Turisztikai rekord

A turizmus sikeréveként értékeli 2005-öt Kolber István fejlesztési miniszter. Nem véletlenül: a külföldi és a belföldi vendégforgalom egyaránt közel ötszázalékos növekedést mutatott az első tizenegy hónapban. A gyógy- és wellness-szállodák forgalombővülése is kiemelkedő volt.

Az elmúlt év idegenforgalmi adatai imponálóak: 6 millió 533 ezer vendég kereste fel hazánk kereskedelmi szálláshelyeit az első tizenegy hónapban, ahol 18 millió 397 ezer vendégéjszakát töltöttek el. Ennek alapján a vendégéjszaka és a vendégforgalom egyaránt közel 5 százalékos növekedést mutat az előző év hasonló időszakához képest. A vendégéjszakák száma először lépte át a 18 milliós határt - ez több mint 484 ezerrel meghaladja a turizmus szempontjából kiemelkedően jó évnek számító 2001-es adatokat -, s az év egészében valószínűleg a 19 milliós határt is átlépte.

Több csillag, nagyobb forgalom

Az év első tizenegy hónapjáról rendelkezésre álló adatok szerint a vendégek tízből hét éjszakát szállodákban töltöttek el. Ez a szállodák mutatóin is meglátszik: a 2004-hez képest 9 százalékkal több vendég közel 7 százalékkal több éjszakát töltött el náluk.

A tavalyi eredmények alapján elmondható, hogy a szállodák forgalma együtt nő a csillagaik számával: minél magasabb osztályba tartozik egy hotel, annál dinamikusabban tudta növelni vendégforgalmát az előző évhez képest. Az átlagos vendégforgalom-növekedés 6,5 százalék volt, az öt- és négycsillagos szállodák viszont 14 százalékot produkáltak. A gyógyszállókban eltöltött vendégéjszakák számának 9 százalékos emelkedése is meghaladja az átlagot, a legdinamikusabb bővülést azonban a wellness-szállodák könyvelhették el: 67 százalékot.

Nyugat-Magyarországon a négy- és ötcsillagos szállodák vendégéjszaka-száma 4,7 százalékos növekedést mutat, ám a balatoni négycsillagos hotelekben csak 2,4 százalékos az emelkedés. Kelet-Magyarországon viszont igen szépek a mutatók: a négy- és ötcsillagos szállodákban 6,5 százalékos, a háromcsillagosokban pedig 10,6 százalékos növekedést regisztráltak.

Nemcsak az első tizenegy hónap már feldolgozott adatai, a decemberi gyorsjelentések is alátámasztották a 2005-ös év turisztikai sikertörténetét. Az év utolsó hónapjában a balatoni négycsillagos házak az országos átlagot jóval meghaladó, 25 százalékos vendégéjszaka-szám növekedést regisztráltak, a nyugat-magyarországi négy- és ötcsillagos szállodák 7, a háromcsillagosok pedig közel 16 százalékost produkáltak. A kelet-magyarországi dinamizmus is kitartott az esztendő végéig: a háromcsillagos házak közel 15 százalékos forgalomnövekedést könyvelhettek el.

2005-ben a szállodák átlagosan 60,2 százalékos szobafoglaltsággal működtek.

Külföldről, belföldről egyaránt

Az év első tizenegy hónapjának adatai szerint a vendégek mintegy fele volt külföldi, ők jellemzően hosszabb ideig vették igénybe a vendéglátóhelyek szolgáltatásait, mint a hazaiak.

Üdülési csekk
A belföldi vendégforgalom erősödéséhez az üdülési csekk használata is hozzájárult. Míg 2003-ban az üdülési csekkek forgalma 5,7 milliárd forintot tett ki, 2005 novemberéig a kibocsátott csekkek értéke meghaladta a 11 milliárdot, a beváltott csekkek forgalma pedig elérte a 8 milliárdot. Mindez annak is köszönhető volt, hogy jelentősen kibővült az elfogadók köre.
A kereskedelmi szálláshelyeken közel 5 százalékkal több külföldi vendég fordult meg tavaly, mint 2004-ben, és másfél százalékkal több vendégéjszakát töltött el. Az Európai Unió országaiból érkezettek közel 7,7 millió éjszakát időztek nálunk, ez a külföldi vendégéjszakák mintegy háromnegyede. Az Egyesült Királyságból és Spanyolországból, valamint az USA-ból érkezettek száma növekedett legdinamikusabb a vizsgált időszakban.

A legtöbb határon túlról érkezett vendéget a négy- és háromcsillagos szállodák fogadták. A vendégéjszakákat tekintve az öt- és négycsillagos házak átlag feletti növekedést mutattak 12, illetve 9 százalékos bővüléssel, a gyógyszállók plusz 6 százalékos teljesítménye is figyelemre méltó. A legnagyobb növekedést azonban e szegmensben is a wellness-szállodák produkálták forgalmuk 20 százalékkal nőtt.

A belföldi vendégforgalom is erősödött. A hazai vendégek száma 5, a vendégéjszakáké 3 százalékkal emelkedett.

A belföldiek - a külföldiekhez hasonlóan - döntően a négy- és háromcsillagos szállodákat vették igénybe. A belföldi vendégéjszakák száma az öt- és négycsillagos házakban harmadával nőtt, a wellness-szállodákban pedig megkétszereződött az előző év azonos időszakához képest.

Rekordbevételek

Kolber István, a turisztikai ágazatot is felügyelő tárca nélküli miniszter tájékoztatása szerint a bevételt tekintve is rekorderedményt értek el a kereskedelmi szálláshelyek: először haladta meg a 200 milliárd forintot - a bevételek több mint a fele a fővárosban, 14 százaléka a Balatonnál realizálódott -, ami 13 százalékkal magasabb, mint az előző év hasonló időszakában. Ezen belül a külföldiek szállásdíj-bevétele 8, a belföldieké 26 százalékos emelkedést mutatott.

A vendégforgalom regionális alakulását tekintve a legjelentősebb belföldi vendégéjszaka-növekedés a Közép-Dunántúlon és a Dél-Alföldön volt, 18, illetve közel 10 százalék. A Balatonnál 9 százalékos volt az emelkedés - itt több mint egymillió vendég fordult meg, ami 14 százalékkal haladja meg 2004 hasonló időszakának adatait -, a központi régió szálláshelyei pedig 4 százalékos növekedést regisztrálhattak.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo