A mintegy ötszáz felhasználóval rendelkező cég négy fő, egymástól viszonylag távol lévő telephelyei – Bábolna, Budapest, Békéscsaba és Kecskemét – jelenleg informatikai szempontból önálló szigetekként működnek, és közöttük korábban még fizikai szinten sem volt megfelelő biztonságot nyújtó elektronikus kapcsolat – mondta el Stúr Dénes, a Bábolna Rt. informatikai igazgatója. A fájlok és a levelezés tárolása döntő többségében nem a hálózati tárolóeszközökön, hanem a klienseken lokálisan történik, nincs megfelelő adatmentés, vírusvédelem, nincs csoportmunka-támogatás.
A projekt célkitűzése egy hatékony, élvonalbeli informatikai háttér kialakítása, amely támogatja a felhasználókat a munkavégzésben, segíti a vállalatot a partnerekkel való együttműködésben, egyben védi a vállalat üzleti adatait és információit az illetéktelenekkel szemben.
A megvalósításhoz informatikai szemléletváltásra is szükség van. Bár a PC-ket forgalmazó és szoftvert fejlesztő üzletágat már jó ideje leválasztották a részvénytársaságról, a régi elv, amely szerint lehetőleg mindent saját erőből kell megoldani, tovább működött.
A hálózat hiányosságai és a lokális adattárolás a felhasználókat a saját gépükhöz kötik, a helyi hálózaton lévő másik gépről nem tudnak dolgozni, így megoldatlan a mobil felhasználók támogatása is.
*
A teljes rendszer megújítása három területet fog át: a telephelyeket összekapcsoló hálózatot, a hardvert és a szoftvert.
A hálózat kiépítésére és üzemeltetésére négy távközlési cégtől kértek ajánlatot, közülük végül a Matávot bízták meg a négy telephely 256 kB/s sebességű, redundáns vonalakkal való összekapcsolásával. Ezekre a vonalakra hangcsatornák is telepíthetők, a távolsági hívások IP alapra terelése várhatóan körülbelül 30 százalékos költségmegtakarítással jár majd. A hardveralapot új Compaq-kiszolgálók adják, mind a négy telephelyen StorageWorks tárolórendszerrel.
A szoftverrendszer megújítására három lehetőség merült fel. Az első a Linux megtartása és egységes rendszerré formálása; a második a meglévő verziójú Novell-elemek frissítése és egységesítése; végül a harmadik a Windows alapú rendszer megvalósítása volt. A vállalat a Windows platform mellett döntött, így az egységes operációs rendszert, hálózati szolgáltatásokat és a levelező-csoportmunka támogatását végző eszközöket Microsoft szoftverekkel valósítják meg. A Microsoft rendszereit a Grepton szállítja: öt Windows 2000 Servert, amelyből négy tartományvezérlőként, egy pedig az Exchange 2000 alapjaként szolgál majd. A mintegy 500 kliensgépre Windows 2000 Professionalt és Office XP-t terveznek.
Ezek a feladatok komoly szakmai kihívást jelentenek az implementációban részt vevő vállalatok számára.
*
Stúr Dénes szerint egy platform értékelésekor, kiválasztásakor egy egységként kell figyelembe venni a rendszer teljes életciklusát, összhangba kell hozni a gazdasági szempontokat és azt, hogy a felhasználók egyszerűen és könnyen szeretnék használni a rendszert, a szakmai üzemeltetési szempontokat, valamint az üzleti partnerek igényeit annak érdekében, hogy az „arany középutat” meg tudják találni a különböző érdekek szövevényes hálójában.
A tervek szerint a házirendek („policy”-k) kidolgozása párhuzamosan zajlik az implementációval. A házirendek alapján a felhasználókat a munkájuktól függően 3-4 kategóriába sorolják majd. Az egyes kategóriákban más és más lehetőségek állnak majd a felhasználók rendelkezésére. Ez várhatóan ellenállásba fog ütközni. Komoly feladat tehát az oktatásuk, felkészítésük, mivel egyrészt megszokták, hogy a saját gépükön azt tesznek, amit jónak látnak, másrészt pedig – részben a korábbi rossz tapasztalataik alapján – nem bíznak a hálózatban.
A házirendek közül már elkészült az általános, az internethasználatra és a levelezésre vonatkozó, valamint a mentési szabályzat, és kidolgozás alatt van a katasztrófaterv.
Majdnem minden feladat megoldható Microsoft szoftverekkel, a vírusvédelemhez más gyártók alkalmazását is használják majd.
*
A rendszer kialakításának első fázisa – amelynek a célja a hálózati alapszolgáltatások, az állománytárolás és a levelezés megvalósítása, illetve központosítása – tervezési szakaszban van. A második fázisban megoldandó feladatok közé tartozik a nyomtatás központi menedzselése és a kliensek egységesítése.
A feladatok sorában ezután következik a Microsoft SMS (System Management Server) segítségével megvalósított automatikus, naprakész hardver- és szoftverleltár elkészítése, valamint a központosított felhasználótámogatás megvalósítása.
A kiépítés ütemezésekor természetesen figyelembe kell venni a pénzügyi lehetőségeket és a cég teljes fejlődési folyamatát.
Cs. S.
Microsoft-rendszer Bábolnán
A privatizációra készülődő Bábolna Rt.-nél egységes, a gazdálkodást és az üzleti tevékenységet a lehető legjobban támogató informatikai rendszert kell létrehozni – döntött a cég vezetése. A több fázisban megvalósuló projekt részleteiről Stúr Dénest, az új informatikai igazgatót kérdeztük.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?