Az informatikai tárca 47,5 milliárd forintos költségvetéséből több mint 28 milliárdot fordít az információs társadalom építésével kapcsolatos programokra, és ezen belül 2,5 milliárdot az e-közigazgatás fejlesztésére. A kormányzati ciklus végére az állampolgárok több szolgáltatást is elérhetnek majd az interneten, a tervek között pedig egy ügyfél-tájékoztató központ kiépítése szerepel, ahol „minden lakossági-közigazgatási ügyet egyetlen ablaknál el lehet majd intézni”.Mi a helyzet azonban most, 2003 végén, ha ügyeinket elektronikusan szeretnénk intézni?
Vám- és pénzügyőrség
Sem magán-, sem jogi személyeknek nincs lehetőségük arra, hogy interneten keresztül vegyenek igénybe vámigazgatási szolgáltatásokat – erősítette meg tapasztalatainkat a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága (VPOP). A www.vam.hu oldalról viszont adatlap, korrekciós bizonylat, igazolást kérő lap, hivatalos okmánynak nem minősülő, jövedéki, szőlővel, alkohol- és dohánytermékekkel kapcsolatos dokumentumok szép számban (mintegy harminc fajta) letölthetők. Sipos Jenő szóvivő, alezredes szerint e téren a világ számos országában hasonló a helyzet.
Ugyanakkor a VPOP és ügyfelei között létezik közvetlen elektronikus adatkapcsolat, ha nem is internetes és nem is mindenkinek. Az arra engedéllyel rendelkező ügyfelek ugyanis elektronikus formában továbbíthatják a vámhatóságnak vámáru-nyilatkozataik adatait, jövedékiadó-bevallásukat, illetve összevont jövedéki készletnyilvántartásuk havi zárását. Ez azt szolgálja, hogy a papíron benyújtott dokumentumok adatait már ne kelljen a vámhatóságnak újból elektronikusan rögzítenie, hanem az eljárás rögtön az adatok ellenőrzésével kezdődhessen meg.
Magánszemélyek számára az import vámeljárás lebonyolítására léteznek egyszerűsítési lehetőségek: például egyszerűsített vámáru-nyilatkozat beadása, vámjegyen történő vámkezelés, amelyek mellett szinte teljes egészében értelmét veszti az internetes szolgáltatás nyújtása, mivel az a hagyományos ügyintézés időtartamát már nem tudná tovább rövidíteni.
A tervek között szerepel – tájékozatott az alezredes –, hogy a jövőben a tartozásmentességi igazolásokat interneten adják ki, az úgynevezett egyablakos módszer segítségével, amellyel a korábban a VPOP-tól és az APEH-től külön-külön beszerezhető igazolást összevonva kaphatja meg az ügyfél.
Az elektronikus ügyfélkapcsolatok egységesítése céljából jelenleg folyik az úgynevezett Külső Kommunikációs Központ (KKK) fejlesztése, amely várhatóan az uniós csatlakozásunkkal egy időben üzembe állhat. A KKK egyfajta ügyfélportálfunkciót lát majd el, amely a megfelelő információk – például letölthető formanyomtatványok – publikálása mellett lehetőséget biztosít a testület és az ügyfelek között szabványos elektronikus üzenetek cseréjére.
Földhivatalok
A földhivatal fővárosi szervezetének honlapját keresve sejthető, hogy nem lehet elektronikusan ügyeket intézni, mivel az ingatlan-nyilvántartást érintő okiratok ügyvédi vagy közjegyzői ellenjegyzéshez kötöttek. Tehát az interneten keresztül elérhető földhivatali szolgáltatásokat elsősorban a vonatkozó hatályos jogszabályok korlátozzák – tudjuk meg a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) főosztályvezetőjétől, Apagyi Gézától.
Az ingatlan-nyilvántartás egyik fontos alapelve az okiratiság, amely jelenleg elektronikus formában nem biztosítható. Az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény elvileg ugyan lehetővé teszi az iratok, okiratok elektronikus szignálását, ám ez a közigazgatásban csak akkor alkalmazható majd, ha részletes, ágazati szintű szabályozás is megengedi ezt.
Az utóbbi időszak egyik eredménye, hogy 2002. június 10-e óta az ország bármely körzeti földhivatalában igényelhető tulajdonilap-másolat az ország bármely ingatlanáról a Takarnet nevű rendszer segítségével (a tervek szerint hamarosan elindul a térképmásolat-szolgáltatás is). Ily módon az állampolgárok gyorsabban juthatnak tulajdonilap-másolathoz, nem kell az illetékes körzeti földhivatalhoz utazni, Miskolcon is elérhető egy balatonfüredi ingatlan tulajdoni lapja. Idén áprilisban megkezdődött az üzemszerű adatszolgáltatás külső felhasználók – a közjegyzők, ügyvédek, bankok, önkormányzatok, közigazgatási szervek – számára is.
Tévedés ne essék: ez nem jelenti azt, hogy az interneten keresztül megtörténhet az ügykezelés. Erre az FVM a jövőben közjegyzőknek, ügyvédeknek és egyéb erre jogosított hivataloknak kíván lehetőséget teremteni. A Takarnet rendszer egyébként alkalmas elektronikus kérelemkezelésre, és kísérleti jelleggel elkészült három, különböző típusú kérelemkezelési forma is, ám ezek alkalmazását a jelenleg hatályos jogszabályok még nem teszik lehetővé.
Mit tudunk tehát a monitor előtt már most elintézni?
Interneten elérhető közvetlen szolgáltatás a kormányzati portálon található ingatlankereső rendszer, amelyből a helyrajzi szám vagy az ingatlan postai címe ismeretében megtekinthetők a kérdéses ingatlan tulajdoni lapja I. részének adatai. Ezek a tulajdonosra vonatkozó adatokat nem tartalmazzák, mivel a jogszabály korlátozza a személyes adatokra vonatkozó adatszolgáltatást.
Számos tájékoztató jellegű információ elérhető a www.takarnet.hu honlapon, mint például a földhivatalok ügyfélfogadási rendje, címe, az, hogy melyik település melyik körzeti földhivatalhoz tartozik, miképp kell a különböző ügyeket intézni, kik csatlakozhatnak és hogyan a Takarnet rendszerhez. A honlapon található egy térképes keresőrendszer, amelyből különböző statisztikai adatok tudhatók meg. Például: hány ingatlan található az adott településen, milyen művelési ágak vannak ott, mekkora a legkisebb vagy legnagyobb földrészlet.
Cégbíróságok
A Piac és Profit „aktuális helyzetfelmérő” próbálkozása a Fővárosi Cégbíróságon furcsán kezdődött, amikor e-mail címet tudakoltunk az elnökségi titkárságon; nem tudtak ilyet adni. Szívesen diktáltak volna le faxszámot. Könnyűné dr. Mondok Edit kollégiumvezető-helyettestől később megkaptuk a tájékoztatást, miszerint az elektronikus cégeljárással kapcsolatos törvényjavaslatot most tárgyalja a parlament; vagyis az ügyfeleknek semmilyen lehetőségük nincs arra, hogy beadványaikat elektronikus úton küldjék el. Arra is rámutatott, hogy mindezekből adódóan a munkatársak nem foglalkoznak elektronikus ügyintézéssel, az állampolgároknak, illetve a jogi képviselőiknek valamennyi ügyüket személyesen kell intézniük.
Jelenleg a Fővárosi Bíróság Cégbíróságán csak a bírók felének van korszerű PC-je, az ügyintézők soros terminálon dolgoznak. A PC-n keresztül 8 óra előtt, illetve 15 óra után engedélyezett az internet használata. A cégbíróságnak nincs központi e-mail címe; a bíráknak van, ám jogszabály hiányában ezen ügyintézés nem folyhat. Ilyen jellegű használatra egyébként „sem a tárgyi, sem a helyi feltételek” nincsenek meg. A bírák e-mail címe nem nyilvános, mert az ezekre esetleg beérkező kérdésekkel nem tudnának foglalkozni – mondta Könnyűné dr. Mondok Edit.
Az APEH
A legtöbb ügy – ha nem számítunk úgynevezett „kiemelt adózónak” – csak személyesen intézhető el az adóhatóságnál is. Állampolgárként letölthetjük az összes bevallás formanyomtatványát, amelyek kinyomtatva beküldhetők az APEH-nek. Tavaly a személyi jövedelemadó 26 százaléka, a társasági adó 70 százaléka már így érkezett – mondja dr. Futó Iván elnökhelyettes.
A „nagyadózók”, mintegy négyszázhúsz cég viszont teljesen elektronikusan teljesíthetik bevallásaikat. E körben jól működik az elektronikus aláírás is. „Félig” elektronikusan ezeregyszáz cég – ők is a nagyok közé tartoznak – intézheti ügyeit. Ez annyit jelent, hogy a főbb számokról nyugtát kapnak az adóhatóságtól, amelyet aláírás után postai úton küldenek vissza. A négyszázhúsz cégnél automatikusan, az ezeregyszáznál a nyugta aláírását követően „állnak be a joghatások”.
A jövő évi tervek között szerepel, hogy az elektronikus bevallás lehetőségét összesen háromezer nagy adózóra kiterjesztik, 2004 decemberéig pedig elektronikusan is kérhető igazolás arról, hogy valakinek nincs adótartozása. Ez már nem csupán a kiemelt adózókat érinti. 2005-ben azt is megtekinthetnénk interneten, hogy a hivatal miképp számította ki személyi jövedelemadónkat, az ezzel összefüggő biztonsági rendszer fejlesztése jelenleg is zajlik – mondja Futó Iván.
Okmányirodák
Ami az Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszert (XR), azaz az okmányirodákat illeti, ott az állampolgároknak négy területen, a következő ügyek kezdeményezésére nyílik – elvben – lehetőségük interneten. A www.magyarorszag.hu honlapon mód van lakcímváltozás bejelentésére, megrongálódás vagy adatváltozás miatt a lakcímigazolvány cseréjére. Az egyéni vállalkozói igazolvánnyal rendelkezők módosíthatják vállalkozásuk adatait, pótolhatják igazolványukat, cserélhetnek, hiteles másolatot adhatnak ki a vállalkozói iratról. Harmadik ügycsoportként lehetséges anyakönyvi kivonatok, hatósági bizonyítványok igénylése. Végül: mód van nemzetközi jogosítvány kiadására, pótlására, cseréjére.
A Belügyminisztérium illetékese, Urbán György azonban hozzáteszi: egyelőre nem sokan élnek ezekkel a lehetőségekkel. Ugyanis az internetes felületen elhelyezett tájékoztatókat az ügyfelek regisztráció nélkül olvashatják, ám ha konkrét ügyük adatait akarják megadni, már kötelező a regisztráció; ettől a legtöbben visszariadnak, hiszen közölniük kell a szerződéskötéshez szükséges pontos adatokat. Ha a regisztrációs adatok ellenőrzésekor az XR rendszer nem talál hibát, akkor veszik nyilvántartásba a jelentkezőt, és ezzel a szerződéskötésig korlátozott jogosultságot kap. A bejelentkezési név és jelszó lehetővé teszi az előkészítéshez szükséges adatok rögzítését és az időpont-egyeztetést. Ezzel a módszerrel a BM azt kívánja elérni, hogy a szerződéskötés érdekében ne kelljen külön felkeresni az okmányirodákat, hanem személyes megjelenésekor már csupán alá kelljen írni a szerződést. Az említett több lépcső a rendszer biztonságát szolgálja.
A regisztrált vagy szerződött ügyfél az indítani szándékozott hatósági eljárás kiválasztása után magát az illetékes okmányirodát is megjelölheti. Kérelmében megadja adatait, és időpontot foglalhat. Az ügyfél által előkészített okmányirodai nyomtatványt az okmányiroda ügyintézője nyomtatja ki. A tervek szerint jövő januártól nem csupán a „bekapcsolt” okmányirodák száma, hanem az indítható ügyek köre – ez már az „új generációs” XR2 rendszer – is kibővül.
Összegzés és összkép
2003 végén a legtöbb vámügyletet a hivatalokban csak személyesen lehet elintézni. A földhivatali adatszolgáltatást az állampolgárok internet útján közvetlenül nem tudják igénybe venni. A cégbíróságoknál még információ sem kapható elektronikus úton. A legtöbb ügylet az adóhatóságnál is csak személyesen intézhető el, kivéve, ha valaki nagyadózó. A helyzet az okmányirodákban – a tervezett bővítések tudatában – elfogadható. Az összkép pedig – a terveket tekintve is – még csak biztatónak sem nevezhető.
Drávucz Péter
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.