Dupla vagy minden
Sharon Stone utóbbi néhány filmjével hátat fordított egykori csillogó sikersorozatának. Mostani legújabb próbálkozása is felejthető. Joe (Billy Connolly), a jobb sorsra érdemes középkorú férfi ugyanazon a napon kapja rajta feleségét, amikor orvosa közli vele, hogy agydaganatos. Joe úgy dönt, hogy legjobb lesz, ha elutazik, mielőtt dönt a jövőjéről. Alig vág neki, összefut Hush-sal (Stone), egy jól sikerült lovis nap vége felé. Útjaik elválnak, majd egy éjszakai bárban találkoznak újra. A nő elhatározza, hogy megkopasztja Joe-t, aki minderre rájön. Mégse vesznek össze, sőt kezdenek összebarátkozni. Kiderül, hogy Hush nem passzióból, hanem kényszerből lop – ezzel sem árultam el túl nagy fordulatot. A filmben keverednek a műfajok, és egyik sem működik jól. Marad a csalódás.
Sebhelyek
Steven Seagal, közel az ötvenedik szülinapjához, még mindig a legyőzhetetlen keményfiút hozza. Rendezője kegyes vágási koncepciója – az oxigénpalackos újraélesztések a moziban nem láthatók –, továbbá a kaszkadőrök bőkezű alkalmazása miatt pluszkilói és évei szerencsére nem feltűnőek. A másik főszereplő, a talányos nevű DMX civilben rapper, bár „Öld meg Rómeót”-os múltja miatt nem nevezhetjük kezdő filmesnek. Sajnos, ettől nem lett színész. Multimilliárdos bűnözőt kellene hoznia, aki összeáll a Seagal formálta szűkszavú rendőrrel, hogy felfedjék a korrupt zsarukat. Ez lenne tehát a film indoka arra a másfél órás öldöklés-rombolás-alázásfolyamra, amit a néző lát.
Hannibal
Felhajtás, az volt rendesen a Bárányok hallgatnak 2 körül. Kezdődött Thomas Harris regényíró vonakodásával, azután Jodie Foster nem vállalta, végül Julianne Moore kapta az FBI-ügynöknő szerepét, majd Anthony Hopkins taktikázott. (A film még forgott, amikor felmerült a harmadik rész lehetősége. A forgatókönyv már meg van. Hopkins megint kivár.) A második rész mindenesetre még kevésbé egyértelmű, mint az első volt. 1991-ben Starling ügynök szakmai gyakorlata kapcsán került kapcsolatba egy hét lakat, plusz még egyszer ennyi vasajtó és egy plexifal mögé zárt (láng)elmebeteggel, Hannibal Lecterrel, aki megszökött a film végén. Meg sem állt Firenzéig, ahol immár múzeumi kurátor. Starling ügynök tíz éve üldözi szakadatlan a bűnt. Kissé belefásult, ráadásul íróasztal mögé parancsolják. Lecter, aki mielőtt pszichopatává vált volna, pszichiáter volt, felhívja telefonon, mert egykori páciense akarja megbosszulni. Ridley Scott rendezte a filmet, mégsem áll össze igazán. Brutalitása túl hangsúlyos, néha önmagáért valónak tűnik, ugyanakkor hiányzik belőle a Bárányok hallgatnak feszültsége.
Shrek
Leonard Katzenberg újfent varázslatot készített. Az animációs film főhőse egy emberevő óriás. Shrek finom lelkületű lény, zavarja a világ gondja, baja; a neve jiddis szó, félelmet jelent. Ennek ellenére a modern tündérmesében folyamatosan komikus elemekkel szembesül a néző. A gonosz Farquaad, Dulok ura birodalmát a legtökéletesebb királysággá szeretné tenni. A tökéletesség felé vezető úton vérdíjat tűz ki a hagyományos mesehősök fejére. Amikor Shrek kies mocsarát ellepik a számkivetett mesehősök, kénytelen elindulni Farquaadhoz panaszkodni. A zsarnok krízisben van: varázstükre szerint a királyság csak úgy lesz tökéletes, ha elvesz egy hercegnőt. Végül Fiona mellett dönt. Shrek alkut köt: ő elhozza a Sárkány fogságából a toronyba zárt hercegnőt, Farquaad pedig elrendezi, hogy a mesehősök kitakarodjanak a mocsárból. A Dreamworks eddigi animációs munkái is rendkívüli technikai színvonalat képviseltek, s a szereposztás is parádés szokott lenni. Most Mike Myers adja a főhős hangját, mellette hallható még – persze azok számára, akik az angol nyelvű verziót látják – Eddie Murphy, Cameron Diaz és John Lithgot is. Jó kis mese, a szó szoros értelmében. Kár kihagyni.
A pók hálójában
Cross doktorral (Morgan Freeman) a Lepkegyűjtőben ismerkedtünk meg, de nem folytatásról van szó, csupán egy detektívregény-sorozat újabb epizódját vitték vászonra az alkotók. Cross a washingtoni rendőrség híres bűnügyi pszichiátere. A film elején vele együtt szemtanúi leszünk társa meggyilkolásának. Cross depresszióba zuhan. Melankóliáját egy újabb sorozatgyilkos telefonhívása töri meg. Az új bűnügyben egy szenátor lánya esik túszul, tehát a pszichiáter kénytelen elfogadni a titkosszolgálat segítségét, Flannigan ügynök (Monica Potter) személyében. Freeman miatt persze hajlamos mindent megbocsátani a néző, miatta érdekes a film. Egy valami biztos: aki megnézi, ezer megválaszolatlan kérdéssel fog hazaindulni. De talán mindenki talál valami hihető választ is magának.
Húgom, nem húgom
Valahogy nem ismer mértéket a rendező, James B. Rogers. Nem érzi, hogy ha valamely kínos felismerés nem másodpercekben, hanem ennél sokkal több időben mérhető, az már nem vicces; az már megalázás, ami sosem lesz humor forrása. A történetben Heather Graham és Chris Klein alakít két embert, akik végzetesen egymásba szeretnek, majd rájönnek, hogy testvérek. A lány egy milliomos karjaiba menekül, a fiú egyedül kínlódik. Fölöslegesen, mert végül mégsem tesók. Csakhogy a lány szüleinek jobban tetszik a milliomos vej, mint a sintér szerető. Egy világ szövetkezik a srác ellen, nehogy megint elcsábítsa a lányt. Közben valószínűleg viccesnek szánt poénokkal terjesztik róla, hogy mennyire béna: a saját húgával fekszik le. Ez viszont már a második poén után unalmassá válik, ráadásul ennyivel nem ússzuk meg. A Farrelly fivérek korábbi munkáinak több védjegye is szerepel a filmben, ám nem állnak össze azok bombasztikusságával.
Illich Lajos
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.