Nagyot lép előre 2025. január 16-tól a magyar állam digitális biztonságban: az Ügyfélkapun keresztül elérhető állami szolgáltatásokhoz már nem lesz elegendő egy felhasználónév és jelszó páros, hanem vagy az új Digitális Állampolgársági Platform (DÁP) mobilalkalmazásra, vagy valamilyen külső, okostelefonon működő azonosító szolgáltatásra lesz szükség.
Mindez jól tud működni a magánszemélyek esetében, a vállalati adminisztráció gyakorlati kérdéseire viszont mintha nem gondoltak volna teljeskörűen a fejlesztők. Meghatalmazni az új rendszerben a cégek egyes könyvelőket, magánszemélyként tudnak, pedig könyvelési szolgáltatásra a legtöbb esetben egy jogi személlyel, a könyvelőirodával szerződnek a vállalkozások.
Jelentős adminisztrációs terhe lesz, ha egy szabadság, betegség idején minden egyes könyvelőt külön kell a megbízóknak az ügyfélkapuban hozzáadni, az irodák pedig az alapján sakkozhatnak a munkaszervezésben, hogy ki melyik cég bevallásaihoz férhet hozzá.
„Egy könyvelőiroda több tucat ügyféllel dolgozik együtt. Nagyon jelentős időigénye és költsége van annak, hogy folyamatosan egyeztessenek az ügyfelekkel, mikor melyik könyvelőnek, melyik céghez van hozzáférése. Sokkal ésszerűbb és biztonságosabb lenne, ha a vállalkozások könyvelőirodákat bízhatnának meg ügyeik ellátására, és azok aktív munkatársai férhetnének hozzá a digitális hivatali ügyekhez” – foglalta össze javaslataikat Harkai István, a Minősített Könyvelők Egyesületének (MINKE) elnöke.