TERÜLETFEJLESZTÉS: Régiók Európája

A régiók szerepe és fontossága mára tudatosult a hazai közvéleményben. Érdemtelenül kevés szó esett azonban eddig az Európai Unió - a bizottság, a tanács és a parlament melletti - negyedik olyan szervéről, amely részt vesz a közösségi törvényalkotásban. Az unió regionális és helyi érdekeket megjelenítő testületéről, a Régiók Bizottságáról van szó, amelynek magyar küldöttsége december közepén, Veszprémben tartotta évértékelő tanácskozását.

Bár már az ország uniós csatlakozása előtt is tudhatták az érdeklődők, hogy az EU politikájában jelentős szerepet játszanak a régiók - és éppen ezért komoly érdekérvényesítő erejük is van -, mint mindig, most is az élet, a gyakorlat az, amely megmutatja, mit is jelent a kifejezés: az unió a régiók Európája. Pusztán lexikális ismeretekre hagyatkozva nehéz elképzelni, hogyan is valósulhat meg úgy sok-sok ország harmonikus együttműködése, hogy a területi egységeket még kisebb egységekre bontjuk. Pedig a helyi érdekek hozzáigazítása és beépítése egy nagyobb, közös érdekbe jelenti a zálogát annak, hogy a kisebb közösségek fejlődése a tagországok és egyben az unió egészét is gyarapítsa. E gyakorlat megvalósulásának és megvalósításának fontos terepe az Európai Unió Régiók Bizottsága, amelynek munkájában 2003 júliusa óta megfigyelőként, a csatlakozást követően teljes jogkörrel vesz részt a 12 tagból és 12 póttagból álló magyar nemzeti delegáció.

Közvetlenül választottak

A ma 317 tagból és 317 póttagból álló Régiók Bizottsága a maastrichti szerződés alapján jött létre 1994-ben. (Az állandó tag akadályoztatása esetén az üléseken a rendes tag által felkért póttag látja el a képviseletet.) Az európai törvényalkotás folyamatában az Európai Tanács és az Európai Parlament köteles kikérni a Régiók Bizottságának véleményét minden olyan kérdésben, amely az önkormányzatok, illetve a régiók működését, tevékenységét érinti; márpedig kevés olyan akad, amelyik nem ilyen. A bizottságnak korlátozottabb a jogköre, mint az Európai Parlamenté, amelynek együttdöntési joga is van. Inkább véleményezői a szerepe, de komoly jogosítványa, hogy közvetlenül fordulhat az Európai Bírósághoz.

Az Európai Parlamentbe pártlistákról bekerült képviselők kevésbé tudják megjeleníteni a helyi és regionális érdekeket. Ebben a bizottságban viszont települések, régiók, önkormányzatok képviselői, gyakorló vezetői hallatják a hangjukat. Az uniós szabályoknak és gyakorlatnak megfelelően csak olyan személy lehet a tagja, aki hazájában közvetlen választás eredményeként látja el funkcióját.

A Régiós Bizottság fontos feladata, hogy a gyakran elvontnak, bonyolultnak tűnő uniós politikát közelebb vigye az uniós polgárokhoz. Ez a tagok számára nem idegen feladat, hiszen a bizottságban tevékenykedő politikusok gyakorlati emberek, munkájukban kevésbé dominálnak a politikai szempontok. Persze, azért azok is megjelennek.

Nemzeti és politikai érdekek

Érdekesség, hogy a Régiók Bizottsága kétféle módon is tagolódik: egyrészt nemzeti küldöttségekre, másrészt politikai rokonszenv alapján, frakciókra. A 24 tagú magyar küldöttség mindegyik frakcióban képviselteti magát, a legnagyobb létszámmal a szocialista csoportban, a konzervatív és a liberális tagok száma megegyezik, és egy fő vesz részt az úgynevezett EU-egyesülés munkájában, amelyben főleg kisebbségiek - skótok, katalánok, baszkok - tömörülnek.

A politikai részvételnek ez a módja a magyar delegáció vezetője szerint eddig igen hatékonynak bizonyult, különösen, hogy a magyar delegációban nem mutatkozott pártellentét. Természetesen a magyar tagok - akiket az uniós elveknek megfelelően az önkormányzati szövetségek és a régiók delegáltak, és jelölésüket a tanács mint fő döntéshozó szerv hagyta jóvá - szorosan együtt kívánnak működni az Európai Parlament magyar képviselőivel. Az ország egészét érintő kérdésekben egységes álláspontot alakítanak ki, amelyet a Régiók Bizottsága politikai csoportjaiban is képviselnek.

Miután a magyar delegáció már a 2004. júniusi plenáris ülésen szavazati joggal rendelkezett, a képviselők még ezt megelőzően döntöttek a Régiók Bizottsága Elnöksége magyar tagjairól is. Egyhangúan, tartózkodás nélkül fogadták el, hogy alelnöknek a magyar delegáció elnökét, dr. Sértő-Radics Istvánt - aki 1994 decembere óta Uszka község polgármestere, 1997 óta a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége szociális bizottságának tagja -, helyetteséül Dióssy Lászlót - 1990 óta Veszprém város polgármestere, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke -, az elnökség tagjának Szabó Gyulát - a Heves Megyei Közgyűlés tagját, jogi és ügyrendi bizottságának elnökét -, helyettesének pedig Bihary Gábort - a főváros III. kerületének önkormányzati képviselőjét, Budapest regionális és területfejlesztési tanácsnokát - jelöljék.

Bázis a területfejlesztési hivatalban

Mint arról a magyar nemzeti delegáció elnöke beszámolt Veszprémben - ahol a küldöttség a kétnapos kihelyezett évértékelő ülését tartotta, amelyre meghívták Kolber Istvánt, a regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli minisztert is -, a teljes jogú tagság alig több, mint fél éve alatt a küldöttség viszonylag komoly formális és informális kapcsolati rendszert épített ki Brüsszelben, ami a lobbiképesség meghatározó feltétele.

A brüsszeli ülések előtt a küldöttek rendszeresen találkoznak, és egyeztető megbeszélést tartanak a Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatalnál, amely titkárságot biztosít a delegációnak, háttéranyagok elkészítésével szerepet vállal a képviselők felkészítésében, közigazgatási kapcsolatai révén szakembereket von be az egyes szakkérdések megtárgyalásába, elősegítve ezzel a küldöttség hatékony munkáját.

A veszprémi évértékelő után a magyar nemzeti delegáció vezetői a sajtótájékoztatón hangsúlyozták, hogy a brüsszeli tapasztalatok itthon is hasznosnak bizonyulhatnak. Példaként említették a Budapest-Pest megye nehezen megoldható régiós problematikáját, amelyhez hasonlóval megküzdött Berlin és Brandenburg tartomány, Párizs és Ile de France régió vagy akár Bécs és Alsó-Ausztria is. Érdemes tehát tanulmányozni az ottani megoldásokat.

Ami viszont már az eddigi működésből is leszűrhető tapasztalat: a magyar érdekeket nem lehet úgy érvényesíteni, ha pusztán önmagukban mutatjuk be a hazai gondokat. Sikerre számíthatunk azonban, ha ezeket az általános európai problémákba ágyazva prezentáljuk. Jó példa erre a transzeurópai közlekedési folyosók lehetséges bővítése. Az eredeti tervekben az észak-déli folyosó nyomvonalában nem szerepelt Magyarország, ám a Régiók Bizottságában csatlakoztunk a magashegyi utakat támogató spanyol javaslathoz. Abban Franciaország és az Ibériai-félsziget összekötése szerepelt, amelyhez hasonlítható a Kárpátokon átvezető útvonal. Bemutatva az országunkon átvezető folyosó európai előnyeit, valószínűleg hazánk is bekapcsolódik az észak-déli folyosóba.

k. k.

A magyar érdekeket nem lehet úgy érvényesíteni, ha pusztán önmagukban mutatjuk be a hazai gondokat. Sikerre számíthatunk azonban, ha ezeket az általános európai problémákba ágyazva prezentáljuk.

Az EU Régiók Bizottsága magyar nemzeti delegációja kihelyezett ülését követő sajtótájékoztatón a küldöttség vezetői hangsúlyozták, hogy a brüsszeli tapasztalatok itthon is hasznosnak bizonyulhatnak. A képen balról jobbra: dr. Sértő-Radics István, Dióssy László, Kolber István és Bihary Gábor

MTRFH: új év, új tervek

A Magyar Terület- és Regionális Fejlesztési Hivatal (MTRFH) elnöke, dr. Szegvári Péter decemberben ismertette a hivatal munkájával kapcsolatos elképzeléseket. Elsőként említette a területfejlesztés intézményrendszerének erősítését, hatékonyságának növelését a versenyképesség elérése és a felzárkózás érdekében. A cél- és címzett támogatási rendszerek is a hivatalhoz kerültek, fontos feladat tehát az idei állami költségvetésben területfejlesztésre rendelkezésére álló jelentős források összehangolása, majd ezzel összefüggésben a közigazgatás fejlesztése is.

A 2007-2018-as időszakra - a decentralizáció elvének megfelelően - már minden régiónak lesz önálló fejlesztési programja, amely illeszkedik az országos fejlesztési és az országos területfejlesztési koncepcióhoz, a második Nemzeti Fejlesztési Tervhez.

A feladatok ellátását bizonyára gördülékenyebbé teszi, hogy januártól a hivatal átvette az európai ügyek "minisztériumától" a Pályázati Információs Koordinációs Központot és a Strukturális és Kohéziós Alapok Képzési Központját. A hivatalhoz kerül a második Pályázat-előkészítő Alap is; 2,5 milliárdnyi összeget a régiók többek között a regionális intézményrendszer fejlesztésére fordítanak.

Az elnök kiemelte: a siker fontos eleme, hogy a magyar igényeket az európai uniós stratégiához igazítsák. Nagy magyar projektekre van szükség, ezeket már most végig kell gondolni, az ötlettől a megvalósításig, hogy mire Brüsszel indít, addigra teljesen készek legyenek.

Dr. Szegvári Péter (középen, jobbján dr. Répássy Helga területfejlesztési elnökhelyettes, balra Kovács Balázs sajtóreferens) sajtótájékoztatón ismertette elképzeléseit

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo