Szigorú szűrők

Ha valaki fennakad az ellenőrzésen, és kiderül róla, hogy nem arra vagy nem olyan formában költötte el a pályázattal elnyert támogatást, mint amire kapta, annak súlyos következményei lehetnek. A kiutalt összeg és annak időarányos kamatai visszafizettetése mellett akár öt évre kitilthatják a rendszerből.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egy brüsszeli, alacsony beosztású pénzügyi tisztviselő egy kétséges fogorvosi számlát talál az Európai Bizottság (EB) alkalmazottainak javadalmazási rendszerében, és megkeresi a felettesét. Az Európai Tanács1999. márciusi ülésén Romano Prodi lesz az EB kijelölt elnöke, két héttel azután, hogy elődje, a luxemburgi származású Jacques Santer több biztosával együtt - akik között egy frissen javított fogazatú úriember is van - lemond. A történet jó példa arra, hogy az Európai Unióban nem bevett szokás a kettős mérce alkalmazása, ahogy az ellenőrzés alóli kivételezés sem.

Kettős teher

És ez még inkább igaz a májusi bővítés óta, hiszen a tíz új tagállamnak címzett támogatási intézményrendszer fogadói oldalán sok ezer szakember dolgozik. A végső kedvezményezett - azaz a pályázat nyertese - pedig kettős terhet visel: a nemzeti és a közösségi szervek is vizsgálhatják. Sőt erre már attól a naptól fogva számíthat, ahogy a dokumentáció beérkezéséről szóló visszaigazolást a kezében tartja, majd a projekt lebonyolításának minden szakaszában, egészen 2013. december 31-ig, a költségvetési periódus végéig.

- Egy beküldött pályázat legalább négy szűrőn esik át élettartama alatt - hívja fel a figyelmet Veress József, a Miniszterlenöki Hivatal EU-ügyekért és Fejlesztéspolitikáért felelős politikai államtitkára. - A többszörös hazai szűrő és a pályázókat szemmel tartó brüsszeli eurokraták miatt nemigen lehet észrevétlenül ügyeskedni, sőt a mechanizmus könyörtelen azokkal szemben is, akik nem tudatosan követnek el hibákat. A régi tagállamok tapasztalatai szerint sokszor előfordul, hogy egy tervezett fejlesztést a vállalkozó nem igazán gondolt végig - teszi hozzá Veress József. -Márpedig ha az ellenőrzésen valaki fennakad, annak súlyos következményei lehetnek: a kiutalt támogatás és annak időarányos kamatai visszafizettetése mellett a pályázó akár öt évre kitiltható a rendszerből.

Szerződéskötés, monitoring

Miután a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjainak megvalósítását irányító hatóságok meghozzák a vissza nem térítendő támogatás odaítéléséről szóló döntést, a közreműködő szervezetek (ksz), amelyek a hatóságok és a pályázók közötti interfész szerepét játsszák, kipostázzák a határozatot és - kedvező esetben - a támogatási szerződést.

A szerződés sok eljárási pontot rögzít, többek között az előrehaladáshoz fűződő kifizetések rendjét. A kedvezményezettnek ekkor általában 15 nap áll rendelkezésére, hogy ezt megvizsgálja, és ha elfogadja a támogatás feltételeit, cégszerűen alá kell írnia a szerződést, és vissza kell küldenie a hatóság példányát. Ezután nekifoghat a projekt végrehajtásának, persze ha - saját felelősségére - ezt még nem tette volna meg rögtön a pályázat befogadását követő napon.

A projekt elindítása után a hatóságok egy pályázóval három kontextusban foglalkoznak: a nyomon követés, a kifizetés és az ellenőrzés miatt. A nyomon követés alatt a ksz-ek a projekt-előrehaladási jelentések vizsgálatát értik, amelyeket főszabályként negyedévente kell a pályázónak összeállítania. A pár oldalas formanyomtatványban arról várnak tőle nyilatkozatot, hogy történt-e bármiféle eltérés időben vagy tartalomban a tervekhez képest, kitérve a pályázat értékelésére alkalmazott mutatószámok alakulására, a felmerült költségekre.

- Az előrehaladási jelentés nem ellenőrzési, hanem inkább szakmai szempontú dokumentum, persze önellenőrzési célja is van - mondja Kullmann Ádám, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH) főosztályvezető-helyettese. Ettől függetlenül a kifizetések előfeltétele a jelentés jóváhagyása.

A kifizetésigénylési dokumentáció - azaz a számlák, tervezői és vállalkozási szerződések, költségösszesítők - benyújtása időben főként a projekt végrehajtásához igazodik, és nem az előrehaladási jelentésekhez. A kedvezményezett a beruházás befejezését követően 120 napon belül köteles a ksz-nek beküldeni a megvalósulást tanúsító, bizonylatokkal és hatósági engedélyekkel alátámasztott pénzügyi beszámolót. Ezt követően nemcsak az - általában kikötött - ötéves üzemeltetési periódus lejártáig, hanem 2013. december 31-éig meg kell őrizni - ha lehet, elkülönítetten - minden, a projekttel kapcsolatos dokumentumot.

Három szint

A pályázatokat három szinten ellenőrzik, ezekből az első kettő a tagállamok hatáskörébe tartozik. - Elsősorban a pályáztatást bonyolító ksz-eknek kell meggyőződniük a vállalt teljesítések megtörténtéről - tájékoztatta lapunkat Kullmann Ádám. Ebbéli kötelezettségüknek előzetes, közbenső és utólagos, dokumentumalapú vagy helyszíni ellenőrzésekkel tesznek eleget. Az előzetes kontroll előfordulhat a támogatási döntés megszületése, illetve a szerződéskötés előtt is. Ezek a pályázat műszaki tartalmára, a vállalt teljesítmények megalapozottságára vagy a pénzügyi háttérre és egyéb feltételekre kitérő vizsgálatok azonban csak nagyobb összegű támogatásoknál jellemzők - teszi hozzá az NFH főosztályvezető-helyettese.

A támogatási szerződés megkötése után azonban joggal lehet számítani a ksz-ek munkatársainak - akár többszöri - látogatására. Ők a szubvenció felhasználásának és a projekt előrehaladásának, a tervezett ütemezés és a tényleges realizálás összhangjára, a fedezetek meglétére és a tulajdoni viszonyok változására kíváncsiak. A beruházás befejezését követően a beküldött pénzügyi beszámoló valóságtartalmát szintén bármikor ellenőrizhetik. És végül úgynevezett projektlezáró ellenőrzésen esik át a pályázó az ötéves működtetést követő végelszámoláskor, a záró jegyzőkönyv aláírása előtt.

Közvetett vizsgálatok

Időközben a támogatások felhasználása közvetett kontroll alatt is áll. A második szinten a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, valamint a kiíró minisztériumok belső ellenőrei vannak. Ezeknek kötelességük éves tervek alapján a felhasznált források legalább öt százalékára kiterjedően megszondázni a pályázati intézményrendszert, a társfinanszírozás miatt pedig az Állami Számvevőszék is különös figyelmet szentel e területnek.

Végül az Európai Bizottság egyes szervei, az EU csalásellenes hivatala, illetve az Európai Számvevőszék még egyszer végigköveti a vissza nem térítendő eurók útját. A magasabb szintekről azonban lényegesen kisebb az ellenőrzés lecsapódásának a valószínűsége a pályázókra. Így, bár elvileg lehetséges, arra nemigen lehet számítani, hogy brüsszeli igazolványt felmutató urak csöngetnek a pályázó ajtaján.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo