Kedvezményeső

Az idei gépjármű-felelősségbiztosítási kampányban már nem a díjak, hanem a kedvezmények döntik el azt, hogy kinek melyik biztosító díjszabása a kedvezőbb. Az első napok tapasztalatai azt mutatják, hogy a kedvezmények hatnak az ügyfelekre. Egy módosítási javaslat viszont megszüntetné a kampányt, amiről a társaságok másképp vélekednek.

Sokat változott az elmúlt években a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) piaca, amelynek szezonja minden évben novembertől december végéig tart. A biztosítótársaságok október 30-ával tehetik közzé a következő évre vonatkozó díjtáblázataikat. A gépkocsi-tulajdonosok ezután december 1-je éjfélig mondhatják fel korábbi szerződéseiket, míg az újak megkötésére december 31-éig van módjuk. A tapasztalatok szerint a váltók döntő többsége az internetet használók köréből kerül ki, fiatalok, nagyvárosban lakók élnek leginkább a lehetőséggel.

Az első szakasz

A netrisk.hu internetes alkusz szakértői szerint - akiket a Magyar Távirati Iroda kérdezett meg - az idei kampányban már nem a díjak, hanem a kedvezmények döntik el azt, hogy kinek melyik biztosító díjszabása a kedvezőbb. Ezen a biztosítási portálon az Allianz Biztosító vezeti a mezőnyt a 2009-es kötelező biztosításokért folyó versenyben, az oldalon lebonyolított első hatezer kötés alapján. Ezek szerint a társaság az új szerződések mintegy harmadát vitte el, nyomában a piacon most debütált Wabard biztosítóval, mely 17 százalékos részesedéssel állt a második helyen. A biztosítás.hu első háromezer váltója közül is az Allianzot választották a legtöbben. A társaságot itt is a Wabard követte, és mögöttük a Genertel és a Posta következett. Az eddig interneten biztosítót váltók 31 százaléka az Allianznál kötött kgfb biztosítást - közölt az előzőekkel megegyező adatot a PBA Preventio Biztosítási Alkusz Kft. is.

Ez a siker a 30 százalékos kampánykedvezménynek köszönhető (csoportos beszedési megbízás esetén például 5, mobiltelefonszám és e-mail elérhetőség megadása esetén további 4 százalék díjkedvezmény jár) a szakértők szerint. Az Allianz vezérigazgató-helyettese, Hoványi Sándor a kampány nyitányán a kedvezmények ismertetése mellett elmondta, hogy az ügyfeleket már-már zavarják az egyre átláthatatlanabb és bonyolultabb rendszerek, ezért társaságuk egyik lépése az idén az volt, hogy egyszerűsítették a díjszámlálási tarifákat. Kiemelt céljuk pedig az, hogy a 28-40 éves korosztályból minél szélesebb tábort tudjanak magukénak. Ennek oka, hogy ez a csoport alulreprezentált az Allianznál. A változatlanul hagyott díjak - azoknak, akiknek idén nem volt bonus-malus besorolást érintő káruk - már előnyös ajánlatnak számítanak. A Genertel is a kármentes ügyfeleknek ad kedvező tarifát - tudtuk meg a cég vezérigazgatójától, Csikós Dánieltől. Az internetes biztosító alapvetően megtartotta tavaly bevezetett tarifáinak struktúráját. Új kedvezményeket például nem vezettek be, viszont 2009-től nem alkalmazzák a kármentességi kedvezmény évközi visszavonását. A társaságnál mindezekkel együtt arra számítanak, hogy a jelenlegi 100 ezres ügyfélszámot legalább 140 ezerre tudják növelni.

Pozitív egyenlegre számítanak az AEGON-nál is, ahol az árakat és kedvezményeket úgy alakították ki, hogy széles rétegek számára vonzó legyen - mondta el Papp Lászlóné, a társaság gépjármű-biztosítási üzletág igazgatója. Jákfalvi Zoltántól, a Generali gépjármű üzletág igazgatójától pedig azt tudtuk meg, hogy ők piac feletti növekedést várnak, 100 ezer új szerződést szeretnének. Ennek egyik eszköze lehet a biztosítási piacon a Generali által bevezetett és 2009-ben is alkalmazott kármentességi kedvezmény, amelyet év közben sem vonnak vissza, valamint a gyermek-, lojalitás-, valamint a BKV-kedvezmény is. A lojalitáskedvezménnyel azokat szólítják meg, akik több mint három éven át lojálisak voltak egy konkurens biztosítóhoz, az utóbbit pedig azoknak a budapesti ügyfeleknek nyújtják, akik a közlekedésük során a tömegközlekedést részesítik előnyben. (Ezt bérlettel kell igazolni).

A pénzügyi válság hatása

A kgfb-piac sem mentes a világban végbemenő pénzügyi válság hatásaitól. Talán most felértékelődtek a tőkeerős háttérrel és komoly biztosítási tartalékkal rendelkező nagy társaságok. A biztosabb lábakon álló cégek vonzóbbak lehetnek az ügyfelek számára. A MÁV Biztosító nyári kálváriája is azt mutatja, hogy nem szabad csak a díjat nézni, hanem azt is érdemes megvizsgálni, hogy hol van megteremtve a későbbi kifizetés lehetősége.

A biztosítási piacról azt szokták mondani, hogy ott a konjunktúra együtt mozog az emberek vagyoni gyarapodásával, jólétével. Egy tartós válság negatívan hathat a biztosítási szektorra, véli Csikós Dániel, ugyanakkor átalakíthatja az ügyfelek vásárlási szokásait is. Valószínűsíthető, hogy nő az árérzékeny szegmens aránya. Ha viszont érezhetően változik a trend, az új lehetőséget nyit meg, elsősorban az életbiztosítási területen - állítja a szakember.

A jelenlegi kampányban a válság hatása még nem érződik, hiszen a díjkalkuláció ezt megelőzően történt meg, értékeli a helyzetet Papp Lászlóné, hozzátéve, hogy jövőre viszont már várhatóan drágítja a biztosítások árait. Ez év közben már jelentkezhet a cascónál, az év végén pedig a kgfb-nél is.

A kormányzat is változtathat

A Pénzügyminisztériumban nemrég elkészült jogszabály-módosítási javaslat megszüntetné a kgfb-kampányt, és a jelenlegi egységes év végi időszak helyett mindenki először a járműve megvásárlásától számított egy év elteltével köthetne új szerződést, majd minden újabb év leteltével válthatna újra, adta hírül a kampány kezdete előtt az Index. A biztosítóknak továbbra is együtt, október végén kellene nyilvánosságra hozniuk a jövő évi tarifáikat.

Az AEGON-nál úgy gondolják, hogy összességében előnyös lenne a változás, hiszen konszolidálná a piacot. Az ügyfeleknek nem egy nagyon szűkre szabott időszakban, év végi hajrában kellene eldönteniük, hogy kit választanak, több idejük lenne mérlegelni. Ugyanakkor levenné a biztosítók és az alkuszcégek válláról is a kampány okozta rendkívül nagy adminisztrációs terhet.

A Genertelnél másképp vélekednek. Ők a jelenlegi állapotokat jónak tartják, hiszen nekik - és a kis biztosítóknak - jobb a jelenlegi kampány, mert rövidebb időszakra hatékonyabban koncentrálódik a marketing. Az év közi váltás kedvezőtlenebb, mert a nagy biztosítók állományát védi, mivel ők sok csatornán folyamatosan és jobban elérik az ügyfeleket, akik hajlamosak elfelejteni a váltás lehetőségét.

A Generali igazgatója szerint mindkét variáció mellett lehet érvelni. A jelenlegi megoldás gyengéje, hogy a biztosítási szakma nincs teljesen felkészülve, és nem is tud felkészülni az egy hónap alatt megkötött akár 700 ezres számot is elérő szerződés feldolgozására. Az emiatt bekövetkező kárrendezési problémák (nincs gépen a szerződés, gépen lévő szerződésre nem történt díjfizetés, a gépen lévő szerződés a kormányrendelet szerint díj-nemfizetési ok miatt már megszűnt) a károsult számára korrekt módon megoldhatatlanok. Viszont a rendszer mellett szól, hogy 17 éve, szokásjogra építve változatlan folyamatokat hiba nélkül képesek az IT rendszerek lekövetni.

Elégedetlenség
A lakossági biztosítások közül a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) kárrendezésével a legkevésbé elégedettek az emberek a PBA Preventio Biztosítási Alkusz Kft. 12 500 ügyfél megkérdezése alapján készült felmérése szerint - számolt be az MTI. A megkérdezettek egy 100 pontos skálán 61 pontot adtak átlagosan a kgfb-kárrendezéssel való elégedettségük alapján. A legjobb kárrendezőnek az AEGON Biztosítót értékelték. A piaci átlag szerint a kgfb-károk 36 százalékát rendezik a biztosítók 30 napon belül, 21 százalékát 60, míg 26 százalékát csak 60 napon túl rendezik. A casco biztosításnál a károk 30 százalékát 15, további 34 százalékát 30 napon belül rendezik a biztosítók. Még gyorsabb a kárrendezés a lakásbiztosításoknál: 42 százalék 15, 39 százalék pedig 30 napon belül megtörténik. Ugyanez az utasbiztosítás kapcsán 26, illetve 32 százalék. A vizsgált négyféle biztosítás fedi le a lakossági piac 75-80 százalékát - mondta el Lantos Lóránt, az alkuszcég on-line üzletágának igazgatója. A megkérdezettek 33 százaléka válaszolta azt, hogy az idei kgfb-kampányban biztosan biztosítót vált, 39 százalékuk valószínűsítette a váltást, 14 százalékuk elzárkózott előle. A CLB Független Biztosítási Alkusz piaci prognózisa szerint az idei évfordulóval közel 800 ezer autós köt új kgfb-szerződést.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo