A flottakezelők - illetve a jogszabály módosítása értelmében az üzletszerűen hosszú távú bérletet nyújtó cégek - 2008. január 1-jétől visszaigényelhetik a gépkocsibeszerzés áfáját, amire eddig nem volt lehetőségük. Ettől már az év elején sokan piaci fellendülést vártak. Május 1-jével még kedvezőbben pontosították az áfatörvényt, miszerint a közvetített szolgáltatások áfáját is levonhatják a lízingcégek. Valóban fellendült-e mára a flottakezelői piac?
Kíméletlen verseny
A kérdésre, hogy milyen konkrét piaci változásokat tapasztaltak, az Arval Magyarország Kft. irodavezetője, Bata Beáta azt emelte ki, hogy sok olyan cég flottájának kiszervezésére látnak tendereket, és kapnak megkereséseket is, amelyek eddig nem gondoltak az operatív lízingre és a flottakezelésre. Megerősítette: valóban jelentős fellendülés van a piacon, és véleményük szerint ez a trend a továbbiakban erősödni fog. Az adóváltozásból eredő előnyt ugyanis az ügyfelek is érzékelik, mert ez évtől az új beszerzésű gépjárművek áfájának visszaigénylési lehetősége megjelenik a kedvezőbb havi díjakban, merthogy ezt az előnyt a cég teljes mértékben átengedte ügyfeleinek.
Nemcsak az áfa-visszaigénylés, hanem a beszerzési kedvezmény és a kedvezőbb könyvelési lehetőség miatt is érdemes a cégautókat flottakezelőre bízni. Ráadásul így minden, az autó üzemeltetésével kapcsolatos tehertől megszabadul a vállalkozás. A magyar piacot mintegy 25-30 ezresre becsülik, jelenleg ennyi flottakezelő által üzemeltett gépjármű fut az utakon, ez azonban az összes forgalomban közlekedő gépkocsinak alig egy-két százaléka, miközben ez az arány Nyugat-Európában 20-25 százalék.
Ami biztató: az ágazat évek óta felfelé ívelő szakaszban van. A szolgáltatók közötti verseny azonban kíméletlen, a meghatározó öt-hat nagy flottakezelő mellett tucatnyi közepes és több száz kisvállalkozás is tevékenykedik, amelyek elsősorban az áraikkal versenyeznek, vagyis igyekeznek azokat a másik ajánlata alá csökkenteni. Ennek azonban előbb-utóbb meglesz majd a böjtje, hiszen ez biztosan a minőség rovására megy - állítják az érintett cégek. Márpedig ez az üzletág éppen a minőség nyújtására épül: a gépjárművek beszerzése és üzemeltetése komoly felkészültséget igénylő szakma, e téren jó minőségű, hatékony szolgáltatást csak erre szakosodott cégek képesek nyújtani.
- Az idén több nagy közbeszerzés is várható, azaz az állami szféra is jelentős megrendelővé válhat.
- A kis- és középvállalkozói szektor érdeklődése valószínűleg növekszik a flottakezelői szolgáltatás iránt.
- A klasszikus flottamárkák mellett az év hátralévő hónapjaiban előreláthatólag erősödnek a távol-keleti márkák.
A közhittel ellentétben erre a szolgáltatásra nemcsak olyan nagy cégek tartanak igényt, amelyek egymagukban is flottákat tartanak fenn, hanem kisvállalkozások is, akár egy-két autóval. Ugyanis egy szolgáltatónál - bekerülve annak flottájába - egy-két autóra is élvezhetik mindazokat a kedvezményeket, előnyöket, amelyek a nagy autóparkkal rendelkezőknek járnak.
Mivel a bérlő cég csak használója a gépkocsinak, időt, energiát és költséget takaríthat meg; többek között nincs tőkelekötés, hiszen a vállalatnál használt autók a bérbeadó tulajdonában maradnak, a futásteljesítmény korlátlan, nincs túlfutás utáni kilométer-elszámolás. A flottakezelők a gépkocsikat megállapodás szerinti kilométerfutás után újra cserélik, és a gépkocsikat nemegyszer díjmentesen szállítják ki, például szervizelés, gumi- vagy autócsere idején. A bérleti díj - amely a jegybanki alapkamathoz igazodik - tartalmazza az amortizációt, a kötelező felelősségbiztosítást, törés- és lopáscascót, a súlyadót, a nemzetközi zöldkártya, az üzembe helyezés, a szervizelés, a műszaki vizsgáztatás költségeit, a téli-nyári gumiabroncsok beszerzésének, tárolásának és szerelésének, valamint az ingyenes csereautónak a költségeit.
Még nem lehet pontot tenni
Az áfatörvény változása következtében sok vállalat újragondolta álláspontját az autóflotta üzemeltetéssel kapcsolatban - állítja Nigel Storny, a LeasePlan Hungária Zrt. közelmúltban kinevezett vezérigazgatója, aki ugyan éppen ezt a reagálást várta a piactól, de kicsit meglepte, hogy mennyi időbe tellett, mire a módosítás okozta pozitív változások üzenete eljutott az érintettekhez. Úgy véli, más országokban az adótanácsadók, revizorok és a lízingágazatban dolgozó szakemberek valószínűleg hamarabb észlelték volna a konkrét változásokat és azok hatásait. Szerinte Magyarországon a lassú reakció miatt a helyzet megítélése több időt vesz igénybe, de mindent egybevetve elégedettek, és igyekeznek kihasználni a kínálkozó új lehetőségeket, mivel számukra éppen ez 2008 legnagyobb kihívása. Úgy vélekedett: a lassú eszmélés miatt még nem lehet pontot tenni a folyamat végére, ezért tájékoztató anyagokon, ügyféltalálkozókon igyekeznek megismertetni a lehetőségeket a már meglévő és a leendő ügyfeleikkel.
A vezérigazgató emellett hangsúlyos vállalati célként említette, hogy tevékenységükkel igazolni kívánják: a flottával kapcsolatos döntések meghozatala során a szolgáltatások minősége nagyobb szerepet játszhat, mint az ár, hiszen a piaci elvárásokat a sérülésmentes és folyamatosan hibátlanul működő autók elégítik ki leginkább. Úgy vélte, hogy a piac egyre több elektronikus és on-line szolgáltatást igényel, s e téren a kisebb versenytársak gyakran rugalmas és ígéretes megoldásokkal is jelentkezhetnek, ezek hatásossága azonban még nem bizonyított. A cégcsoport új, minden országban elérhető szolgáltatása - amely iránt a magyar vállalatok körében is egyre nagyobb az érdeklődés - a GreenPlan, amely a környezettudatos autóhasználatot helyezi a középpontba.