Kép a képben

A számítógép-monitorok a PC-k globális terjedésével váltak fontossá, és ahogy az utóbbiak sebessége és tudása növekedett, úgy lettek kifinomultabbak ezek is. Ma már maximálisan kímélik a szemünket, és eltérő felhasználói igények szerint készülnek. Képfelbontásuk pedig nagyobb, mint például a színes televízióké, ezért professzionális és multimédiás használatra is megfelelnek. Csupán a képátló „méltatlan” mérete és az ára miatt nem váltják ki a televíziókat.

Ma már csak öt, világszerte számos üzemmel rendelkező, monitorképcsöveket gyártó cég van: az LG Electronics, a Samsung, a Sony, a Matsushita (Panasonic) és a Hitachi. A két legnagyobb gyártónak, az LG-nek és a Samsungnak öt, illetve hat gyára van a világon, de monitoraik az összes kontinensen megtalálhatók. Találkozhatunk még olyan monitormárkákkal, mint a Belinea, a MAG, a Daewoo, a Zenith, a Hyundai, a NEC stb., de ezek közül néhány tőkehiány következtében a közeljövőben valószínűleg tönkremegy, másokat pedig felvásárol egy-egy nagy gyártó. A kisebb gyártóknak nincs megfelelő forrásuk kutatás-fejlesztésre, financiálisan nem bírják a versenyt, így kivétel nélkül mind vásárolják a saját márkanév alatt forgalmazott monitorokba a képcsövet.

Az ár és a szerviz fontos

A 90-es évekig a nagygépes rendszerekkel egyetemben az úgynevezett Original Equipment Manufacturer (OEM, azaz eredetifelszerelés-gyártó) monitorok voltak a legelterjedtebbek. Ezeken elkészítőjük neve nem szerepelt, csak a PC gyártójának a márkaneve. OEM monitorokat ma is kizárólag a legnagyobb számítógépgyártóknak szállítanak, mint a Dell, az IBM és a HP, mert ezek a vállalatok képesek nagy tételben asztali PC-jükhöz monitort párosítani, s természetesen az ár a kért mennyiség növekedésével csökken.

Jelentős minőségi különbségek ma már nincsenek az újonnan gyártott monitorok között, ami igazán számít a piaci versenyben, az az ár-teljesítmény arány, a disztribúciós hálózat fejlettsége és a hatékony marketingmunka. S Magyarországon az ár mellett a garanciafeltételek is legalább annyit nyomnak a latban. A gyártók közül ezt elsőként a koreai LG fedezte fel: 1996 óta ad hároméves garanciát új készülékeire, emellett folyamatosan elérhető modellkínálattal és országos szervizhálózattal rendelkezik. Az értékesítés a Samsunghoz hasonlóan indirekt módon zajlik, így a Samsung Magyar Rt. például a jászfényszarui gyártól vásárolja a monitorokat, és új áron adja tovább a disztribútoroknak, amelyek szintén az általuk megállapított áron adják tovább a kisebb dealereknek. A lényeg, hogy a vásárló olyan helyen vásárolhasson jó minőségű monitort, ahol a számítógépet magát is beszerezheti.

Sík, katódsugárcsöves és LCD

A hagyományos, mély monitorok katódsugárcsövesek. Esetükben egy elektronágyú dolgozik, és az elektronok becsapódásakor energia szabadul fel, tehát sugárzás keletkezik. Kétféle típusuk van, a domború és — a napjainkban egyeduralkodóvá váló — sík képernyős. Utóbbiból gyártónként több technológia létezik, de céljuk egységesen a szín, a geometria és a fókusz (éles kép, erőteljes színek, tükröződésmentesség stb.) felhasználó számára legkényelmesebb kialakítása. A Flatron, a DynaFlat, a NaturalFlat mind a sík képcsöves technológiát vagy pedig az azzal készült monitor-termékcsaládot jelöli. A speciális képcsövek külön fantázianevet kapnak, mint a Panasonic által fejlesztett Diamondtron, a Sony Trinitronja vagy a Samsung DFX-e. Grafikus feldolgozásra a katódsugárcsöves monitorok a legalkalmasabbak.

A vibrálásmentes LCD monitoroknak folyadékkristályos a kijelzőjük, és a hagyományos monitorokkal ellentétben nincs sugárzásuk. Ám keskenyek,nagyon drágák, és a képük nem olyan éles, mint a hagyományos monitoroké. Bonyolult multimédiás és professzionális (például kiadványszerkesztési) feladatok elvégzésére ezért nem alkalmasak. Mégis évről évre többet adnak el belőlük, de a fokozottabb elterjedéshez drasztikus árcsökkenés szükségeltetik.

Otthonra, irodába vagy stúdióba?

A monitorkínálat ma 15-től 24 colig terjed. Minél nagyobb a monitor átmérője és minél nagyobb a felbontása, annál élesebb és torzításmentesebb lesz a kép, de 17 coltól felfelé már a finom vonalak sem mosódnak össze a képernyőn.

— Ahogy nő az elvárás, hogy a monitorok sugárzása alacsony és a képminőség kiváló legyen, az eladási trendek világszerte a sík képcsöves monitorok irányába mozdulnak el. A tömegigények Magyarországon tavaly még a 15 colos monitorokat részesítették előnyben, de ez idén megváltozni látszik: a 17 colos monitorok lassan kiszorítják a kisebbeket a piacról – teszi hozzá Bálint András, az LG Electronics Magyar Kft. ISP értékesítési és marketingvezetője.

— A PC-perifériák közül a monitor van legnagyobb hatással a szervezetünkre: befolyásolja egészségünket, koncentrálóképességünket. Ma már egy jó monitortól elvárjuk, hogy az élettani ötven kép/másodperces, azaz ötven hertzes képfrekvenciánál magasabb frissítési értékekkel rendelkezzen, biztosítva a kifáradásmentes, hosszabb távú munkavégzést – magyarázza Loós Balázs, a Samsung Electronics Magyar Rt. marketingmenedzsere.
A technikailag egyedülálló Flatron sík képernyős monitorcsalád 1998 végén jelent meg a magyar piacon, és tavaly az összes eladott sík monitor 72 százalékát ezek alkották.
Az LG 15-féle monitora három kategóriába rendezhető.

Az első kategóriába az olcsóbb, 15 colos monitorok tartoznak, domború képcsővel. Magyarországon a legnagyobb kereslet ezek iránt mutatkozik, bár – mint említettük – elindult a 17 colosok térhódítása. E 15 colos monitorok mindegyike teljesíti az MPRII-es sugárzási szabványt, sőt általában a TCO95-öt is, amely már lényegesen szigorúbb követelményeket támaszt. A kategória legdrágább modelljei az etalonnak számító TCO99-es, svéd, alacsony sugárzási szabványnak is megfelelnek. Áruk 36—44 ezer forint.
A koreai gyártó második kategóriája jóval színesebb. Idetartoznak a rendszerintegrátoroknak készülő OEM monitorok, és belépnek a kínálatba a síkképernyős Flatronok. Az igazán nagy, 19 és 21 colos képátmérőjűek már professzionális használatra is megfelelnek. A 17 colos monitor már 50 ezer forinttól kapható, ám egy ugyanilyen méretű Flatron 90 ezerbe kerül. A 19 colosért 140 ezer, a 21-esért 220 ezer forintot kérnek. És ne feledkezzünk el a 15—17 colos multimédiás monitorokról sem, amelyek beépített hangszórókat rejtenek magukban, hogy teljes audiovizuális élményt kínáljanak a felhasználóknak.

A harmadik kategória képviselői a 15, 18, valamint a 22 colos LCD monitorok, az árak 150 ezer forinttól indulnak, és jelentős árzuhanás után 400 ezernél tetőznek (a 22 colos ennél is drágább).
A Samsung modellpalettájának darabjai funkciójuk és típusuk szerint öt kategóriába sorolhatók be: az otthoni Samtron monitorok, az üzleti és professzionális felhasználásra szánt, valamint lapos SyncMaster monitorok, továbbá a TFT-LCD folyadékkristályos monitorok, mely területen a cég palettája még szélesebb, mint az LG-é A Samtronok 15 és 17 colos méretben kaphatók, és maximális 1280 x 1024-es felbontásúak, kiválóan lehet velük internetezni, játszani vagy éppen multimédiás tartalmat megjeleníteni. Áruk nettó 37—50 ezer forint.
A SyncMaster családból valók a 17, 19 és 21 colos monitorok, amelyek tervezésre, kiadványszerkesztésre jók, így a mérnökök és animátorok körében sikerre számíthatnak. A csúcs 21 colos monitor például 75 hertzen képes 1800 x 1440-es felbontásra. Az üzleti célra szánt darabok 40—55 ezret kóstálnak, a profik viszont 73—224 ezer forintért vehetők meg. A sík képcsöves monitorok vagy a Samsung saját DynaFlat technológiájával vagy egy „külsős” NaturalFlat technológiával készülnek. A legnagyobb, 22 colos flat monitor 2048 x 1536-os felbontást tud. A sík monitorok — a profi modellekhez hasonlóan — nettó 67 ezer forinttól vásárolhatók meg. A 22 colos némileg kirí a többiek közül 263 ezer forintos árcédulájával.

A vékony LCD monitorok képviselik az ötödik kategóriát, 15, 17, 18, 21 és 24 colos verzióban gyártja őket a Samsung. A 24 colos LCD monitor elegáns designja révén televíziónak is könnyedén beillene, csak éppen jóval keskenyebb annál. Az árak e kategóriában is 150 ezer forintról indulnak, a nagy ugrás a 18 és a 21 colos modell közt van: kettejük árkülönbsége másfélmillió forint. A 24 colos a monitorok non plus ultrája a maga 2 millió 496 ezer forintjával.
Egy harmadik meghatározó gyártónál, a Sonynál is megtalálhatók a vállalati-üzleti, multimédiás és profi darabok, amelyek közül a leginkább figyelemre méltó az animátoroknak készített széles monitor. A 16:9-es képformátumú Trinitron 21 vagy 24 colos monitor képes két részre felosztani a képernyőt, jelentősen elősegítve ezzel a mérnökök munkáját. Ára 1600 dollár.

Az igazi multifunkciós

A monitorok, bár sokkalta nagyobb felbontásúak, mint a televíziók, a közeljövőben bizonyosan nem „cserélik le” azokat (köztudott, hogy egy tévétuneres videokártyával a számítógépről nézhetjük a tévét). Ennek egyik oka az, hogy a ma forgalmazott legnagyobb monitor 24 colos, amely televíziónál leginkább kezdő méretnek számít. Vételár tekintetében a monitorok pláne nem versenyezhetnek a televíziókkal, hiszen két-háromszázezer forintért már tekintélyes képátmérőjű, kiváló televíziót tudunk vásárolni. Köztes megoldást jelentenek az otthoni felhasználóknak a multifunkciós monitorok, amelyek digitális jelfeldolgozásuk révén bármilyen külső jelet képesek fogadni és egyszerűen kezelni. A DVD, video- vagy tévéjelet (közvetlen tévétuner-bemenetről) külön-külön, vagy pedig a monitor szabályzószerveivel, illetve a távirányítóval egyszerre, a kép a képben funkció használatával lehet kiválasztani. A Samsung MP monitorai 15 és 17 colosak, beépített hangszóróik vannak, és különlegességük az S-video, HDTV, PAL és PIP funkció. Természetesen az LG sem marad ki a multifunkciós monitorok gyártásából, 15 és 20 colos méretben kínálja ezeket.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo