Gyógyír lesz-e a költségvetés?

Bár ma a következő hét év büdzséjénél égetőbb problémának látszik az unió következő hét hónapjának finanszírozása, a 2014-2020-as költségvetés elfogadása nem csúszhat. A vita most kezdődik. Miután a következő hétéves költségvetési keretösszeg legfeljebb a 2013-as becsült inflációval növekedne az előző hétéves büdzséhez képest, a felzárkóztatásra és a közös agrárpolitikára fordítandó kiadásokat reálértéken valamelyest csökkenteni kell, merthogy kutatásra, oktatásra, infrastruktúra-fejlesztésre és a külkapcsolatokra többet akar költeni az unió. A bevételi oldal egyik újdonságként szerepel két európai adó, amely az uniós polgárok zsebét is érintheti.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Manapság az unió minden területen keresi az „európai" megoldást, amely kevésbé függ az egyes tagországok hozzájárulásától. Ez történik az eladósodott államok mentőcsomagjai esetében, ha megszületik az Stabilizációs Pénzügyi Alap 2013-ban, és ebbe az irányba mutat a következő pénzügyi időszak költségvetésének szellemisége is: az unió európai adókból páneurópai programokat finanszírozna, akár európai kötvények révén. A változás nem váratlan, hiszen a 2007-2013-as költségvetés elfogadásának egyik kitétele volt, hogy a bizottság megreformálja mind a bevételi, mind a kiadási oldalt. José Manuel Barroso, a bizottság elnöke szerint az unió történetében először az uniót valóban egységes egészként kezelő, „integrációs" büdzsé született, a pénzügyi programozásért és a költségvetésért felelős biztos, Janusz Lewandowski pedig úgy fogalmazott: kiadási oldalon evolúciós, a bevételek szerkezetében revolúciós a változás.

Mai ráfordítás, holnapi növekedés

Az uniós költségvetés tárgyalása évek óta heves tagállami reakciókat vált ki. Három vitás pont van: a büdzsé nagysága, az egyes országok hozzájárulásának mértéke, és az, hogy melyik nemzet nyer, és melyik veszít. Most, amikor a tagállamok többsége hatalmas adóssággal és megszorítási kényszerrel küzd, különösen érzékeny mindhárom felvetés.

Barroso a javaslat benyújtásakor azzal érvelt, hogy a relatíve kis büdzsé okos elköltésével jelentős hatásokat érhet el Európa. Szerinte az új támogatási struktúra egyik legfontosabb hozama, hogy minden egyes elköltött euró több célt szolgál: erősíti a kohéziót, növeli az energiahatékonyságot, harcol a klímaváltozás ellen, és támogatja a szociális célokat is, az agráriumnak juttatott pénzekből pedig nyer a zöldgazdaság.

- Nem az a lényeg, hogy mekkora forrás áll rendelkezésre, hanem az, hogy végül annak mekkora része hasznosul - érvelt a bizottság elnöke, aki szerint akár 5-10 százalékkal is emelkedhet az uniós társfinanszírozási ráta azokban az államokban, amelyek a költségvetési konszolidáció miatt egyébként nem lennének képesek lehívni a pénzeket. Lewandowski szerint a költségvetés intelligens átcsoportosítása új prioritásokat tett finanszírozhatóvá. A programok egyszerűsítésével és a források felhasználására vonatkozó kibővített feltételrendszer bevezetésével pedig valamennyi szakpolitikát korszerűsítették.

Nyertesek és vesztesek
Jelenleg az EU büdzséjének 70 százalékát Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Anglia adja. Bár ezek az országok sokat is kapnak az uniós pénzekből – a legnagyobb összeg Franciaországnak jut a farmtámogatások révén – Németország 2009-ben például közel 9 milliárd euróval adott többet, mint amennyit kapott. A nettó befizetők tábora tizenegy tagot számlál. Az egy főre eső egyenleg tekintetében a dánok állnak a sor végén, a luxemburgiak a legelején, utóbbiak több mint 2000 eurót profitáltak fejenként 2009-ben az EU költségvetéséből. Luxemburg mellett a balti államok, Görögország, Magyarország és Lengyelország a legnagyobb haszonélvezői az uniós politikáknak. A közép-európaiak közül egyértelműen Lengyelország jár a legjobban az unió fejlesztési alapjából a farmereknek juttatott és az utakra nyert támogatások révén. Ha a tagállamok elfogadják a 2014–2020-as költségvetési javaslatot, mind a befizetett összeg, mind a kapott juttatás változhat: a fejlesztési források bővülése tovább növelheti a déli és közép-európai országok hasznát, a mezőgazdasági kiadások kurtítása viszont Franciaországon fog a leginkább lecsapódni. A pénzügyi tranzakciókra vonatkozó adó pedig a legnagyobb európai tőzsdéket működtető Angliának és Németországnak kerülhet a legtöbbe. A brit rabatt eltörlése is átrendezheti a befizetők és haszonélvezők mérlegét, kedvezve Franciaországnak és Olaszországnak.

A javaslat a pénzügyi kötelezettségvállalás szintjén a 2014 és 2020 közötti időszak átlagában a tagországok nemzeti összjövedelmének (GNI) 1,05 százalékával számol, ami hét évre összegszerűen 1025 milliárd eurót jelent. A tényleges kifizetések a GNI 1 százalékát 972,2 milliárd eurót érik el.

Összehangolt nemzeti és uniós célok

Az uniós eurók legnagyobb hányada az emberek munkához jutását támogatja, és segíti a növekedést az országok közötti együttműködések ösztönzésével, valamint az uniós és nemzeti erőfeszítések összehangolása révén. Barroso szerint a kontinens országaiban most szigorra van szükség, miközben növekedni kell. Ehhez a nemzetállami invesztíciókat európai szintű befektetésekkel kell kiegészíteni, így a javaslat szerint az uniós támogatások 70 százaléka a jövőben nem nemzeti szintű, hanem páneurópai fejlesztéseket segít. Létrejön az európai összekapcsolódási alap (Connecting Europe Facility), amely az energia, a közlekedés és az információtechnológia (IKT) területén támogatja a ma hiányzó határokon átnyúló együttműködések kiépülését. A 40 milliárd euróból plusz a Kohéziós Alapból átcsoportosított 10 milliárdból gazdálkodó alap kontinens szerte fokozni fogja az összekapcsolhatóságot, ami a belső piac könnyebb elérhetőségéhez és bizonyos gazdasági „szigetek" elkülönülésének felszámolásához vezet.

- Innovatív finanszírozási eszközökkel felgyorsíthatjuk a források előteremtését, és megnövelhetjük az összegüket ahhoz képest, mint ha csupán közfinanszírozási eszközök állnának a rendelkezésünkre. A megvalósítás érdekében a bizottság támogatni fogja az uniós projektkötvények használatát is nagyobb, határokon átívelő infrastrukturális beruházások esetén, amelyek közép-, illetve hosszú távon rentábilisak - hangsúlyozta a bizottság elnöke.

A Magyarország számára legfontosabb, a gazdasági, szociális és területi kohéziót támogató keretben 376 milliárd euró szerepel a következő hétéves tervezési időszakra. Újdonság, hogy csak az Európa 2020 stratégiához szorosan kapcsolódó projektek kapnak támogatást. Ez garantálja az uniós pénzek eredményes elköltését, érvelt a bizottság. A tervezet szerint a tortából nagyobb szelet jut az új tagállamoknak, amelyek a jelenlegi 51 százalék helyett a források 55 százalékára számíthatnak. Bár az „átmeneti régiók" kategória létrehozása - ahol az egy főre jutó GDP az uniós átlag 75-90 százaléka - a szegényebb országok felzárkózását szolgálja, a magyarországi régiók támogatása nem változik, néhány keletnémet tartomány viszont jól jár.

Kevesebből többet

A kohéziós források csökkenése mellett a számunkra szintén nagyon lényeges közös agrár politika (KAP) teljes uniós büdzsén belüli aránya is folyamatosan csökken, a 2013-as körülbelül 43 százalékról 2020-ra 33 százalékra. Prioritás marad a biztonságos és egészséges élelmiszerek előállítása: több mint 280 milliárd eurót kap a KAP 371,72 milliárdos keretéből. Barroso szerint mindez nem azt jelenti, hogy a farmereknek kevesebb jut, mivel a határokon átívelő programok finanszírozása olcsóbb, mint 27 nemzeti agrárpolitika támogatása. A gazdálkodóknak nyújtott közvetlen szubvenciók 30 százalékát környezetvédelemi szempontokhoz kötik, a balti és délkelet-európai termelők hektáronkénti kifizetéseit megemelik, és csökkentik az eddig kivételezett helyzetben lévő termelők támogatását. Lewandowski szerint a bolgár, a román és a balti termelők járnak majd a legjobban a változással.

A környezet biztonsága és a klímaváltozás kezelése minden támogatandó célban ott lesz: a bizottság legalább 20 százalékra szeretné növelni az ezzel kapcsolatos kiadások arányát a különböző szakpolitikai területek hozzájárulásainak átcsoportosításával.

A két nagy szakpolitikán megspórolt összeg lehetővé teszi, hogy az infrastrukturális kiadások bővítésén túl K+F-re, oktatásra és külügyre is többet költsön Európa. 15,2 milliárd euró az oktatásra és képzésre szánt keret - ez 68 százalékkal több, mint a jelenlegi periódusban -, és 46 százalékkal nőhetnek a K+F-kiadások is. A következő hét évben 80 milliárd euróval járulna hozzá a közösség az európai kutatásokhoz és innovációs projektekhez annak érdekében, hogy a kontinens globális versenyképessége javuljon.

Szomszédságpolitikára a korábbi 57 milliárd euró helyett 70 milliárdot szánnak. A külső határok védelmére 8 milliárdot, szomszédpolitikára 16 milliárdot, a világ legszegényebbjeinek megsegítésére pedig 20,6 milliárd eurót különítenek el.

Jön az európai adó

A közösségi büdzsé - szemben az egyes tagállamok nemzeti gyakorlatával - nem tartalmazhat sem többletet, sem hiányt. Az évek során azonban egyre inkább a tagállamok hozzájárulása lett hangsúlyos, szemben a hozzáadottérték-adó (héa) alapú bevételekkel. 1988-ban az előbbi mindössze 10,9, az adó viszont 60 százalékkal részesedett a büdzséből. 2005-ben már 74,5 százalék származott hozzájárulásból és 14,1 százalék a héa-alapból. Az unió speciális visszatérítésekkel, egyéni kompenzációs mechanizmusokkal próbálta tompítani az egyenlőtlenségeket, ami mára kusza, átláthatatlan és messze nem igazságos rendszerhez vezetett. Így a hétéves periódusra vonatkozó keretszámok vitájában mind komolyabb tényezővé váltak a nemzeti befizetési alkuk.

Az Európai Bizottság 2004-es, a helyzet megoldását célzó háttéranyagában egy európai bevételi forrásrendszer kialakítását javasolja. Az ebben szereplő számos adónemből a mostani javaslatban kettő szerepel: megsarcolnák a pénzügyi tranzakciókat, és bevezetnék az uniós áfát, legfeljebb 2 százalékos mértékben.

A 2020-ra 60 milliárd eurós bevétellel kecsegtető európai adók bevezetésével párhuzamosan megszűnne a jelenlegi héa-alapú forrás és eltörölnék a tagállami költségvetési visszatérítések követhetetlen rendszerét. A brit rabatt, valamint a német, a holland és a svéd visszatérítés helyett évente egyszer átalány kifizetést kapnának azok az országok, amelyek aránytalanul nagy mértékben járulnak hozzá a büdzséhez és nettó pozíciójuk torzul. A bevételi oldal új szerkezetéről azonban valószínűleg nem lesz könnyű meggyőzni az uniós állampolgárokat.

Magyar álláspont
A kelt-közép-európai régió számára az egyik legfontosabb költségvetési kérdés, hogy megmarad-e a kohéziós kiadások jelenleg 35 százalékos részaránya, s hogy miként változnak a források lehívásának feltételei – mondta egy budapesti sajtótájékoztatón Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter. Szerinte az energia és a közlekedés az a két jelentős beruházási igényű, ám a piacról nem minden elemében finanszírozható ágazat, amelynek részesedése döntő lehet Magyarország számára. Surján László, az Európai Parlament néppárti képviselője a BruxInfo értesülései szerint elégedett azzal, hogy a közös agrárpolitika (KAP) és a kohéziós politika a szűkülő keret ellenére is a legfontosabb költségvetési tétel, ugyanakkor úgy véli, a kohéziós politikánál a legszegényebb konvergenciarégiók rovására módosulnak majd az arányok, és a KAP-ból kifizetendő direkt támogatások is jelentős mértékben esnek, ha a javaslat ebben a formájában valósul meg.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo