Az Egyesült Államokban ősszel söpört végig a nagy mozihálózatok csődhulláma. Májusban már tönkrement egy artmozihálózat, a dominóeffektust mégis a nagyok bukása tette látványossá.
Megaplex-szindróma
A piac két legnagyobb szereplője, a vezető Regal Cinemas és a Loews Cineplex Entertainment is nehéz napokat él meg. Bő két hónapon belül több mozihálózat is csődöt jelentett: a Carmike Cinemas (652 millió dolláros tartozás) augusztus 8-án; az Edward Theatre Circuit (40 millió veszteség) augusztus 24-én; a United Artists Theatre szeptember 5-én; a General Cinema (17 milliós veszteség) október 11-én.
A csődsorozat egyik oka 1995-ös keltezésű: ekkor nyílt meg az első, több mint 14 termet üzemeltető megaplex, amire aztán az összes piaci szereplő heves utánzó-követő terjeszkedése következett. Öt év alatt az amerikai mozitermek száma 27 ezerről 38 ezer fölé ugrott.
Az expanzió intenzív szakasza éppen csak befejeződött, amikor nyilvánvalóvá vált: nem számoltak a tartalomszolgáltató szektor nem túl szerencsés felhozatalával. A 40 százalékos éves részesedésével fő mozis szezonnak számító nyár nem sok igazi kasszasikert tartogatott 2000-ben, a jegybevételek 7 százalékkal estek vissza 1999-hez képest. A legnagyobb mozislágerek sem igen lépték túl a bűvös 200 milliós határt (Mission Impossible 2,214 millió, Gladiátor 184 millió, Viharzóna 178 millió), míg az előző évben olyan sikerek kényeztették a mozihálózatokat, mint A baljós árnyak (430 millió), a Hatodik érzék (260 millió) vagy az Austin Powers 2 (206 millió).
A moziüzemeltetők és filmforgalmazók egyöntetűen az évszázad legrosszabb nyaraként értékelték az 2000. évit.
Sokfunkciós mozik, egyedi programok
Magát a mozi intézményét kell újragondolni, állítja a produceri múlttal, 30 filmet felölelő filmográfiával rendelkező Bernard Stampfer, a Deutsche Bank film- és tévérészlegének alelnöke. Az interaktív média felemelkedésének korában az eddigi passzív mozizás élménye már nem elégséges motiváció a mozijegy megváltásához.
A multiplexeknek kommunikációs központokká kell változniuk, a nézői igények fokozottabb figyelembevételével. A közeljövő mozitermeiben akár vállalati összejövetelt is tarthatunk földrészeken átívelő, mozivászon-méretű mozgóképes konferenciabeszélgetéssel egybekötve, levetíthetjük barátainknak a nyaralásunkon készült videofelvételeket, de az Oscar-díj-kiosztást, a futballmeccset és a popkoncerteket is közösségi buliként élvezhetjük egy multiplexben sorolja a példákat Stampfer.
Számos szakértő szerint viszonylag rövid időn belül az ilyen egyedi megoldások adják majd a teremkihasználtság több mint 50 százalékát. Talán a mai SMS-jegyrendelés is átalakulhat egy interaktív játékfilmes vetítési program alapjává, ahol a nézők jegyigényei szavazzák meg, melyik filmet vetítik szombat este. A Paramount filmstúdiót és a Music Televisiont birtokló Viacom médiakonszern 108 mozit számláló kanadai hálózatában, a Famous Playersben már sikeresen tesztelte a közönségigényeket: havonta birkózómeccseket kínált a nézőknek az Ökölvívó Világszövetséggel együttműködésben és a Bell ExpressVu műholdas összeköttetésével.
A jövő mozijának multifunkcionálisnak kell lennie, ha életben akar maradni mutat rá Bernard Stampfer, aki az Európai Unió Médiafejlesztési Ügynöksége (EMDA) állandó szakértője, az Európai Filmakadémia tagja is.
Digitális átállás
Az elkövetkező időszakban a filmeket digitális kamerákkal rögzítik, s a kész alkotások is digitális fájlok formájában érkeznek meg a filmszínházakba. A digitális vagy elektronikus mozinak (d-, illetve e-cinemának) is nevezett új forgalmazási láncban a stúdiók először lekódolják filmjüket, védve azt a hackerek elől, majd egy központi szerverről egyidejűleg átküldik több száz moziba, ahol kicsomagolják, merevlemezre rögzítik, és digitális vetítőberendezésekkel juttatatják a filmet a vászonra.
Átalakulás számokban
D-mozitermek terjedése
2001: 400 vetítőterem (12 mozihálózat, Mexikó, USA, Franciaország stb.)
2005: 10 ezer vetítőterem
D-mozi kialakításának költségei
Vetítő- és adattároló berendezés alapköltsége: 200 ezer dollár/mozivászon*
Globális átállás: 25 milliárd dollár (100 ezer moziterem)
Digitális filmformátum
2004: a nagy filmstúdiók termésének 100%-a
2010: az amerikai filmgyártás 100%-a
2020: világszerte
*A celluloidkópiás rendszer hasonló költsége 30-40 ezer dollár.
A Financial Times szerint az új forgalmazói rendszer és a digitális formátum elterjedésével annak a laboratóriumi részpiacnak a 90 százaléka feleslegessé válik, amely ma az Egyesült Államokban 750 ezer órányi kópiagyártást felmutató, 2 milliárd dolláros forgalmat realizáló üzletág, globális és totális méretekben pedig évente 5 milliárd dollárt mozgat meg.
Úgy tűnhet, pusztán technikai újításról van szó, azonban a tartalom továbbra is kulcsfontosságú. A nagy közönségbázison nyugvó filmek és alkotóik vezényelhetik a trendet. George Lucas például a Baljós árnyak után amely, kísérleti jelleggel, négy amerikai nagyvárosban került d-mozi módjára néhány mozi műsorára az Episode II-t már teljes mértékben digitális kamerával rögzíti, és 2002 elején csak azoknak a moziknak engedélyezi a bemutatását, amelyek beszerzik az új digitális vetítőrendszereket. Hogy mi helyezi a gyártó-producer Lucast ilyen alkupozícióba? Az általa kitalált tartalom, amely 250 milliós rajongói közönséget vonz világszerte.
A digitális transzportálással a moziba is betör a személyre szabottság. A filmalkotók akár minden kulturális régió számára külön vágású filmváltozatot juttathatnak el, más-más hangsúlyokkal.
Fáziskésésben
Kelet-Európában e változásoknak még halvány szelét sem érezni. A régió egyes területein még csak most veti meg lábát a multiplex. Az Andrew Vajna többségi tulajdonában lévő Intercom Rt. 2000 májusában jelentette be regionális terjeszkedését, ami az ausztrál Village Roadshow-val közösen működtetett Hollywood Multiplex mozilánc fejlesztését jelenti: Magyországon (a meglévő 32 moziterem mellé) 8-10 új multiplex építését, Horvátországban, Szlovákiában, Bulgáriában és Romániában pedig 100 millió dollár értékben 300 moziterem megnyitását a következő három évben. A projekt alapjául 25 millió dolláros, a GE Equityvel, a Raiffeisen magánrészvényes alapjával és az ABN AMRO Danube Venturesszel közösen végrehajtott tőkeemelés szolgál.
Tőlem nem kapnának ehhez támogatást. Én személy szerint sosem fektetnék be multiplexekbe Magyarországon. Nem hiszen, hogy a következő években bármilyen profitot is tudnak termelni vele mondja érdeklődésemre Alexander van Dülmen, a leányvállalata révén hazánkban is jelen lévő Kinowelt International vezérigazgatója.
Bernard Stampfer a Deutsche Banktól viszont kiáll a regionális fejlesztés mellett: A Village Roadshow alaposan leellenőrzi befektetéseit, és Andy (Vajna) is nagyon okos ember.
Van Dülmen egy ponton enged:
Elfogadom, hogy a román fővárosban szükséges és valószínűleg gazdaságos megnyitni egy mulitplexet. De csak akkor térül meg a befektetett pénz, ha te vagy az első. És ahhoz, hogy egy idegen országba belépj, ismerned kell a helyi piacot, jó partnerekkel és politikai befolyással kell rendelkezned.
Az Intercom valószínűleg nincs híján ezeknek, s a kelet-európai multiplexek megszerzéséért vívott meccs első fordulóját meg is nyerte: a Bukarestben, július elsején megnyitott tíztermes multiplex működésének az első hónapjában 55 ezer jegyet értékesített, felülmúlva a város összes többi mozijának együttes, negyvenezres jegyeladását. Persze az állami moziforgalmazó egyre romló állagú mozijaival könnyű versenyezni.
Aktív Nyugat-Európa
A Kinowelt International azért nem marad ki az európai moziláncok tulajdonosi köréből: novemberben 26 százalékos részesedést szerzett a Village Roadshow németországi hálózatában. A végső cél persze a teljesen saját tulajdonú mozik lánca, elérése pedig a vállalatcsoport Sportwelt részlegén keresztül lehetséges, amelynek célja beszállni futballstadionok építésébe vagy renoválásába. Ezeket bővítenék mozitermekkel is rendelkező szórakoztatóközpontokká. Hogy honnan lesz erre pénz? A német futball-liga tévés közvetítési jogaira (több mint 300 millió dollárt kóstálnak) félretett összegből, amely azért marad a zsebükben, mert a futballszövetség a Kirch Group korábbi szerződését hosszabbította meg, amely viszont máris felfedezte az e-mozit: előfizetéses Premiere csatornájával hat német nagyváros filmszínházaiban szervezte meg a Bayern München mérkőzésének élő mozis közvetítését. Nyugat-Európa máris élénk versennyel kezdte el a mozizás fogalmának újradefiniálását.
Gyerünk a moziba be ?
A fáziskéséses régiókban még virágzik a hagyományos multiplexüzlet, az Egyesült Államok mozihálózatai azonban sorozatban mennek csődbe. A piac máris a mozi mai funkciójának teljes átszervezésén fáradozik. Az interaktivitás, a szórakozási formák forradalma betör a filmszínházakba is.
Véleményvezér
Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF
Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Hivatalosan is az utolsó helyre került Magyarország a háztartások fogyasztására tekintve
Az utolsó helynél már nincs lejjebb.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását
A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet
A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?
Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.