A PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült, második éve elvégzett kutatás rávilágít, hogy a vásárlók már nem annyira egy adott napra, mintsem egy hosszabb időszakra készülnek. Tavaly mindössze 11 százalék mondta, hogy Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.
"A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban. Bár a vásárlási kedv még mindig erős az akciókkal teletűzdelt időszakban, a fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak" – mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officer-e.
A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68 százalék) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.
Anyagi nehézségek tovább rontják az összképet
A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53 százalék) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26 százalék) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól.