Fúziómánia

A talpon maradás egyik eszköze lett a globális piacon az összeolvadás és a felvásárlás. Az aktuális varázsszó a szinergia, amikor két vállalat hatékonyan kombinálja az eltérő piacokon vagy résztevékenységekben meglévő erősségeit. A fúzió és a bekebelezés mégsem csodaszer, hanem számtalan kockázatot rejtő, bonyolult ügylet. A meghirdetett fúziók kétharmada nem jut el a megvalósulásig, ahol viszont létrejön, ott drasztikus értékcsökkenést okoz. Mindezek ellenére vajon miért e fúziós és felvásárlási aktivitás a világban?

M&A – mergers and acquisitions, magyarul fúziók és felvásárlások. Sokáig a kisebb piaci szereplők eszköze volt piaci részesedésük és tőkeforrásokhoz való hozzáférésük lehetőségeinek növelésére, a XX. század második felében már a „nagy hal bekapja a kis halat” formula érvényesült. A fúziós hullámok időről időre végigsöpörtek a válság sújtotta iparágakban is, ahol a nagymértékben lecsökkent forgalom már csak kevesebb szereplőt volt képes eltartani. A közelmúltban az óriások harca lett a trend, s az a cég, ahol két egymást követő negyedévben rosszul ment az üzlet, azonnal célponttá vált: egymást érték az ellenséges felvásárlások. Ha a célpont ellenállt, hátulról támadták meg, ami nem könnyű dolog, mert együttműködés híján nem lehet betekinteni a kimutatásokba, sokat kell költeni az üzleti információk megszerzésére, és ez jogilag sem kockázatmentes.

Hogy a 20-as évek bekebelezési mániájához végzetesen hasonlító 80-as évekbeli trend ne torkolljék válságba, az ellenséges felvásárlásokat felváltották a strukturális egyesülések, amelyek alapelve a meglévő előnyöket felerősítő szinergiák kihasználása: a méretgazdaságosság – a termelési egységköltség csökkenése, a kapacitások jobb kihasználásából származó költségmegtakarítások – elősegítésére. A szinergia nemcsak a termelés, hanem a forgalmazás, az értékesítés területén is megmutatkozhat, elsősorban az azonos iparágban működő, de eltérő tevékenységet végző vállalatok között. A horizontális fúziók számaránya – mint azt egy OTKA-projekt keretében, Artner Annamária közgazdász által végzett kutatás megállapítja – az M&A-ügyleteknek mindössze 3 százaléka, de értékben 70 százalékot jelentenek, mivel ezek a legnagyobb vállalatóriások között zajlanak le.
*
A bevásárlással járó kiköltekezés után a hitelminősítő intézetek azonnal lerontják a felvásárló cég besorolását; az utóbbi években valószínűleg ezért nőtt jelentősen a részvénycserén alapuló ügyletek aránya. Itt azonban a tőkepiac azonnal szavaz: a reakció nem csak egyöntetűen negatív (például a Deutsche Telekom 43 milliárd eurós értékvesztése a VoiceStream-ügylet bejelentése után) vagy pozitív (például Deutsche-Dresdner-egyesülés meghiúsulásakor), előfordul ellentétes árfolyammozgás is, attól függően, hogy melyik fél profitál többet az ügyletből (például Honeywell nő, General Electric csökken), sőt a különbség magát a tranzakciót is meghiúsíthatja (az UPC kénytelen volt lefújni az SBS médiacsoport megvételét, mert részvényárfolyamának esésével jelentős tőkét vesztett). Az időlegesen túlfűtött dotkom szektor cégeinek esetében pedig a rövid életű tőzsdei pozíciók érvényesültek; jó példa az AOL–Time Warner esete, ahol a két cég részvényeinek beszámításakor az AOL kerekedett felül: cash flowja ugyan eltörpült a TimeWarneré mellett, de tőzsdei értéke messze túlszárnyalta partneréét.
Júniusban viszont a Wall Street Journal már arról számolt be, hogy a készpénz ismét teret nyert a tengerentúli M&A-tranzakciókban: a csak készpénzen vagy részvénycserén alapuló ügyletek 36, illetve 46 százalékos aránya 2001 első felében már 46,1, illetve 32,42 százalékra módosult.
*
Az 500 millió dolláros értékhatárig terjedő közepes piacon a multinacionális tanácsadó cégek (big five) bonyolítják le a tranzakciókat. A nagy fúziókhoz viszont a nagy befektetési bankokat alkalmazzák; ők a fúziómánia igazi nyertesei.
„Világszerte nagy nyomás irányul a túlértékelésre. A felvásárlásoknál esetenként a 20-30 százalékos felárak sem számítanak ritkaságnak. A tanácsadó cégek keze önmaguk felé hajlik, így díjuk is jóval nagyobb, mint más ügyleteknél” – mondja Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője. Az amerikai átlagok felettébb magasak: a Dealogic CommScan amerikai elemző cég adatai szerint 10 millió jár a bankoknak, 30 millió a célpontoknak és 22 millió a felvásárlók oldalán közreműködő tanácsadóknak, akik díjaik egy részét akkor is megkapják, ha menet közben a megafúziók meghiúsulnak (a GE–Honeywell ügylet buktatóin ugyan 45 millió dollárt veszítenek, de a J. P. Morgan még így is 25 millió dollárban részesül szolgáltatásaiért).

*
„A nagy konglomerátumok nagyszámú ágazatban vannak egyidejűleg jelen. A General Electric például tizenkettőben, s emellett háromféle befektetési alapot működtet, amelyek olyan alapokat vásárolnak fel, amelyek GE-tulajdonú cégekben rendelkeznek részesedéssel” – mondja dr. Csáki György, a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője. Ezen a ponton bezárul a kör, az egyik irányú terjeszkedés összeér a másikkal, ami viszont sok esetben monopóliumhoz vezethet.

A monopólium mérésére világszerte több mint hetvenféle(!) módszer használatos. A két kontinens gyakorlata is ellentétes egymással: míg az amerikai versenyjog a verseny csökkenésére koncentrál, vagyis arra, hogyan nőhetnek az árak és csökkenhet az innováció vagy a minőség egy-egy tranzakció eredményeként, addig az európai a domináns piaci jelenlétre helyezi a hangsúlyt. A monopóliumelmélet szerint ugyanis a méret egy ponton visszaüt: a vállalat olyannyira dominánssá válik, hogy támadhatatlanként lehetősége van növelni az árait és profitrátáját. Az iszonyú tőkeerő az innovációban is kiüti a kisebb versenytársakat. „A versenyjog legnehezebb és leghomályosabb pontja a verseny fejlődésében való lehetséges akadályoztatás megállapítása, mert ez a jövő tendenciáinak megítélését tartalmazza, ami meglehetősen összetett és szubjektív terület” – állítja dr. Boytha Györgyné, a versenyjog elismert szakértője, a Gazdasági Versenyhivatal egykori alelnöke.

*
A vállalati folyamatok integrálása nem egyik hónapról a másikra történik; például a Creditanstalt–HypoVereinsbanknál egy évig tart, a három japán óriásbank fúziójánál 2005-ig fejeződik be.
Külön könyvet lehetne megtölteni azokkal az esetekkel, amikor szinte lehetetlennek tűnik a vállalati működés mögöttes rétegét alkotó kulturális különbségek feloldása (például Mercedes-Benz—DaimlerChrysler), vagy amikor a nyílt vagy leplezett „fúrások” formájában jelentkező vezérigazgatói–igazgatótanácsi párharcok a részletekben való megegyezés meghiúsulásához, a bejelentett fúziótól való visszatáncoláshoz vezetnek (például a Deutsche és a Dresdner Bank).

„Cégünk saját kutatásaiból kiderül, hogy az M&A-tranzakciók után a vállalatok 50–75 százaléka értékcsökkenést, illetve tőkevesztést szenved el. Nem csak a vállalati környezetet kell átvilágítani. A fuzionáló vagy felvásárló cégek nem ismerik fel a humánaudit fontosságát, kevés figyelmet fordítanak a humán tőkére. Ez a sikertelenség egyik fő oka” – mondja Baracskai Ferenc, az emberierőforrás-tanácsadással foglalkozó TMP Worldwide ipari felsővezetők kiválasztásáért felelős konzultánsa.

A pénzügyi felsővezetők kiválasztásában dolgozó konzultáns Palicskó Csaba szerint rendkívül fontos a fúziós tevékenységgel gyakran együtt járó leépítések korrekt kezelése, mert az alkalmazottak körében a várható elbocsátások bizonytalanságot szülnek, és ez kihat a vállalat teljesítményére is. A ködösítés helyett a legcélravezetőbb módszer az úgynevezett outplacement: a vállalat személyzeti tanácsadó céget fogad a feleslegessé vált munkaerő elhelyezésére; segítenek neki felismerni saját képességeit, tréningeket tartanak, interjútechnikákra tanítják meg őket, hogy a lehető legjobban tudják magukat a munkaerőpiacon pozicionálni. A leépítést végző vállalat ezzel megőrzi presztízsét mint olyan társaság, amely „szívén viseli” a kötelékéből kikerülő munkavállalók további sorsát. Az ottmaradók átállása sem problémamentes: felmérések szerint a fúziók során alulbecsülik a dolgozók változástól való félelmét és ellenállását. A túlzott elvárások pedig kudarcélményeket szülnek. A jól strukturált, felülről lefelé terjedő belső kommunikáció biztosíthatja csak a fúziók és felvásárlások eredményességét.

Kriston László

***

Hazai kilátások
A GKI Gazdaságkutató Rt. és az Ernst & Young Kft. 2001 elején készült közös felmérése szerint Magyarországon is erősödnek a fúziók és az összeolvadások.
A válaszolók körében az elmúlt öt évben lezajlott 60 fúziós ügylet – átlagos volumenük 53,5 millió forint volt – közel 20 százalékánál a piaci részesedés növelése volt a cél, vagy valamilyen stratégiai döntés eredményeként jött létre a tranzakció, 15 százalékuk a költségeket akarta csökkenteni, illetve a növekedési ütemet fokozni.

A fúziót követően a válaszolók több mint felénél történt számviteli racionalizálás, és közel egyötödük adómegtakarítást is el tudott érni. Jellemzően nőtt az árbevétel és az adózás előtti eredmény, javult a termelékenység; a működési költségek viszont alig csökkentek. Jobb lett a saját tőke/összes forrás aránya, ami azt jelzi, hogy a fúziós partner mutatója kedvezőbb volt. A fúzió hatására nem változott a piaci verseny, vagyis a cégek összeolvadással meg tudják őrizni helyzetüket a piacon. A felvásárlás következményeként a válaszolók 44 százalékánál történt elbocsátás, és 19 százalékuk tervez további leépítést.
A vállalkozások piaci részesedésüket, versenyképességüket akarják javítani ilyen tranzakciókkal, véleményük szerint ezek az ügyletek kevésbé alkalmasak adóelőnyök kihasználására vagy ellenséges felvásárlás kivédésére.

A válaszolók 23,6 százaléka szerint iparágukban a következő két-három évben jelentős számú fúziós és felvásárlási ügylet történik, a többség szerint azonos iparágból érkeznek majd a befektetők. A várakozások szerint ezek az ügyletek kiterjednek a kiskereskedelemre, a pénzpiacokra, elképzelhető, hogy már a közeli jövőben megszűnik több bank önállósága, további koncentráció megy végbe a takarékszövetkezeteknél és a brókercégeknél. Az élelmiszeriparban főleg a tartósító-, a hús- és a malomiparban várható erőteljes koncentráció, valamint az új gazdaságban, elsősorban a szoftverfejlesztésben, az internetszolgáltatásban és a kábeltévéknél.

A megkérdezett vállalatok többsége szerint az EU-csatlakozás következtében több lesz a felvásárlás és az összeolvadás, 13 százaléka jelenleg is folytat tárgyalásokat.
(szikora)

Lépésről lépésre
A fúzióra vagy felvásárlásra törekedő menedzsment számára rendkívül fontos, hogy reális jövőképe legyen, és ez jelenjen meg az üzleti tervben, mondja Margaret Dezse, a PricewaterhouseCoopers Kft. kelet-európai vállalati finanszírozásért felelős cégtársa. A kérdés mindig az, hogyan segíti a fúzió vagy a felvásárlás a vállalat céljait. Bármilyen M&A-ügylet előtt törekedni kell arra, hogy a cég minél jobb képet mutasson magáról, minél inkább látható legyen az, hogy a tranzakció révén többletérték jön létre. Így lehetséges a tranzakció során a cégértéket maximalizálni.

Ha a társaság pénzügyi befektető bevonására törekszik, figyelembe kell vennie, hogy elvárás a befektetés középtávú megtérülése. Szakmai befektető esetében inkább stratégiai lépésről van szó, az ilyen befektető hosszú távon, akár évtizedekben gondolkodik, és tapasztalatával, szakismeretével aktívan befolyásolja a megszerzett vállalat működését, s keresi a szinergiát az eddigi saját tevékenységével.

Az ügylet lebonyolítása több lépésből áll. Miután a vállalat meghatározta a tranzakció elképzelt struktúráját, és elkészítette a szükséges információs anyagot, eljuttat egy rövid ismertetőt a befektetők szélesebb köréhez. Az érdeklődők megkapják az információs anyagot, aminek előfeltétele a megfelelő titkossági nyilatkozatok aláírása (ez lényegében teljes hírzárlatot jelent a felek számára). Ezután a lehetséges befektetők rövid és nem kötelező érvényű ajánlatot nyújtanak be a cégnek, amely ennek alapján kiválasztja azt a jellemzően 2-3 partnert, akivel komolyan folytatja a tárgyalásokat.

A kiválasztott befektetők alaposabban átvilágítják az adott céget, leginkább a jogi, pénzügyi és adózási szempontokat vizsgálják, s ennek alapján mérlegelik, mennyire reálisak a tranzakcióhoz fűződő elvárásaik. Ezután kialakítják kötelező ajánlatukat, amelynek alapján a cég kiválasztja azt a befektetőt, akivel végül tárgyalásokat folytat és megállapodik. A folyamat lezárása a részletekben való megállapodás, illetve a szerződések aláírása.
„Egy céget csak egyszer lehet eladni” — figyelmeztetett Margaret Dezse. Sokszor tapasztalja, hogy a cégvezetők elképzeléseikben előrébb tartanak, mint a cég maga, és már akkor kezdeményeznék a vállalatuk felvásárlását, amikor az még nem adható el. Ha elterjed a hír, hogy a céget nem tudták értékesíteni, az igencsak megnehezíti a későbbi tárgyalásokat, és jelentősen rontja az alkupozíciót.

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo