Kiragyogni és felragyogtatni

Sokan meglepődtek, amikor a magyar haute couture világában márkavédjeggyé vált Léna jegyezte az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik képzőművészeti kiállítását. Vajon pályát módosít az ismert üzletasszony? Szó sincs erről. Mindössze annyi történt, hogy elérkezettnek látta az időt régi szerelme beteljesítéséhez. Ez pedig nem más, mint a képzőművészethez való erős kapcsolódás egy újkori mecenatúra szellemében.

Akár egy hollywoodi film forgatókönyve. Divatbirodalmat épített a semmiből, hírnevet szerzett, majd amikor szakmájában már mindent elért, új területek meghódítására vágyott. Röviden ennyi Orosz Ilona Léna eddigi sikertörténete. Egy kenyérre, de tudásra, szépre és jóra is éhes kamaszlány a máramarosi sóbányák mellől elindult, hogy megismertesse magát a világgal. Alig két évtized múltán elérte, hogyha összeválogat egy Gaultier- vagy egy Dolce & Gabbana-kollekciót, már előleget sem kérnek tőle. Személyesen ismerte Franco Moschinót, Párizsban kíváncsi kamerák fürkészték, vajon ki lehet az az ismeretlen szőke hölgy Madonna mellett? Nehéz lenne kideríteni, miből táplálkozott a szépség áhítata, a biztos ízlés, a makacs igényesség a meglehetősen szerény -mondhatni szegényes - körülmények között nevelődő kislányban.

- A Tisza-parti ukrán kisvárosból, Akna Szlatinából édesanyjával 1967-ben települtek át az anyaországba. Életkezdés volt ez duplán is. Részben egy új országban, másrészt a tanulásban.

- Nem sokkal Pestre költözésünk után iratkoztam be a bölcsészkarra, magyar-angol szakra. Anyagi helyzetünk kizárta, hogy nappali tagozaton tanulhassak. Az egyetemet levelező tagozaton végeztem, miközben mozigépészként kerestem a megélhetésre valót. Aztán adminisztrátor voltam egy szövetkezetben, és estin elvégeztem a közgazdasági egyetemet. Külkereskedő lettem, tizenöt évig dolgoztam a Hungarotexnél. Ott kitanultam a szakma összes csínját-bínját. A tranzakciós osztályon tevékenykedtem, 1978-ban Washingtonba delegáltak, ekkor döntenem kellett: család, vagy karrier? Így itthon Távol-Kelet-szakértő lettem.

- Ha egyetlen szóval kellene jellemezni önt, elsőre a maximalizmus jut eszembe.

- Az életem mottója, hogy bármi is a munkád, azt próbáld tökéletesen csinálni. Mindegy, hogy vezérigazgató vagy utcaseprő vagy. Gyorsan, precízen csináltam mindent, olyan alapossággal, ahogyan azt később a saját üzleteimben. Egy fokkal sem hanyagabbul. Úgy is fogalmazhatnék, vállalkozói felelősséggel dolgoztam egy állami vállalatnál. Az itthoni munkamorálra ez egyáltalán nem volt jellemző. A Hungarotexnél ezernél is többen voltunk, de egy idő után ennyi ember közül is kiragyogtam.

- Ez a kezdetektől fontos volt: az iskolában is mindig jót tanult, a sportban is igyekezett az elsők között lenni, mi motiválta, mi hajtotta ennyire?

- A bizonyítás kényszere. Egész életemben elsősorban önmagamnak akartam megfelelni. A "kiragyogást" egyébként nem úgy értettem, mint ahogyan manapság gondolják. Engem sohasem vonzott a publikus siker. A munkám minősége a legfőbb névjegyem. Úgy gondolom, a kereskedelmet művészi színvonalon lehet művelni.

- Ilyen elvárásokkal nem lehet könnyű önnel dolgozni.

- Mentségemre legyen mondva, a legtöbbet mindig magamtól követelem. Százszor többet, mint másoktól.

- A rendszerváltás előtti év nagy fordulatot hozott az életében, megalapította saját magán-külkereskedését.

- Akkor már megvolt a két kislányom, a munkám pedig gyakori utazásokkal járt. Nem akartam állandóan magukra hagyni őket. Először egy kis üzletet nyitottam a Vitkovics utcában. Akkor indult a "butikhullám" Budapesten. Ezért az enyém Léna Second Hand lett. Tulajdonképpen innentől eredeztethető a Léna márkanév. Mert bár divattervező sosem voltam, stílust viszont - úgy érzem - teremtettem. Elsőként szereztem meg a jogot a nagy világmárkák itthoni forgalmazására. A Moschinóval kezdtem, majd a Dolce & Gabbana következett, aztán sorra a többiek. A legnagyobbak. Nagy szenzáció volt ez az akkori hiánygazdaságban. Kialakult ugyanis egy réteg, amely ismerte, és anyagilag is megengedhette magának ezeket a luxusmárkákat.

- Az első üzletet további öt követte, majd megvetette a lábát a frissen nyílt Kempinski Szállóban, egyszerre két helyen is. A Léna név lassan fogalommá vált. Mégpedig úgy, hogy egyetlen hirdetésére sem emlékszem...

- Sosem tartottam fontosnak a reklámot. A vevők voltak az én legjobb "hírvivőim". Ha valamit jól csinálsz, hidd el, az a legjobb reklám. Sosem csaptam be a vásárlóimat. Mindig megmondtam, mi áll nekik jól, és nemegyszer lebeszéltem őket egy-egy ruhadarabról. Nálam etikai kérdés, hogy a pénz kedvéért ne tukmáld rá az árut a vevőre. Tudtam, hosszú távon csak ez a kereskedői magatartás a kifizetődő. Bíztam magamban. Segítettem megtalálni a hölgyeknek az alkati adottságukhoz, az egyéniségükhöz legjobban illő darabokat. Ezzel stílusra tanítottam őket. Ma azt mondanánk, a stylistjuk lettem. Egy idő után egymásnak adták a kilincset. Belátták, nekem van igazam, hisz sikereik vannak az általam összeállított ruhatárral, amit aztán én segítettem bővíteni az újonnan érkezett kollekciókból. Az elégedett vevő aztán olyan, mint a vízbe dobott kavics. Újabb és újabb köröket fodroz, vagyis az elégedettsége hozza a következő vendégeket.

- Mindig ilyen szempontok szerint válogat, amikor a nagy divatcégeknél vásárol?

- Természetesen. Nekem az a dolgom, hogy magyarra lefordítsam a világdivatot. Vagyis a pesti hölgyek alkatának, méreteinek, színvilágának, ízlésének leginkább megfelelő darabokat vásároljam meg. A törzsvásárlói körömnek pedig olyan szemmel válogatok, hogy az új darabok kiegészítsék a már meglévőket. Egyik divatházból átmegyek a másikba, és szépen kisakkozom, hogy mihez mit vegyek meg. Azzal, hogy egymáshoz passzítom a különböző világmárkákat, egyfajta Léna-divatot sikerült teremtenem.

- A hölgyek utazásaik során ma már bármely márkát megvehetik Európa nagyvárosaiban. Mégis itt vásárolnak, nyilván azért, mert ezt a pluszt csak itt kapják meg. Számomra egyébként mindig tekintélyt parancsoló, ha egy ember a semmiből birodalmat teremt. Önnek ez miként sikerült?

- Azt szoktam mondani, egy forintból teremtettem mindent. Kezdetben, míg mások egyszerre bevásároltak, én ötször mentem vissza. Megvettem valamit ötven forintért, eladtam hatvanért. Szépen, lassan, de szívósan haladtam előre. Hosszú évekig a profitból csak annyit vettem ki, ami a megélhetéshez kellett. Mindent visszaforgattam az üzletbe. A hiányzó tőkét rengeteg munkával és akarással pótoltam. Nyaralni legalább tíz évig nem voltam. Aztán beutaztam a világot. De az sem pihenés volt. Amint elintéztem az üzleti dolgaimat, múzeumokba, kiállításokra rohantam, művészeti lapokat vásároltam, és tanultam a képzőművészetet. Valószínűleg már akkor a mostani terveim foglalkoztattak...

- A kezdetektől voltak művészbarátai, nem vevőként, hisz nekik igazán nem volt pénzük ezekre a világmárkákra... Az érdeklődés, a fogékonyság a művészetekre, a szép iránti vonzalom mindig megvolt önben?

- A családomban volt néhány komoly intellektus, zenetanár, zongoraművész, de festmények, szobrok, antik bútorok nem vettek körül gyerekkoromban. De amikor 900 forint volt a fizetésem, akkor is vásároltam művészeti albumokat részletre, később bútorokat is. 1993-ban az üzletemben szerveztem az első kiállítást Veszely Ferenc festőművész barátomnak. Lekapartuk a frissen festett falakat, hogy autentikus környezetben mutathassuk őskori tematikájú képeit. Aztán felfedeztem magamnak Németh Miklós piktúráját. Először a bohócaiba szerettem bele, a színvilágába, a vásznain testet öltött szerelemvágyba. Évek óta képvásárlással támogatom az idős mestert. Tavaly kiadtam az életműalbumát, most készül az újabb, Veszely Ferié.

- Épphogy túl van a debütáláson, az első nemzetközi kiállításán, máris a tárlat őszi utaztatásán munkálkodik, amely után a Léna & Roselly Galéria megnyitása következik Dél-Spanyolországban. Későbbi tervei szerint pedig Moszkvában.

- Eddig világmárkákat hoztam be Magyarországra, most a mi kincseinket szeretném kivinni, megmutatni a világnak. Nagyon tehetséges képzőművészeink vannak, akik közül jó néhányat, de még mindig nem eleget, ismernek a határainkon túl. Nekik szeretnék segíteni olyan nagyszabású kiállításokkal, mint amilyen a márciusi volt a Millennium Szalonban. Ezen kizárólag az én ízlésem szerint válogatott magyar művészek, Nádler István, Bukta Imre, Veszely Ferenc, Szikora Tamás, Csurka Eszter, Kovács Lola, El-Hassan Róza, Veszely Beáta és a többiek neves külföldi alkotókkal együtt mutatkoztak be. Billy Name Andy Warholról készített portréfotói például a pop-art korszak ikonjai. Személyesen is itt volt a fiatalabb generációt képviselő Diana Kingsley New Yorkból, aki ahhoz a Leo Castelli Galériához tartozik, amelynek névadója annak idején Warholt felfedezte. A jövőben is mindig erős nemzetközi mezőnyben szeretném felragyogtatni művészeink alkotásait. Összevetés és megmérettetés ez egyben, magunknak és a világnak.

- Nemes elképzelések ezek, ám reprezentatív kiállításokat sorozatban rendezni külföldön, költséges mulatság. Mindezt egyedül?

- Természetesen nem. Társakat keresek. Művészetpártoló cégeket, befektetőket, vállalkozókat, műgyűjtőket, akiknek fontos, hogy tegyenek a magyar képzőművészet külföldi elismertetéséért. Ez sokat számítana a tehetséges alkotóknak, de jót tenne az ország imázsának is. Egy olyan korszakban, amikor gazdaságilag nem tudunk jelentős eredményeket felmutatni, a kultúra nagyban hozzájárulhatna egy másfajta Magyarország-kép kialakulásához. Azt gondolom, a legnemesebb polgári hagyományokat követve társadalmi felelőssége ez mindazoknak, akiknek módjuk van ezt megtenni. Én elindítója és a motorja szeretnék lenni ennek a kezdeményezésnek, s hiszek benne, hogy méltó követőkre találok. Még ebben az évben egyébként művészeti díjat alapítunk egy tehetséges művésznövendék támogatására. Szeretnénk megkönnyíteni a pályakezdését évenkénti kiállítással, katalógussal és anyagiakkal is természetesen, hogy legalább egy ideig gondtalanul alkothasson, a napi kenyérgondok ne vonják el a figyelmét tehetsége kibontakoztatásától. Az egyre gyorsabban terjedő globalizációban mi, magyarok a kultúránkkal tudjuk gazdagítani a világot. Ezen belül is főként a nyelvi akadályokat nem jelentő zenénkkel és a képzőművészetünkkel. Ennek támogatása újfajta mecénási szemléletet kíván. Ezt próbálom most elindítani, és jó értelemben vett mozgalommá tenni.

Bayer Ilona

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo