Koreai támadó: Hyundai i30 1,4 Comfort

Az alsó-középkategóriás Hyundai i30 a Hyundai Kia Automotive Group terméke, a korábban debütált Kia cee'd testvérmodellje, a két autó személyisége azonban önálló. Az i30 ma a legkedvezőbb árú és legerősebb 1,4 literes motorral felszerelt modell a piacon.

Testvére, a Kia cee'd mellett nézve a Hyundai i30-at, a fiatalabbikuk kétségtelenül divatosabb. Elölről és oldalról még csak-csak hasonlítanak egymásra, de az i30 hátulja teljesen más kiképzésű. Mindenki döntse el, melyik tetszik neki jobban. A konzervatívabb formájú Kia cee'd egy ötajtós Toyota Corollával simán összekeverhető, a Hyundai viszont hátulról leginkább az 1-es BMW-re hasonlít. Elölről a projektoros, kissé megbolondított formájú fényszórók jellemzik a Hyundait, profilból a C oszlopba vágott kisablakok tűnnek fel, a fart pedig uralják a "trendi", tetőspoilerig felhúzott lámpák. Amúgy más, szerencsésebb színben - például acélkékben vagy mélypirosban - és könnyűfém felnikkel egyáltalán nem mutat rosszul az i30-as. A tesztidőszak végén, tiszta állapotban még találtam rajta izgalmas részleteket.

Pislákoló fényben

Az utastér esetében sem kerülhető el az összehasonlítás a két koreai modell között. A Kia műszerfala például letisztultabb és picit ergonomikusabb a Hyundaiénál. Sokan panaszkodnak is egyébként a Hyundai modellekben általános, kék háttérvilágításra, mely az i30-ban egyszerre háromféle árnyalatban jelenik meg: a műszerek, a rádió, illetve a klíma információs kijelzője éjszaka mind másképpen pislákol. Amúgy nem kell mást tenni ellene, mint letekerni a fényerőt. Nagyon jól néz ki viszont a két kisebb és két nagyobb körműszerből álló óracsoport, s nekem a középkonzol is tetszett. A hőmérséklet-szabályzó tekerőgomb praktikus megoldás. A felhasznált anyagok minősége a kategóriában elvárható alsó, de korrekt szintet képviseli, ezért nem fogjuk magunkat otthonosan érezni az autóban, de rosszul sem. A feketeséget ezüstszínű fémhatású betétek oldják.

Nagyon örültem annak, hogy - akárcsak a Kiában - a Hyundaiban sem vertem be a térdem a középkonzolba. Az autó tágas, láb- és fejtere hátul is megfelelően méretezett. Első üléseit kifejezetten kényelmesnek találtam, ülőlapjuk hosszú és jól tartanak. Jó fogású a kormány, és kézre esik a váltókar is. A csomagtér 340 literes, és 1250 literesre bővíthető, ami megfelel a kategória átlagának.

A koreai belépőmodellekben egy folyamatosan változó szelepvezérléses, 1,4 liter lökettérfogatú szívó benzinmotor dolgozik, mely 109 lóerejével pillanatnyilag a kategória legizmosabb képviselője. Egyik konkurens sem tudja ezt, a kínálat második legerősebb 1,4-es hajtóművének is csak 98-as a lóereje. A motor nyomatéka 137 newtonméter. A Hyundai i30 menetteljesítményei jobbak az átlagosnál, 11,7 másodperc alatt gyorsul fel százra, és 187 kilométer/óra a végsebessége. Sportos természetét azonban csakis pörgetve ismerhetjük meg, normál tempónál kicsit kelletlennek, nehézkesnek tűnik. A motor magas, 5000-es fordulaton adja le nyomatékmaximumát, ezért előzéseknél tanácsos visszakapcsolni. A kis szívómotor azért eléggé lendületesen mozgatja az 1200 kilós Hyundait, az embernek sokszor megjön a kedve egy kis kergetőzéshez. Az ötfokozatú váltó nem lézerpontosságáról híres: viccesen hangos kattanásokkal ugrik be a fokozatokba, és sokszor nem hajlandó bevenni a kettest. Ehhez a teljesítményű 1,4-es motorhoz és a relatíve magas végsebességhez elkelt volna egy hatgangos szerkezet, s akkor a Hyundai nem forogna 4000-et 130-nál autópályán, és kevesebbet is fogyasztana. De komolyan, a Fiat már évek óta kínálja az 1,4-es 95 lovas Stilóhoz a hatfokozatú váltóját. Az i30 városban elfogyasztja a 9 litert, és autópályán, a limitet átlépve sem spórol az ólommentessel, viszont országúton nagyon takarékossá válik.

A testvérmodell futóműve - emlékeim szerint - kifinomultabb, összeszedettebb volt, mint a Hyundaié, amely nem tűnt harmonikusnak. Feszes beállítású, rossz útburkolaton kellemetlenül ráz, nyújtott kanyarban kissé bizonytalan. Bár könnyen lehet, hogy a tesztautó futóművével nem volt minden rendben. Mindenestre a kormánymű kellően közvetlen, és a fékek is hatásosak, pontosan adagolhatóak.

Modellduó előnyökkel

Az ötajtós Hyundai i30 és a Kia cee'd indulóára Magyarországon 2 999 000 forint, így jelenleg a koreai modellduó a legolcsóbb a piacon. Comfort felszereltséggel, mely tartalmazza az összes fontos biztonsági és kényelmi tételt, az i30 3 813 000 forint, ami szintén nagyon kedvező ár. Ha szétnézünk a konkurenciánál, kizárólag magasabb árakkal és gyengébb erőforrásokkal találkozunk. A 80 lóerős, 1,4 literes Ford Focus alapváltozata 3 761 000 forintba kerül, a Trendért 3 936 000 forintot kérnek, az 1,4 literes, 90 lovas motorral szerelt Opel Astra Essentiáért pedig 3 699 000-et. A közepesen felszerelt változat azonban 3 999 000 forintba. A 97 lovas Toyota Auris 3 845 000 forint alatt nem kapható, a felszereltebbek már 4 100 000 forintért kelletik magukat. A 83 lovas 1,4 literes Honda Civic szintén a drága kompaktok közé tartozik, ára 4 029 000 forint. 98 lóerős 1,4-es Renault Mégane-ért 3 610 000 forintért hozzájuthatunk, a 80 lóerős 1,4-es VW Golfot pedig 4 282 600 forint alatt nem tudjuk megvenni. Látható tehát, hogy az ár/érték arányt tekintve a Hyundai i30 és a Kia cee'd a legjobb vétel a kompaktok szegmensében.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo