Fúziós energiával

A magyar PR-szakma egyik legtehetségesebb fiatal szakembereként tartják számon az alig 33 éves Lakatos Zsófiát, aki mintegy fél éve vezeti a budapesti Hill & Knowltont, a patinás nemzetközi kommunikációs cég hazai leányát. Hatalmas tempót diktál, és az elkötelezett, minőségi munkát nemcsak magától, hanem környezetétől is megköveteli. Kevesen tudják róla, hogy pályafutását televíziós műsorvezetőként, szerkesztőként kezdte.

Miért lett a kommunikáció olyan fontos az életedben?

- A kommunikáció az életem. Ez sohasem volt kérdés. Több nyelven beszélek, ráadásul a beszélgetés és az írás tanult mesterségem. Már középiskolás koromban újságot szerkesztettem, saját rovatom volt a kecskeméti helyi lapban, és emellett a Gyöngyösi Városi Televíziónál öt évig műsorvezetőként és bemondóként dolgoztam. A kecskeméti Katona József Gimnáziumban és Floridában is érettségiztem - ez utóbbi életem egyik meghatározó élménye volt. Jól tanultam, és sok elismerést kaptam, talán nekem van az országban egyedül olyan oklevelem, amelyet 1993-ban Bill Clinton, az Egyesült Államok akkori elnöke írt alá. Itthon két évig én voltam a Külkereskedelmi Főiskola lapjának a főszerkesztője, és hozzám kötődik a főiskola első évkönyvének létrehozása is. Felsőfokú tanulmányaim után ösztöndíjasként kerültem Los Angelesbe, a California State University Northridge-re, ahol PR-t és televíziós hírszerkesztést tanultam. Itt is saját rovatom volt a főiskolai lapban. Ez alatt a fél év alatt is számos oklevéllel, díjjal jutalmazták újságíró munkámat, és ez jó alapot adott ahhoz, hogy hazatérve az RTL Klub híradójánál helyezkedjem el mint riporter.

- Fontos a kiemelkedő szerepkör az életedben? Kell, hogy első légy a tanulásban, munkában?

- Ha csinálok valamit, azt magas hőfokon, hatalmas aktivitással és teljes erőbedobással teszem. Világéletemben rengeteget dolgoztam, már csak azért is, mert amíg a munka nincs elvégezve, nem tudok megnyugodni. Már a középiskolai és főiskolai éveim alatt is olyan baráti köröm volt, ahol az aktív, hasznos életvezetés természetes volt. Alkatomnál fogva bevállalós vagyok, és főleg a húszas éveimben volt fontos számomra a legjobbnak lenni.

- Ma már ez nem annyira fontos?

- Fogalmazzuk inkább úgy, hogy ma már nem én akarok híres, népszerű képernyős ember lenni, legyenek az ügyfeleink azok. Komolyra fordítva a szót, bár szerintem akár jó műsorvezető is lehetnék, de a PR-szakma mélységei egyszerűen jobban vonzottak. 2000-től a Capital Communications csapatát erősítettem, és az ott eltöltött évek alatt alaposan kitanultam a szakmát. Rengeteg projekt kidolgozásában vettem részt, számos kampányt készítettünk és bonyolítottunk le. Éjjel-nappal dolgoztunk, olyan lelkesen, hogy még nyolc hónapos terhesen is az irodában ért néha az éjszaka. Első gyermekem születése után szinte azonnal visszamentem dolgozni, és közben MBA fokozatot szereztem a Műszaki Egyetemen. Eközben teljesen váratlanul, nagyon fiatalom meghalt az édesapám. Ez volt életem legnehezebb időszaka. A munka és a magánélet egyensúlya ma fontosabb számomra, mint korábban volt: nagyon odafigyelek a munka és család harmóniájának megtartására. Második gyermekemmel már otthon maradtam, nem követtem el másodszor is ugyanazt a hibát.

- Milyen posztokon fordultál meg a Capitalben?

- Projektvezetőként kezdtem, igazgatóhelyettes, majd igazgató lettem. Fantasztikus csapat volt: olyan kreativitás, munkaszeretet és szakmai fanatizmus jött össze Hegyi Gábor vezetése alatt, amelyhez hasonlót sajnos ritkán látni.

- Kellett a ranglétrán előremenned?

- Vezető alkat vagyok, a felelősségvállalás, a határozottság, a döntésképesség személyiségem része. A vezetői posztok rám találtak, valószínűleg olyan született és tanult személyiségadottságaim vannak, amelyek nélkülözhetetlenek egy vezető feladatainak elvégzéséhez. Szerintem az empátia és a lelkesedés felkeltése éppen olyan fontos tulajdonság, mint a segítő, másokra figyelő, másokra tekintettel lévő magatartás. Sok az energiám, nagyon gyorsan dolgozom, nagy tempót diktálok magamnak és a munkatársaimnak is. Magasak az elvárásaim - mindkét irányban.

- Hogyan kerültél a Hill & Knowltonhoz?

- Mint említettem, átértékeltem az életemet, és kislányom megszületése után már nem mentem vissza azonnal főállásban dolgozni, hanem kirándultam egyet az államigazgatásba. A KVVM csapatába kerültem, ahol a Fodor-kabinetben a klímaváltozás elleni kampány kommunikációját bízták rám. Örök életemre elköteleződtem a zöld téma iránt. Izgalmas időszak volt, a közszféra működésének megtapasztalása belülről számos tanulsággal szolgált, és megismertem néhány ragyogó embert, akik azóta is a barátaim. Egy fejvadász keresett meg tavaly nyár végén azzal, hogy érdekel-e egy kommunikációs ügynökség vezetése. Kiderült, hogy az egyik piacvezető ügynökség anyacége keres új vezetőt a hazai leányvállalata élére. Jelentkeztem, de nem különösebben izgultam, rábíztam magam a sorsra. Nagyon gyorsan zajlott minden, egy héttel a fejvadász jelentkezése után már az enyém volt az állás. Azt mondták, éppen engem kerestek.

- Mik az elvárások irántad?

- A fiatalságom és a dinamizmusom révén a regionális vezetők szerint ki tudom hozni a cégben rejlő potenciált. Célként jelöltem meg én is, hogy elsők legyünk itthon a legjobbak versenyében. Az én szememben olyan ez a cég, mint egy versenyautó. Ahhoz, hogy eséllyel induljon a versenyben, szervizelni kell, amit állapotfelmérés előz meg, majd fel kell tuningolni a kocsit, hogy gyorsan menjen, hibátlanul működjön, s esztétikailag is kiállja az összehasonlítás próbáját. Tehát a cég arculatának és elismertségének javítása legalább olyan fontos, mint új projekteket szerezni, és a legmagasabb színvonalon végrehajtani a megbízásokat.

- Fiatal korod ellenére - vagy éppen azért - sikerült elfogadtatni magad az új kollégákkal?

- Úgy vettem észre, a kollégák jól fogadtak, talán szeretik is a fiatalos lendületet, a célok világos meghatározását, és a kreatív energiák felszabadítását. Már az első napon lefektettem az alapvető vezetési és etikai szempontjaimat: lehet hibázni, lehet kérdezni, véleményezni, de meg kell adni minden esetben a másiknak a tiszteletet. Aki ezt nem tartja be, annak nincs helye nálunk. Én is ehhez tartom magam. Viszonylag rugalmas munkaidőben dolgozunk, de a határidők tekintetében nincs pardon, a "nem volt időm" kifogás soha nem fogadható el. A szervezet átalakításán már túl vagyok, a belső munkafolyamatokat is átszerveztem. A munkatársak tréningje, a szaktudás fejlesztése folyamatos. Sok kötelező olvasmányt adtam munkatársaim kezébe, amelyek ismerete szerintem nélkülözhetetlen. Nagyon sokat követelek, akár nyolcszor is visszaadok egy anyagot, ha szerintem nem kiváló színvonalú. A kollégáim szerint sokszor könnyebb az ügyfél elvárásait teljesíteni, mint az enyémet. Ugyanakkor örömmel segítek, és szívesen tanítom meg a szakmai fogásokat. Szeretném megmutatni a megbízóknak és a kommunikációs szakma szereplőinek a Hill & Knowltonnál megindult vezetési stílusváltásból adódó előnyöket és pozitív változásokat. Ezek nem csupán abban rejlenek, hogy új divíziókat indítunk - bevezettük a CSR-tanácsadást, nyitottunk a digitális PR irányába, és a sportmarketingtől is sokat remélünk -, de abban is, hogy a piacon tudatosan minőségi, pontos üzleti szempontoknak megfelelő vállalati szisztémára alapozzuk tevékenységünket!

- Motivációs eszköztárad?

- A kiváló munkát elismerem, a kimagasló eredményeket - például a megnyert díjakat - megünnepeljük. Az anyagi motiváción kívül egyéb eszközeim is vannak, az üzleti célok túlteljesítése esetén például külföldre utazik a csapat.

- Az üzleti világ az egyik legismertebb CSR-szakemberként tart számon. Tudsz-e érvényt szerezni a kommunikációs munkád során a társadalmi felelősségvállalás gondolkodásmódjának?

- A társadalmi felelősségvállalással mint az üzleti élet egyik forradalmian új területével egy angol cég kampányának készítése közben, 2004-ben találkoztam. A terület magyarországi megismertetését olyan fontosnak tartottam, hogy összefogtam a hazai brit tulajdonú cégeket, és megalapítottuk a CSR Task Force-t, amely azóta már a Brit Kereskedelmi Kamara égisze alatt működik. Meggyőződésem, hogy minden vállalatnak, vállalkozásnak természetes kötelessége a felelős gondolkodás és viselkedés. A Magyar Public Relations Szövetségben - amelynek alelnöke vagyok - már második éve működtetjük a CSR Best Practice és a CSR Média pályázatokat, gyakran hívnak előadásokat tartani, és sokat kérdez a média is ebben a témában. Hiszek abban, hogy manapság nem lehet sikeres egy olyan vállalkozás, amely nem illeszti be harmonikusan mindennapi működésébe a társadalmi felelősségvállalást.

- A "siker" szóhoz mi köthető az életedben?

- Tíz évvel ezelőtt akkor éreztem magam sikeresnek, ha mindenben a legjobb voltam. Ma már tudom, hogy önámítás nőként az élet minden területén a maximumot kihozni magamból. Lehetetlen 150 százalékosan helytállni a munkában, barátként, főnökként és anyaként is. Most már azt tartom sikernek, ha egyensúlyban tudom tartani életem minden fontos területét, és ha a saját elvárásaimhoz képest megfelelően teljesítek. Bár most is szenvedélyesen élek, már sokkal fontosabb az életemben, hogy a hivatásom mellett legyen időm a gyermekeimre, a férjemre és a barátaimra. Egy nagy kihívás azért még akad: saját magamra egyelőre még nem jut elég idő.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo