Annak ellenére, hogy a csapból is az „információs társadalom" folyik, hogy számos kutatás szerint a vásárlók egyre nagyobb arányban használják tájékozódásra a netet, a hazai kis- és középvállalkozások (kkv) jelentős része alig-alig aknázza ki az itt rejlő lehetőségeket. A többség, miután megteszi az első lépést, és létrehozza a honlapját, úgy gondolja, hogy elvégezte a feladatot. Pedig az internetes jelenlét ahhoz, hogy valódi hasznot hozzon, folyamatos gondozást igényel.
A siker titka
A keresőoptimalizálás (search engine optimization, SEO) a weblapunk keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti a nem fizetett találatok között. A motorok működése meglehetősen bonyolult, számos különböző indikátort vesznek figyelembe, ráadásul a Google - Magyarországon szinte egyeduralkodó a felhasználók körében - folyamatosan változtatja, hogy éppen mely jellegzetességeket vesz figyelembe az oldalak áttekintésekor. Teszik ezt éppen azért, hogy ne lehessen tudatos stratégiákkal valós, releváns tartalom nélkül előkelő helyet szerezni a nem fizetett találatok között.
A cég internetes marketingstratégiája lehet a SEO, amely figyelembe veszi a keresőmotorok működését, az emberek keresési hajlamát, a keresési szavakat vagy kulcsszavakat, a célközönség preferált keresőit. Egy weblap optimalizálása állhat a tartalmának és a HTML-kódjának a szerkesztéséből, azért, hogy nőjön a kulcsszó relevanciája, és könnyebb legyen az indexelés.
Elsőként az oldalunkon lévő programozási hibákat érdemes feltérképezni, amelyek megnehezítik a keresőrobotok számára a honlap áttekintését. Erre számos szoftver áll rendelkezésre, amely a hibák számát pontosan megmutatja. A cél: eljutni addig, hogy nulla hibát jelezzenek a szoftverek. Ezt a szoftver adta jelentéssel és egy szakember néhány órás munkájával könnyedén elérhetjük.
Legyen lényegi
Az oldalak tartalma természetesen meghatározó a keresőmotorok számára. Elsődleges a megfelelő, a felhasználók által gyakran keresett kifejezések megtalálása. Például, ha a cégünk autókereskedelemmel foglalkozik, rengeteg keresést - és így későbbi vevőt - veszíthetünk, ha nem vagyunk tisztában azzal, hogy az autó, a gépkocsi vagy a kocsi szó az, amire az emberek leginkább keresnek a neten. Erről például a Google „Keresési trendek" szolgáltatásának segítségével szerezhetünk információkat.
A kulcsszavak megválasztása során a szakemberek a kisebb honlapokat üzemeltetők számára a „hosszú farok" elmélet szerinti kulcsszavazást javasolják: legalább három-négy tagú kifejezésekkel érdemes operálni, itt történik ugyanis a netes vásárlások mintegy nyolcvan százaléka. Ha valaki tévét szeretne venni, először beüti ezt a keresőbe. Természetesen a legnagyobb áruházak és gyártók honlapjai telítik majd be az első néhány találati oldalt, ezzel eredménytelen is lenne versenybe szállni. A többség azonban innen nem jut el azonnal a vásárlásig, előbb a típusokat, árakat, lehetőségeket tanulmányozza. Amikor már tudja, mit szeretne, a konkrét típusra keresve lép tovább. És itt van esélye egy kisebb kereskedőnek, aki a kereséshez pontosan passzoló kulcsszavakkal és tartalommal előkelőbb helyezést szerezhet a találati listán. Egy jól menedzselt oldallal további kattintások nélkül, egyszerűen a vágyott készülék megvásárlásához vezetheti a potenciális vevőt.
A keresők többek között figyelemmel vannak arra is, hogy egy adott kulcsszó milyen gyakorisággal jelenik meg az oldalon. A szakemberek azt ajánlják, hogy átlagosan 4-7 százalékban tartalmazza az oldal szövege a legfontosabb kulcsszót. Ennél nagyobb gyakoriság gyanússá teszi az oldalt - amely így hátrébb sorolódik -, kisebb viszont nem mutatja elég relevánsnak. Sztorik szólnak olyan oldalakról, ahol a feketének tűnő háttéren fekete betűkkel a relevánsnak tartott kulcsszavak sorakoztak végtelen számban, a felhasználó számára láthatatlanul. Az ilyen trükköket azonban kiszűrik a keresők, és inkább rontják, mint javítják az eredményeket.
Kapcsolatépítés
Az is sokat számít, hogy az oldal milyen szinten kapcsolódik más, a keresők által relevánsnak tartott lapokhoz. A cél egyszerűen szólva az lenne, hogy minél több, más oldalon elhelyezett link mutasson a mi oldalunk jelentős tartalmaira. Ezt elsősorban együttműködések kialakításával lehet elérni - természetesen amellett, hogy releváns tartalmat adunk, amit jó esetben mások is átvesznek. De nem árt figyelni arra is, hogy átlagosan két, az oldalunkra mutató linkre van szükség ahhoz, hogy ellensúlyozzunk egy onnan elvezetőt. Az oldalunkra mutató linkek alapján számolja a Google levédett algoritmusa a PageRank-et, amely a legfontosabb paraméter.