Fapados mobilszolgáltatók

Miközben egyre többet hallunk a különböző értéknövelt mobilszolgáltatások - mobilinternet, -e-mail, mobiltévé - térnyeréséről, lehet, hogy van, aki "csak" beszélgetni, legfeljebb SMS-t küldeni és fogadni szeretne mobilja segítségével. Ezt viszont lehetőleg minél olcsóbban tenné, anélkül, hogy a percdíjban megfizetné a "mobilgurmanok" számára kifejlesztett szolgáltatások többletköltségét. Leginkább ő lehet a virtuális mobilszolgáltató célközönsége.

A virtuális mobilszolgáltató (Mobile Virtual Network Operator - MVNO) olyan mobil rádiótelefon-szolgáltató, amelynek nincs spektrumhasználati engedélye, ám hozzáfér egy vagy több mobil rádiótelefon-szolgáltató infrastruktúrájához, és ezen saját fogyasztóinak szolgáltatásokat nyújt. A "diszkont" mobilszolgáltató szerződésben meghatározott forgalom erejéig veszi igénybe a mások által kiépített infrastruktúrát, a szolgáltatás eléréséhez szükséges eszközöket, feltöltő- és SIM-kártyaértékesítését saját márkanév alatt forgalmazza, valamint saját ügyfélszolgálatot működtet, értékesítési hálózatot tart fent, és függetlenül számláz ügyfeleinek. A nemzetközi gyakorlat azt mutatja, szolgáltatásának legfőbb vonzereje általában az alacsony perc- és SMS-díjakban rejlik.

Nemzetközi szárnyalás

Németországban például a mobilszolgáltató hálózatát bérlő MVNO ötödannyi percdíjat kér az ügyfeleitől, mint a hálózatot üzemeltető társaság a kártyás előfizetőitől. Nem véletlen az Európában terjedő elnevezés: fapados mobilszolgáltatók. Árképzési stratégiájuk ugyanis pont arra az elvre épül, mint a fapados légitársaságoké: az ügyfél nem kap semmi pluszt, csak országon belül tud telefonálni, illetve SMS-ezni a készülékével. Vagyis nincs roaminghasználat, MMS-küldés vagy GPRS funkciók, a harmadik generációs szolgáltatásokról már nem is beszélve.

A piaci adatokból azonban úgy tűnik, erre sokaknak nincs is szükségük. A Yankee Group egy 2005 májusában publikált felmérése szerint a virtuális mobilpiac nagysága 2010-re eléri a 10,7 milliárd dollárt és a 29 millió felhasználót az Amerikai Egyesült Államokban.

Európában a skandináv országokban, azon belül Dániában tűnt fel először ez a típusú szolgáltatás 2000-ben, és azóta már 550 ezerre nőtt a virtuális szolgáltatóval szerződésben álló ügyfelek száma, ami 10 százalékos piaci részesedést jelent. Ma már Németországban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Hollandiában, Olaszországban és Portugáliában is működnek hasonló társaságok. A stratégiai, valamint technológiai iparágakra szakosodott független nemzetközi tanácsadócég, a Strategy Analytics szerint 2010 végére akár 20 százalékos piaci részesedést is elérhetnek az MVNO-k az európai országokban.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, sokszor nem is távközlési cégek indítanak ilyen szolgáltatást, hanem széles fogyasztói rétegeket elérő, jó márkanévvel, kiterjedt üzlethálózattal rendelkező globális vállalatok: Németországban például a Tschibo vagy Nagy-Britanniában a Tesco az egyik domináns szereplője a virtuális mobilszolgáltatók piacának.

Lesz-e negyedik?
Valószínűleg léteznek még Magyarországon mobilszolgáltatás indítására képes cégek, és - mint az körképünkből kiderül - többeket foglalkoztat is a piacra lépés gondolata. Az üzleti sikerhez azonban valami különlegessel kell előállni, legalábbis a Vodafone Magyarország így gondolja.
A hazai piacra harmadikként belépő vállalatnál kérdésünkre elmondták, sosem zárkóztak el az ilyen jellegű megkeresések elől, de eddig az MVNO-tervekkel előálló vállalkozások egyike sem rendelkezett működőképes üzleti modellel, jellemzően még kialakult elképzeléssel sem.
A nemzetközi tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy sem a szabályozott feltételek mentén működő, sem a meglévő szolgáltatók ajánlatait lemásoló, különösebb hozzáadott értéket nem jelentő MVNO-k nem váltak sikeressé.
- A működőképes üzleti modell kialakítása két fontos körülmény miatt nem könnyű Magyarországon. Egyrészt beléptünk azon több mint húsz ország közé, ahol a penetráció eléri a lakosság számát, vagyis jelenleg tízmillió élő SIM-kártya található hazánkban. Ez egyben azt is jelenti, hogy egy új szereplő számára nem igazán sok mozgástér maradt új ügyfelek megszerzésére. Mindemellett a statisztikák azt mutatják, hogy Magyarországon a mobiltelefon-tarifák már európai szinten is nagyon alacsonyak, ami árazási oldalról szűkíti le egy esetleges új belépő mozgásterét - hangsúlyozza Marchhart Pál, a Vodafone Magyarország távközlés-politikai igazgatója.
Óriási tartalékok tehát nincsenek ezen a piacon az új szereplő(k) számára, ezért forradalmi ötletek hiányában kevés az üzleti racionalitása további, akár virtuális, résztvevő(k) megjelenésének.

#page#

A hazaiak kivárnak

Magyarországon viszont legtöbben csak tervezik, hogy virtuális mobilszolgáltatást indítanak, pedig konkrét adminisztratív akadálya nincs annak, hogy bárki megállapodást kössön valamely piacon lévő, infrastruktúrával rendelkező szolgáltatóval a percek továbbértékesítésére. A téma már többek háza táján is napirendre került.

Több mint egy évvel ezelőtt például felreppent a hír, hogy a Tesco, Magyarország egyik legnagyobb hipermarket-hálózatát üzemeltető vállalata az Egyesült Királyságban 2003-ban indított szolgáltatásának sikerein felbuzdulva nálunk is belevág a telkóüzletágba, és mint első hazai virtuális mobilszolgáltató bővíti portfólióját. Az Index on-line hírújságban 2005 őszén megjelent állítás azonban a mai napig nem vált valóra, bár sajtóértesülések szerint mindhárom magyarországi mobilszolgáltatóval folytak az ügyben tárgyalások. Az áruházlánctól szerettük volna megtudni, hogy mi áll a döntésük hátterében, de a sajtóosztályon kérdésünkre nagyon szűkszavúan csak ennyit mondtak: a virtuális mobilszolgáltatás bevezetése nem várható a közeljövőben.

A hazai piacvezető kábelszolgáltató, a UPC szintén rendelkezik MVNO-tapasztalatokkal a nemzetközi porondon, hiszen a globális cég Svájcban és Hollandiában kínál virtuális mobilszolgáltatást. Miután az anyacég központi stratégiájának fontos eleme, hogy a kínálat a mobiltelefonálás lehetőségét is magában foglalja, a UPC Magyarországtól sem idegen a gondolat, hogy megjelenjen mint mobilszolgáltató. Ám szerintük mindez még csak elvi lehetőség Magyarországon.

- Folyamatosan figyeljük a jogi környezetet és a mostani piaci szereplők, vagyis a három mobilszolgáltató hozzáállásának alakulását, de ma még messze nem olyanok a körülmények, hogy érdemes lenne konkrét tárgyalásokat vagy piacelemzéseket folytatni a témában. Nyugat-Európában azokban az országokban tudtak megjelenni a virtuális szolgáltatók, ahol a már piacon lévő társaságok fölösleges kapacitással rendelkeztek, és üzleti hasznot láttak a nagykereskedelmi értékesítésben, vagyis abban, hogy nagyobb csomagokban áruljanak perceket. A hazai piaci szereplők azonban ma nem tartanak itt - hangsúlyozza Szűcs László, a UPC média- és sajtókapcsolati igazgatója, és hozzáteszi: jelenleg hasonló folyamat játszódik le a mobilüzletágban, mint ami zajlott néhány éve a vezetékes szektorban, ahol, bár jogszabályi akadálya már évekkel azelőtt sem volt az alternatív társaságok piacra lépésének, csak a Nemzeti Hírközlési Hatóság árszabályozó döntése tudta kikényszeríteni a vezetékes hálózat tényleges megnyitását.

Zsemberi György, az Invitel marketingvezérigazgató-helyettese szerint sem hat az MVNO-k megjelenésére ösztönzőleg a jelenlegi piaci szabályozás, hiszen teljes mértékben a jelen lévő piaci szereplők kereskedelmi döntésére bízza azt.

- Ettől függetlenül, a HTCC csoport is meg kíván jelenni a piacon mobilajánlattal, ám hogy milyen formában teszi ezt - például MVNO-ként vagy más üzleti modell keretében -, arról a közeljövőben születik döntés - mondja a szakember.

A Synergon Informatika Nyrt. igazgatóságának elnöke, dr. Jeszenszky Zoltán pedig egy április végén, a témában tartott konferencián kijelentette: a nagy mobilszolgáltatók versenytársaivá válás helyett a jelenlegi jó kapcsolatot fenntartva velük, és lehetőség szerint velük együttműködésben, a Synergon szeretne az első lenni a hazai virtuális piac szereplői között, elsősorban informatikai eszközök szállításával és befektetéssel. - Az elmúlt évek trendjei alapján jól látszik, hogy az informatika és a telekommunikáció minden szinten egyre jobban összefonódik, így stratégiai és üzleti szempontból is ideje nyitnia a Synergonnak a telekommunikáció felé - hangsúlyozta a szakember. Konkrétumokról - hogyanról és mikorról - azonban egyelőre nem kívánt nyilatkozni.

A konferencia kapcsán kiadott sajtóközleményből az azért kiderült: az informatikai vállalkozás stratégái sem elégedettek a mobilpiacra vonatkozó hazai jogszabályi környezettel, szerintük a magyar jogrend nem támogatja a mobilversenyt, az infrastruktúrák üzleti alapon való megosztását.

 Az első fecske

Felszabaduló frekvencia?
A piacra lépés másik lehetősége a frekvenciavásárlás. Miután a Pannon és a T-Mobile joga a 900 megahertzes frekvencia használatára 2008. november 4-én lejár, nem zárható ki, hogy ezt megpályázva megjelenik egy negyedik mobilcég. A tárgyalások a jogosultságok meghosszabbításáról, illetve esetleg új pályázat kiírásáról már idén április végén megkezdődtek, és Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter május 4-én közzétette a GKM 900 megahertzes koncessziós szerződésre vonatkozó elsődleges ajánlatát: a meghosszabbítás feltételéül 10 milliárd forint koncessziós díj befizetését és további 20 milliárdos beruházást vár el a tárca. Ez az ajánlat augusztusig még módosulhat; egyesek szerint a két mobilszolgáltató mindenképpen a megállapodásban érdekelt.
Május végén mégis lett versenytársuk a hazai mobilszolgáltatóknak. A mindhárom szolgáltatóval megállapodást kötött angol cég a külföldi hívásokat próbálja meg elhalászni a "nagyoktól". Az egyelőre csak az eWorld Com Kft. által értékesített Utazó-SIM fantázianevű szolgáltatás az úgynevezett visszahívásos technológiát használja. A hívásindítás szándékát a telefon egy ingyenes rendszerüzenettel jelzi a központnak, ami visszahívja a telefonálót, és összekapcsolja a keresett számmal. Ily módon több mint ötven országban fogadhatunk hívásokat 49 forintos percdíjért, míg Magyarországról a hívást kezdeményező egy belföldi vezetékes beszélgetés árát fizeti. A határon túlról tárcsázott számokkal pedig percenként 95 forint körüli áron beszélhetünk.

Azért van egy szépséghibája a szolgáltatásnak: az interneten keresztül 9000 forintért megrendelhető, prepaid rendszerű - az utolsó feltöltéstől számított tizenkét hónapig működő - SIM kártya kizárólag hálózatfüggetlen készülékekkel használható. Mátrai Géza, az eWorld Com marketingigazgatója bár azt nem árulta el, hogy melyik angol cég áll a szolgáltatás hátterében, kérdésünkre válaszolva elmondta, terveik szerint egy év alatt legalább tízezer kártyát szeretnének értékesíteni.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo