Írásbeli szavazás

A kft. a több üzlethelyiséget magában foglaló, önkormányzati tulajdonban lévő épület üzemeltetésére jött létre, szerződés alapján. A kft.-nek az önkormányzat is tagja. Az üzemeltetés körüli viták során azonban a kft. és az önkormányzat között a kapcsolat elmérgesedett, ezért az önkormányzat felmondta az üzemeltetési szerződést. A kft. ezt nem fogadta el, és pert kezdeményezett.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kft. legfőbb szerve, a taggyűlés - ha a társasági szerződés ezt nem zárja ki - a hatáskörébe tartozó bármely kérdésben ülésen kívül is határozhat. Az írásbeli szavazás során a határozattervezetet az adott kérdésben szavazati joggal nem rendelkező tag részére is meg kell küldeni, és mindegyik tag kérheti a taggyűlés összehívását a szavazásra nyitva álló 8 napos határidőn belül. Az írásbeli szavazás eredményeként a határidő letelte előtt esetleg már meghozott határozat attól függően lép hatályba az utolsó szavazat beérkezését követő napon, hogy a szavazati joggal nem rendelkező tag kérte-e a taggyűlés összehívását a rendelkezésére álló határidő alatt. A tag kizárásához alapul csak a taggyűlési határozatban konkrétan megjelölt, tagi minőséggel összefüggő olyan ok szolgálhat, amely miatt a tag társaságban való maradása a társaság céljának elérését nagymértékben veszélyeztetné.

A jogeset

A felperesi kft. a több üzlethelyiséget magában foglaló épület üzemeltetésére jött létre, amely épület önkormányzati tulajdonban van, és az önkormányzat is tagja a kft.-nek. Az üzemeltetésre a kft. és az önkormányzat között szerződés jött létre. Az üzemeltetés körüli viták során a kft. és az önkormányzat között a kapcsolat elmérgesedett, ezért az önkormányzat felmondta az üzemeltetési szerződést. A kft. ezt nem fogadta el, ezért a felmondás érvénytelenségének, az épület birtoklása és használata jogszerűségének megállapítása iránt pert is kezdeményezett. A per ideje alatt az önkormányzat több alkalommal is kérte a kft. taggyűlésének összehívását az üzemeltetési szerződés felmondásával kapcsolatosan a társaság álláspontjának kialakítása céljából, azonban a kft. ügyvezetője e kérésnek nem tett eleget.

Amikor az önkormányzat ismét kérte a kft. ügyvezetőjétől a taggyűlés összehívását az üzemeltetési szerződés felmondásának elfogadása és a kft. által indított pertől való elállás megtárgyalásának napirendjével, akkor a kft. ügyvezetője ehelyett - egy másik tag indítványára - taggyűlés tartása nélküli írásbeli szavazást kezdeményezett az önkormányzat tag kizárására irányuló perindítás elhatározása érdekében. Az ügyvezető a minden tag részére szavazásra megküldött határozattervezetben a következő kizárási okokat jelölte meg: a) a kft. működésének ellehetetlenítése; b) az üzemeltetési szerződés felmondásával a kft. egyetlen tevékenysége ellehetetlenítésének megkísérlése társasági határozat útján; c) az üzemeltetési szerződéssel kapcsolatosan a kft. által kezdeményezett és folyamatban lévő per megszüntetésének megkísérlése társasági határozat útján; d) az önkormányzat érdekeinek az ellenérdekelt kft.-re való kényszerítése társasági határozat útján.

Taggyűlés összehívását a napirend megtárgyalására egyik tag sem kérte. Az önkormányzatnak az ügyben szavazati joga a törvény értelmében nem volt, így a szavazati joggal rendelkező többi tag egyhangúan hozott taggyűlési határozatot az önkormányzat ellen tagkizárási per megindításáról a határozattervezetben megjelölt kizárási okokra utalva.

Keresetlevelében a kft. kérte az önkormányzat tag kizárását a társaságból, mivel álláspontja szerint e tagnak a társaságban maradása a társaság céljának elérését nagymértékben veszélyeztetné. Előadta, hogy az önkormányzat tulajdonában lévő ingatlan üzlethelyiségeinek hasznosítása a kft. egyetlen jövedelemszerző tevékenysége, amelyet a fennálló üzemeltetési szerződés alapján folytat. Ha az önkormányzat e szerződést felmondja (megszünteti), ezzel a társaság céljának elérését nagymértékben veszélyezteti, gyakorlatilag lehetetlenné teszi. Az önkormányzat a taggyűlés összehívását is arra tekintettel kérte, hogy a társaság céljának elérését véglegesen ellehetetlenítse taggyűlési határozatok meghozatala útján, ugyanis a felek közötti jogvitákat így kívánja a maga javára kedvezően lezárni. A kft. utalt arra, hogy a tag kizárásához a tényleges károsodás bekövetkezése nem szükséges, hanem elegendő, ha a tag veszélyezteti a társaság céljának elérését. Kijelentette, hogy a taggyűlési határozat meghozatalára a törvény szerinti eljárási rendben került sor, amely határozatot az utolsó szavazat beérkezése napját követő napon meghozottnak kell tekinteni.

Megválaszolandó kérdések
1. Melyek a tag kizárása iránti per lényeges szabályai? 2. Hogyan kell meghozni ülésen kívül a kft. taggyűlési határozatát? 3. Mikor tekinthető meghozottnak a kft. taggyűlésének ülésen kívüli határozata? 4. A per alapjául szolgáló taggyűlési határozatban szereplő okok megalapozhatják-e az önkormányzat kizárását?
Az alperesi önkormányzat az ellenkérelmében a kereset elutasítását kérte. Álláspontja szerint a kizárási határozat meghozatala jogszabálysértő volt, mivel a felperesi kft. a határozattervezet megküldése utáni második napon meghozta a határozatot, így az alperesnek nem volt lehetősége a taggyűlés összehívását kérni az írásbeli szavazás keretében. Amikor pedig a határozatot megkapta, akkor már nem volt értelme a taggyűlés összehívását kezdeményeznie. A felperes által megjelölt kizárási okokat illetően előadta, hogy azok nem valósak, és a felek között ténylegesen fennálló jogvitát nem kizárással kell eldönteni, hanem más bírósági eljárásban, amely folyamatban is van. Hivatkozott továbbá arra, hogy a kft. akkor is működhet, ha az üzemeltetési szerződés megszűnik, így nem veszélyezteti a kft. céljának elérését, és a taggyűlés összehívására vonatkozó igényével csak a tagsági jogait gyakorolta.

A tagkizárás lényeges szabályai

A társasági törvény főszabályként lehetővé teszi, hogy a bíróság kizárja a társaságból a gazdasági társaság tagját a gazdasági társaságnak a tag ellen indított keresete alapján, ha a tagnak a társaságban maradása a társaság céljának elérését nagymértékben veszélyeztetné. Ilyen per nem indítható a részvényes, a kéttagú társaság tagja és az olyan tag ellen, aki a társaságban legalább a szavazatok háromnegyedével rendelkezik, valamint akkor sem, ha valamely tag kizárása iránti per folyamatban van.

A perindításról a gazdasági társaság legfőbb szerve legalább háromnegyedes szótöbbséggel határozhat, de a társasági szerződés ennél magasabb arányú szótöbbséget írhat elő. A határozatot írásba kell foglalni. A határozathozatal során a perindítás kérdésében nem szavazhat az a tag, aki ellen a kizárási pert kell indítani. A határozatban konkrétan meg kell jelölni azokat az okokat, amelyeket a társaság a célja elérésének nagymértékű veszélyeztetéseként értékel, ugyanis a bíróság a perben csak a határozatban szereplő okokat teheti vizsgálat tárgyává a kereseti kérelem eldöntéséhez, az olyan okokat nem, amelyek megalapoznák ugyan a kizárást, de a határozatban nincsenek nevesítve. A tagkizárási per törvényi szabályai szerint a felperesi társaság az eredetileg előterjesztett kereseti tényálláshoz képest más ténybeli indokra a per folyamán nem térhet át, keresetváltoztatásnak nincs helye.

A tag kizárása iránti keresetet a határozat meghozatalától számított 15 napos jogvesztő határidőn belül lehet előterjeszteni. Ezért rendkívül fontos szerepe van annak, hogy a tag kizárása iránti per megindításáról ülésen kívül döntő taggyűlési határozat mikor tekinthető meghozottnak, hiszen a perindítási határidő elmulasztása miatt igazolásnak nincs helye.

A tagkizárás iránti perekben a bíróság a törvény előírása értelmében soron kívül köteles eljárni, az első tárgyalást - ha egyéb intézkedésre nincs szükség - legkésőbb a keresetlevélnek a bírósághoz érkezésétől számított tizenötödik napra kell kitűzni.

A taggyűlési határozat

Ha a társasági szerződés így rendelkezik, a taggyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben a tagok ülés tartása nélkül is határozhatnak - még a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadásáról is -, és a társasági szerződés előírhatja, hogy a tagok meghatározott hányadának vagy bármely tagnak a kérésére össze kell hívni a taggyűlést a határozattervezet megtárgyalására.

A taggyűlés tartása nélkül döntésre bocsátott határozat tervezetét írásban, és - ha a társasági szerződés ennél rövidebb határidőt nem állapít meg - a döntésre legalább 8 napot biztosítva kell a tagokkal közölni, akik szavazatukat írásban vagy más, döntésük bizonyítására alkalmas módon adják le. A taggyűlés tartása nélküli döntéshozatal során is irányadóak a tagok szavazati jogának számítására, gyakorlására és a határozattervezet elfogadásához megkívánt szavazatarányra vonatkozó rendelkezések.

A társasági törvény rendelkezése szerint a taggyűlés tartása nélküli döntéshozatal esetében a határozatot az utolsó szavazat beérkezését követő napon kell meghozottnak tekinteni, és a szavazás eredményéről az ügyvezető a tagokat az utolsó szavazat beérkezését követően - ha a társasági szerződés rövidebb határidőt nem ír elő - 8 napon belül írásban tájékoztatja.

Az írásbeli szavazásnál arra kell figyelemmel lenni, hogy valamennyi tagnak értesülnie kell a határozattervezetről, és 8 napon belül bármelyik tag kérheti írásban a tervezet megtárgyalására a taggyűlés összehívását, és ha nincs kizárva a szavazásból, akkor a szavazatát ugyanezen határidő alatt adhatja le írásban. Amikor a szavazati joggal rendelkező tagok mindegyikétől beérkezett a szavazat az ügyvezetőhöz, akkor nem kell megvárni a 8 napos határidő leteltét, hanem az utolsó szavazat beérkezését követő napon meghozottnak kell tekinteni a határozatot akkor is, ha a szavazati joggal nem rendelkező tagnál a taggyűlés összehívásának kérésére nyitva álló 8 napos határidő még nem telt le.

Az önkormányzat a kizárása iránti per megindításának kérdésében szavazati joggal nem rendelkezett, és a többi tag a határozattervezet elküldését követően két napon belül leadta a szavazatát, ezért a határozat a harmadik napon meghozottnak tekintendő, de annak hatálybalépése attól függött, hogy a szavazati joggal nem rendelkező önkormányzat - a határozattervezetről való tudomásszerzését követő 8 napon belül - kéri-e a taggyűlés összehívását a kérdés megtárgyalására. Az ügyvezető a megszületett határozatról még aznap írásban értesített minden tagot. Az ügyvezetőnek ezt a cselekményét az eljáró bíróság nem tekintette időelőttinek, mert az volt az álláspontja, hogy az értesítéssel nem kellett megvárni az önkormányzat rendelkezésére álló 8 napos határidő leteltét, és az értesítés nem akadályozta meg az önkormányzatot abban, hogy éljen a taggyűlés összehívása kérésének jogával. A felperesi kft. társasági szerződése nem rendezte azt a kérdést, hogy hány tag kérelme szükséges a taggyűlés összehívásához, ezért ahhoz a társasági törvény értelmében egyetlen tag ilyen irányú kérelme elegendő lett volna. Az önkormányzat a kérésére összehívott taggyűlésen felszólalhatott volna, az érveinek előadásával esetleg a társaság többi tagját a határozattervezettől eltérő tartalmú határozat meghozatalára késztethette volna. Ha ugyanis kérte volna, akkor a taggyűlést össze kellett volna hívni, és a taggyűlés napirendjére kellett volna tűzni a határozattervezetet, és azt valamennyi tag részvétele és felszólalása lehetőségének biztosítása mellett meg kellett volna tárgyalni, majd ezt követően a napirend tárgyában ismételten lefolytatott szavazás eredményeként hozhatott volna a taggyűlés újabb határozatot.

Az önkormányzat azonban nem élt a törvény által biztosított jogával, nem kérte az ügyvezetőtől a taggyűlés összehívását, így az utolsó szavazat ügyvezetőhöz való megérkezését követő napon - a határozattervezet elküldésétől számított harmadik napon - megszületett a taggyűlési határozat, ezért ettől az időponttól számított 15 napon belül kellett az önkormányzat tag ellen a tagkizárási pert megindítani. Ezt a határidőt a felperesi kft. betartotta, keresetlevele határidőn belül érkezett a bírósághoz.

Az alapos ok

A következetes bírói gyakorlat szerint a tagkizárási oknak olyannak kell lennie, amelyet a társaság tagja tagi minőségében, a társaság céljának elérését nagymértékű veszélyeztetésével valósít meg. A perben a kizárási okokat felsoroló határozat több pontban is azt tartalmazza, hogy az önkormányzat a taggyűlés összehívását kérve, taggyűlési határozat útján kívánja elérni a számára kedvező döntéseket, és ezzel a felperes céljának elérését nagymértékben veszélyezteti. A jogerős ítélet szerint az a tény, hogy az alperesi önkormányzat a kft. taggyűlésének összehívását kezdeményezte, és ennek körében az okot és célt megjelölte, nem ad alapot a kizárására, hiszen e jogát a társasági törvény biztosítja. Önmagában tehát ezzel a társaság céljának elérését nem veszélyezteti. A perben eljárt bíróság a felperes által megjelölt kizárási okokat azért sem találta alkalmasnak az alperes kizárására a társaságból, mert a kizárási okokban megjelölt magatartás egyik részét az alperes nem a társaság tagjaként, hanem a peres felek között létrejött üzemeltetési szerződés - mint polgári jogi jogviszony - alanyaként tanúsította. A felperesi kft. és a tagja között a tagsági jogviszonytól függetlenül keletkezett jogvita rendezésére nem az alperesi önkormányzat tag kizárása a megfelelő jogi eszköz. A felperesi kft. taggyűlési határozatában megjelölt okok érdemi vizsgálatának eredményeként a felperesi keresetet így jogerősen elutasította a bíróság.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo