállítójává a Flextronics válik. A hír egy nappal a Philips hasonló ügylete után került nyilvánosságra. A holland vállalat szintén mobiltelefonjai előállítását helyezte ki a China Electronic Grouphoz. A Lucent Technologies is hasonló módon cselekedett.
Európa legnagyobb kéziszámítógép-gyártója, a Psion, miután elszenvedte részvényárfolyamának három éve nem látott mélységekbe zuhánását, júliusban búcsút mondott a fogyasztói piacnak: bejelentette, hogy ezentúl a vállalati és oktatási értékesítésre koncentrál, továbbá beszünteti a kéziszámítógépek és a blue-tooth rendszerekbe kapcsolt eszközök gyártását.
A mobiltelefonok eladásában harmadik Ericsson és az e téren mindössze egyszázalékos piaci részesedéssel bíró Sony vegyesvállalati formában egyesítették mobilüzletágaikat. Az új szervezeti forma a tervek szerint nemcsak a 16,8 ezer fős állomány 5 ezer főre csökkentését szolgálja az Ericsson számára, hanem új mobilmárkaként is funkcionál majd a jövőben; mi több, az alapítók számításai szerint indulása pillanatától nyereséges társaságként működik! A készülékgyártást a Flextronicshoz helyezték ki, és a továbbiakban csak a termékfejlesztéssel és a marketinggel foglalkoznak. A Motorola viszont éppen a rossz piaci körülményekkel magyarázta a Flextronicsszal öt évre kötött 30 milliárd (!) dolláros outscourcing-szerződés visszavonását, elvégre nincs értelme eladhatatlan mobilkészülékeket gyártani.

Konvergencia a köbön
A nem túl rózsás középtávú piaci kilátások alapos felmérésekor a nagyvállalatok felismerték, hogy ha biztonságos üzletmenetet kívánnak, nem építhetnek kizárólag a hardverpiac sorsára. A jövőben egyre gyakoribbá válik, hogy az IT-cégek alaptevékenységében, illetve termékportfóliójában mind a hardver, mind a szoftver megtalálható lesz. A hardvergyártó Sun Microsystems egyik alapköve például a Java programozási nyelv, amely lehetővé teszi, hogy egy szoftver változatlanul futhasson bármilyenfajta komputeren. A Psion EPOC operációs rendszerével terjeszkedik. Ezt használja a Nokia, a Motorola, az Ericsson, a Matsushita és a Symbian, amelyek erre az üzletre vegyesvállalatot is létrehoztak; ennek köszönhetően a Psion a harmadik helyre jött fel a Palm OS és a Windows CE rendszerei után.
Ez az üzleti racionalitás egy újfajta – ezúttal céges – konvergenciához vezet. A hardver- és szoftveripar megkülönböztetése egyre kevésbé helytálló, a két szektor szereplői termékeiket kombinálva univerzális szolgáltatásokat alakítanak ki, széles körű célközönség számára. Ennek révén az általuk előállított eszközt a szolgáltatás szintjére emelik, és ennek árában a hozzáadott érték realizálásával növelik profitjukat.
Az IBM vezérigazgatója, Luis V. Gerstner szolgáltatóként újradefiniálta az egykori hardveróriást; gyártási költségeik 50 százalékát költik a szolgáltatásokra, 10 százalékot infrastruktúra-szoftverek és adatbázisok létrehozására, 25 százalékot szoftver- és csak 15 százalékot hardver-előállításra. A cég számára a legnagyobb kihívás most a vállalati alkalmazásokban világelső Oracle legyőzése. A Ciscóval olyan komplett e-business-megoldásokat kínálnak vállalatok számára, amelyek lényege a személyre szabott e-CRM szolgálatába állított nagy sávszélesség, az integrált adatbázisok, a multimédia-környezet.
A túlélési stratégiák sokrétűek, főként azért, mert szakértők sem látják pontosan, mikor tér(het) magához a szektor. Ugyanakkor sosem mulasztják el felhívni a figyelmet arra, hogy az új IT-szövetségek 70 százaléka megbukik azon, hogy a vállalatok egymás ismeretének hiányában vágnak bele közös vállalkozásba, a projekthez vagy a vegyesvállalat hatékonyságának fenntartásához nem rendelik hozzá a megfelelő menedzsmentet és felügyelőtestületet, s amint a vártnál rosszabb eredmények jelentkeznek, elvész a kölcsönös bizalom. Ez pedig kritikus lehet ma, amikor a szövetkezés a fennmaradás eszköze.
Kriston László

Hardver- és adatkommunikációs eszközök
● asztali és hordozható PC-k
● szervergépek
● információs eszközök (NetTV, e-mail és webterminálok stb.)
● nyomtatók, lap- és fénymásolók
● adatkommunikációs hardverek (LAN, ATM, Ethernet kapcsolók, modemek).

Telekommunikációs eszközök
● IP (router)-technológia
● adatkommunikációs berendezések
● mobil, drót nélküli eszközök
● nyilvános hálózati eszközök (ISDN-, ATM-, GSM-generációk).

Az European Information Technology Observatory (EITO) alapján.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo