Döntési helyzetben

Az informatikai fejlesztés nem cél, hanem eszköz arra, hogy egy cég hatékonyabban működjön. Az integrált irányítás bevezetése is ezt szolgálja. Tehát az integrált irányítás kérdésével azoknak is érdemes foglalkozniuk, akik a beruházással egyelőre kivárnak.

Ha egy vállalkozásnál az informatikai költségek megközelítik vagy meghaladják az árbevétel egy százalékát, akkor már érdemes a külső lehetőségeket is számba venni. Ha pedig a szerteágazó vagy nehezen megoldható problémák megoldásához szükséges saját erő mértéke a szoftverként és szolgáltatásként megvásárolt külső eszközrendszerre fordítandó erőforrásokkal összevethető, akkor már feltétlenül gondolni kell integrált vállalatirányítási rendszer bevezetésére.

Modulokból felépítve

Az integrált vállalatirányítási rendszer gyűjtőfogalom, többféle funkciójú és nagyságú szoftver- és szolgáltatáscsomag. Az integráltság a különböző funkcionális egységek sajátos szoftvereinek összekapcsolását jelenti, vagyis minden integrált rendszer különböző modulokból épül fel, amelyek az egyes funkcionális egységek igényeit elégítik ki. Vannak termelésirányítási, továbbá döntéstámogató rendszerek, valamint – főleg a nagyobb cégek számára – a vállalat magasabb szinten kategorizált tevékenységi köreit kiszolgáló szoftverek, mint amilyenek a kapcsolatkezelő (CRM) vagy a beszállítói lánc felügyeletét végző (SCM) rendszerek.

Erős érv a „kereskedelmi” – termékként, szolgáltatásként megvásárolható – integrált rendszerek mellett, hogy gyakorlatilag mindegyik automatikusan magával hozza az internetes eszközrendszer elterjedését a vállalaton belül és kívül. Azaz, ha a méret már megfelelő, két stratégiai feladat is megoldódik egyetlen megrázkódtatással.
Ha a felsőbb vezetőknek rövid idő áll rendelkezésükre a stratégiai döntések meghozatalára, meggondolandó, hogy nincs-e szükség egy úgynevezett döntéstámogató programra, amely a részlegek heterogén szoftvereiből viszonylag könnyen kinyerhető szabványos vagy legalább egységes kimenetek alapján szolgáltat bázist a különféle átfogó kimutatások gyors, pontos és szemléletes elkészítéséhez.

Problémák megfogalmazása

Az informatikai fejlesztés, az integrált irányítás persze nem cél, hanem eszköz arra, hogy a cég hatékonyabban működjön. Általában nem az a probléma, hogy az „A” részleg szoftvere nem jó formátumban szolgáltatja az adatokat a „B” részlegnek, hanem például az, hogy nem az „A” részlegnél keletkezik a „B” részleg számára szükséges összes adat, s hogy az újonnan létrejött „Z” részleggel csak a legutóbbi profilváltás miatt került kapcsolatba a „B” részleg, amire nem is készült föl, és így tovább.

Meg kell hát fogalmazni a problémákat; mégpedig pontosan; nem azon a szinten, hogy „túl magasak a költségek”, hanem tételesen meghatározva: mely költségek, mikor és mihez képest magasak. Nem elegendő annyit mondani, hogy „nincsenek érvényes adatok”, hanem tisztázni kell: mi az, hogy érvényes, miért nincsenek, és persze az is továbbgondolható, hogy esetleg ezek az adatok csak túl hosszú idő alatt állíthatók elő, vagy valóban nem is gyűlnek össze.
Röviden tehát: legelőször a cég működését kell átvilágítani, hogy a feladatok, eszközök, felelősségek eloszlása megfelel-e az üzletmenetnek. Manapság minden piac naponta változik, tehát ezt a fajta figyelmet folyamatosan fönn kell tartani.

Döntési lehetőségek

A PC-korszak kezdetén gyakori „érv” volt a fejlesztés ellen, hogy ha jó az ügymenet, nem is kell számítógép. Most van, aki azzal „hárít”: ha jó az ügymenet és átgondolt a dokumentumok rendszere, akkor nincs szükség külön integrált irányítási szoftverre, mert a cég információs rendszere már kellően „integrált”.
Persze integrált vállalatirányítási rendszer bevezetése, a megfelelő kiválasztása – miután a hatás három–öt évvel a bevezetés után mérhető fel igazán – nem kockázatmentes döntés, hiszen a szoftverek a használó cég egyedi igényei szerint működnek, így sem prospektus, sem esettanulmány nem szolgáltat százszázalékos biztonsággal alapot a bevezetési döntés meghozásához.

A szaksajtó szerint bizonyos cégméret alatt saját erőből olcsóbban korszerűsíthető egy vállalkozás információs rendszere, mint külső segítséggel. Kérdés, hogy az olcsósággal arányos-e az elért eredmény. Az pedig már nem is kérdéses, hogy perspektivikusan – gondoljunk az előbbi PC-példára – melyik út eredményesebb.
Nagyobb cégek számára már kényszerítőbb a döntés, nem utolsósorban a hatékony működés és a versenypozíció megőrzése, megtartása közötti összefüggés miatt. Ha bizonytalanok a döntésükben, megtehetik azt, hogy valamely többé-kevésbé önálló részt elkülönítenek, és ott, mintegy kísérleti projektként – a teljes áttérés költségeinek töredékéért – elkezdik az integrált rendszerre való áttérést. A tapasztalatok alapján pedig dönthetnek a kísérleti rendszer mellett, vagy kipróbálhatnak egy másikat.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo