Nem csalás, csak ámítás

Ma már szinte senki nem vesz autót készpénzért. A legújabb hitelkonstrukciók közül jó néhányhoz indulótőke sem szükséges. Az egyre élesebb piaci verseny hatására, úgy tűnik, ezen a területen is megjelentek a torzulások. Látszólag minden a vevőért történik, ám a valóságban a lényeg, hogy fogyasszunk, tehát lecserélje az autóját az is, aki esetleg nem is akarta.

Míg négy-öt évvel ezelőtt szinte alig kellett a gépjármű-finanszírozó hitelintézeteknek autót visszavásárolniuk, ma növekszik a nem fizető adósok száma. Igaz, több a megkötött szerződés is, holott az autóeladás stagnál. 2004 előtt a hazai autópiac még évente tizennyolc-húsz százalékkal nőtt, ám a dinamikus bővülés tavaly megtorpant, és a szakértők kijelentették: a piac eljutott a telítettség szintjére. A közgazdaságtani elméletek szerint ekkor már csupán a GDP arányában várható bővülés, azaz maximum - ha semmi nem jön közbe - évi három-négy százalék. Az importőrök és márkakereskedések éppen ezért egyre intenzívebb marketingeszközökkel próbálják az eladások számát növelni. 2004-ben a teljes hiteldíjmutató (THM) csökkentésére irányuló akciók bizonyultak a leghatékonyabbnak.

Csábító kínálat

A finanszírozási piac szereplőinek száma meghaladja a százat, de ebből - a szakma szerint - úgy tíz pénzintézet tekinthető igazán komoly versenytársnak. Tény, hogy a legtöbb nagybank vagy saját maga, vagy a tulajdonában lévő lízingcégen keresztül jelen van az autófinanszírozási üzletágban. Az egyik legrégibb motoros, és sokáig piacvezető, az OTP bankcsoport tagja, a Merkantil Bank. Ma azonban már harcok folynak az első helyért. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2003-ban a CIB Lízing vette át a vezetést, és bár a 2004-es adatok még nem véglegesek, szakértők szerint a két finanszírozó most fej-fej mellett halad. A kimutatás szerint az évente megkötött szerződésszámok alapján a harmadik legjelentősebb cég az Euroleasing.

Köntös Péter, a Merkantil Bank ügyvezető igazgatója szerint a piac átrendeződését az okozza, hogy az újabb és újabb szereplők minden eszközzel próbálnak részesedést szerezni: csökkennek a kamatok akár a kamatmarzs, azaz a banki nyereség radikális összeszűküléséig, lassan megszűnik az önrész, a jóval kockázatosabb használtautó-finanszírozás feltételei pedig szinte már alig valamiben különböznek az újétól. Kétévesnél fiatalabb autót például ugyanolyan önrész és teljes hiteldíjmutató mellett lehet vásárolni, mint szalonból kigurulót. És a legújabb jelenség a futamidő kitolódása akár száz, százhúsz hónapig.

Az ügyfél persze látszólag nyertese mindennek, a valóság azonban némileg árnyaltabb. A kínálat ugyanis sokakat arra csábít, hogy akár erejükön felül is terheket vállaljanak, hiszen az autó elhozásakor nem kell mélyebben a pénztárcába nyúlni, azután havonta majd csak lesz valahogy. Az eddigi átlagosan hetvenkét hónapos futamidő megnyúlása pedig ebben az üzletágban kifejezetten irreális. Egyrészt, mert a tulajdonos általában három-, négyévente lecseréli autóját, azaz futamidő közben biztos, hogy lezárja a hitelt. Másrészt a havonta fizetendő részletek csökkenésével együtt jár, hogy a kamatterhekkel összességében nagyobb összeget kell visszafizetni a banknak, mint ha a futamidő rövidebb. És még valami. Ne felejtsük el, hogy a futamidő első felében a kikalkulált törlesztőrészleteknek a legnagyobb százalékát a kamat teszi ki, azaz könnyen érhet valakit olyan meglepetés, hogy amikor a futamidő vége előtt le akarja zárni a szerződést, majdnem annyi pénzt fizet ki a banknak, mint amennyit kölcsönkért. Ha pedig még kezdőrészletet sem fizetett a vásárláskor, könnyen előfordulhat, hogy az időközben eladott autó ára nem fedezi a tartozását.

Romló portfólió

Mindez odavezetett, hogy romlik a bankok portfóliója. Míg pár éve - az akkori átlagos negyvenszázalékos önrész mellett - alig volt rossz adós, ma a megkötött szerződéseknek úgy három-négy százaléka visszavásárlással zárul. A lízingszövetség adatai szerint 2004-ben a bankok összesen hétszázmilliárd forint értékű gépjármű-vásárlást finanszíroztak. Az összegnek körülbelül a nyolcvanöt százaléka volt hitel, és tízezernél is több autót vásároltak vissza a nemfizetések miatt. Köntös Péter úgy véli, ez a tendencia még 2005-ben sem változik, sőt. Az újabb szereplők megjelenése tovább ronthat a helyzeten.

"Az éles verseny hatására a lízingcégek rossz alkupozícióban vannak a kereskedőknél, így sokuk magas kockázattal járó konstrukciókat alakít ki." - teszi hozzá Antall Pál, a Raiffeisen Lízing Rt. vezérigazgatója, a lízingszövetség autós szekciójának elnöke a romló portfólió okának magyarázataként. Tőlünk nyugatabbra törvényi szabályozás segíti a verseny normál mederben tartását: Németországban és Ausztriában például a minimális önrész nem lehet kevesebb húsz százaléknál, míg Olaszországban a kamat mértékére vonatkozik központi előírás. Önszabályozás bevezetésére irányuló törekvések már Magyarországon is léteznek.

Az üzlet az üzlet

Ma talán a legegyszerűbben autóvásárláshoz lehet hitelhez jutni. A vásárló tulajdonképpen még csak nem is találkozik a pénzintézettel, hisz a kereskedésekben teljes körű szolgáltatást kínálnak: hitelügyintézés, biztosítások megkötése stb. Neki csak alá kell írnia az elétett papírokat, és máris beülhet új autójába. Aki pedig nem elég tudatos vásárló, az még csak a THM felől sem érdeklődik, mindössze az önrész és a havi törlesztés összege befolyásolja döntését.

Amúgy a döntés csak látszólag az övé, hiszen nem a piaci kínálatból választ finanszírozót, hanem a márkakereskedés által felkínált lehetőségek közül. Ezzel persze lehet, hogy jobban jár, ám nem minden esetben.

A kereskedőnek az az érdeke, hogy eladjon, és profitra tegyen szert. A banknak pedig az a célja, hogy kihelyezze a pénzét, és a kamatkülönbözetből nyeresége származzon. A két csoport között szoros kapcsolat alakult ki. A pénzintézet jutalékkal, kedvezményes raktárkészlet-finanszírozással vagy számlavezetéssel honorálja a kereskedő hűségét. Éppen ezért előállt egy érdekes jelenség: ma Magyarországon ugyanannak az autónak két ára van. Bármilyen meglepő, a készpénzért vett gépkocsi drágább, mint a hitelből finanszírozott. A kereskedő ugyanis könnyedén enged az autó árából - akár a teljes hasznát is -, ha a vevő bankkölcsönből kívánja fedezni azt. Hiszen az így kieső profitot a banktól kapott jutalék fedezi.

"A jutalék mértéke változó, és számos tényező függvénye, de lehet akár tizenöt százalék is" - mondja Kühne Attila, az Euroleasing értékesítési osztályának vezetője. - Persze a bank sem jótékonysági intézmény. Ez az összeg a kínált hitelkonstrukció kamatába épül be: magasabb jutaléknál az ügyfél magasabb kamattal jut hitelhez. Tehát ha látszólag sikerült valamennyit alkudnunk az autó árából vagy extrákhoz jutnunk felár nélkül, abban biztosak lehetünk, hogy ezt a banknak "honoráljuk" kamattal. A dílereknél többféle táblázat szerepel attól függően, hogy hány százalék jutalékot kapnak az ügyletből, az ügyfél felé pedig csak egyetlen lehetőséget mutatnak. Ha a vevő nem alkudott az árból, a kereskedő sem akarja a hasznát a banktól besöpörni, így a banknak olcsóbb az ügylet, a vevőnek pedig alacsonyabb a kamat - magyarázza az évek óta kialakult rendszert az Euroleasing szakembere.

Vevőcsalogató marketing

A legtöbb nagyobb márkakereskedés szinte "bebetonozott" banki kapcsolatokkal, sőt esetleg saját finanszírozóval rendelkezik. A Volkswagen névhez például a Porsche Bank, a Suzukihoz a Merkantil Bank, a Toyotához az Euroleasing, a Renault-hoz a Raiffeisen Lízing társul. Ez persze nem azt jelenti, hogy más bank nem tud megjelenni ezekben a kereskedésekben.

"Ha magasabb jutalékot kínálok, a mi termékünket ajánlja a kereskedő" - magyarázza Köntös Péter. Ha viszont a vevő már előre kinézte, hogy melyik bankkal szeretné finanszíroztatni vásárlását, már nehezebb a helyzet. Ez nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem választhat, a bankok ugyanis általában kínálnak egyéni szerződési lehetőséget, ám az esetek nagy részében a márkakereskedő minden ügyességét latba fogja vetni, hogy lebeszélje ügyfelét a neki semmilyen előnnyel nem járó ügyletről. Az is lehet, hogy az addig alkura hajló díler már csak a magasabb áron adja az autót. Persze, ha valaki elég kitartó és tudatos vásárló, semmi nem akadályozza meg, hogy maga válasszon.

A jutalékfizetésnek más, nem mindig korrekt formái is léteznek. Kühne Attila szerint az egyik ilyen "trükkös" megoldás a roncsautó-beszámítás. Ez valójában fix jutalék, amelyet egyes bankok kínálnak a kereskedőknek. A vevőnek legtöbbször nem is kell bemutatnia a forgalomból kivonandó gépjárművet, és kap akár kétszázezer forint kedvezményt az új autó árából. Az ehhez társuló hitel kamatterhei viszont jelentősen megnőnek, ráadásul, ha a futamidő vége előtt lezárná, a támogatást vissza kell fizetnie.

Persze létezik az eljárásnak becsületes formája is. Ebben az esetben - ilyen volt például a Skoda akciója - az importőr adja a támogatást, és végigköveti a folyamatot. Tehát a vevőnek le kell adnia a roncsautót, amit a kereskedő kivonat a forgalomból. Az ügylet az ő saját marketingakciója, és mint ilyen, független a finanszírozóktól.

A Suzuki-vásárlást ösztönző óriásplakátokon mostanában gyakran látott két százalék körüli THM is hasonló marketingakció. Ebben az esetben a gyár a marketingköltségek terhére finanszírozza a kamatkülönbözetet. Persze az akcióban részt vevő pénzintézet sem ragaszkodik a piaci kamatlábhoz, hiszen a várhatóan magasabb szerződésszám számára is profitot generál.

Személyfüggő hitelminősítés

A bankok számára kedvezőbb pénzügyi lízingkonstrukciót - és ez szintén az éles versenyből fakadó rossz alkupozíció rovására írható - szinte teljesen kiszorították a kölcsönkonstrukciók. Pedig a két hiteltípus között az ügyfél szempontjából gyakorlatilag nincs különbség, a finanszírozónak viszont biztosítékot jelent, ha a futamidő lejártáig az ő nevén fut az autó, és azt a lízingbe vevő végül megvásárolja maradványértéken. Csakhogy ebben az esetben a kereskedőnek is bonyolultabb az ügyintézés.

A bankok valójában az ügyfelet finanszírozzák, és nem a vásárlást; ennek köszönhetőek a nullaszázalékos önrészkonstrukciók. A hitelképességet minden bank a saját rendszere szerint vizsgálja, így általános feltételeket nehéz megállapítani.

"A bankközi adósnyilvántartás, a BAR még mindig nem működik jól, és ez megnehezíti, hogy az ügyfélről a megfelelő információkat beszerezhessük. A hitelképességnél elsősorban a havi jövedelem és a törlesztőrészlet arányát vizsgáljuk. A tizennégy éves fennállásunk alatt tapasztaltakat figyelembe véve a megítélést árnyalja, hogy az illető hol él, mióta dolgozik, és súlyoz az autó is. Vagyis számít, hogy milyen a másodlagos piaca, illetve az értékvesztése. Az alacsonyabb kategóriás autóknál éppen ezért elképzelhető a 0-10 százalékos kezdőrészlet, ám a drágább gépkocsiknál ez kizárt" - magyarázza Kühne Attila. Sok esetben, különösen vidéken a márkakereskedő jobb szűrő, mint a banki scoring rendszer, és az is bebizonyosodott, hogy aki hosszú évek óta egy munkahelyen dolgozik, hiába keres kevesebbet, stabilabban fog fizetni, mint az a fiatal, aki pár hónapja jutott a kimagasló fizetésű állásához.

"A gyárak idén is szeretnének ugyanannyi autót eladni, mint korábban. Az ehhez társuló eladási technika eszköze, hogy egyre csábítóbb finanszírozási ajánlatokat kényszerítsenek ki a bankoktól. A lízingcégeknek viszont stratégiai alapon kell működniük: a tapasztalataikra hagyatkozva régiónként, márkánként és kereskedőnként kell a lehetséges konstrukciókat meghatározni. Van, ahol magas kockázatot is elbír a portfólió, és van, ahol nem" - állítja Antall Pál.

Egy biztos, az új autó vásárlása - akár készpénzzel, akár hitelre - a lehető legrosszabb üzlet az azonnali magas értékvesztés miatt. Nyugat-Európában ezért már indulnak is hódító útjukra a különböző bérleti konstrukciók. Magyarországon azonban az operatív lízing tömeges elterjedéséig még egy generáció-, de legalábbis tudatváltásra és egy megfontoltan fogyasztó középosztály kialakulására van szükség. Ma még többségünk igyekszik a lehetőségeinél egy számmal nagyobb autót birtokolni; már ameddig sikerül.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo