Kifakult a Black Friday: vége a magyarok impulzív vásárlásainak?

Bár a Black Friday már nem olyan vonzó a vásárlók számára, mint régebben, az idei forgalom így is elérheti a 150-160 milliárd forintot, derül ki a Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország friss kutatásából. A digitálisan affinis internetezők közel kétharmada (63 százalék) továbbra is célzottan keresi az akciós ajánlatokat ebben az időszakban. Bár a vásárlási szokások átalakulnak, a kereskedők hosszabb, akár egész hónapra kiterjedő leárazásokkal igyekeznek megtartani a vásárlók érdeklődését.

A PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült, második éve elvégzett kutatás rávilágít, hogy a vásárlók már nem annyira egy adott napra, mintsem egy hosszabb időszakra készülnek. Tavaly mindössze 11 százalék mondta, hogy Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.

"A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban. Bár a vásárlási kedv még mindig erős az akciókkal teletűzdelt időszakban, a fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak" – mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officer-e.

A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68 százalék) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.

Tudatosabb vásárlókat és 160 milliárdos forgalmat hozhat idén a Black Friday
Tudatosabb vásárlókat és 160 milliárdos forgalmat hozhat idén a Black Friday
Fotó: Depositphotos

Anyagi nehézségek tovább rontják az összképet

A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53 százalék) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26 százalék) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól.

Véleményvezér

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát

A bíróság betiltotta a kormánypropagandát 

Elharapódzott a hazudozás.
Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t

Na erre mit lép Trump, Putyin megfenyegette az USA-t 

Putyin keménykedik Venezuela ügyében.
Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo