Brüsszel is bezár

A hazai pályázati keretek lekötése, úgy tűnik, sikerült: az év második felére alig néhány milliárd forint maradt a 2004-2006-ra kitűzött 677 milliárdból, amelyre az első Nemzeti Fejlesztési Terv keretében lehetett pályázni. A 2007-2013-as pályázati források terhére kiírt anyagok megjelenéséhez Brüsszelnek még el kell fogadnia a második Nemzeti Fejlesztési Tervet, ám ez ősz előtt semmiképp sem várható. Így maradtak a közvetlen brüsszeli források, amelyek azonban így, a pénzügyi ciklus vége felé, szintén meglehetősen soványak.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A Nemzeti Fejlesztési Terven (NFT) belül a gazdasági vállalkozásoknak szánt közvetlen források ugyan elfogytak, az Európai Unió azonban rendelkezik néhány központi támogatással, amelyekre még lehet pályázni. Ám mivel az EU költségvetési periódusa idén jár le, ezeken a területeken is egyre szűkösebbek a források. Ezek a pályázatok általában kevésbé direkt hatásúak, mint a gépbeszerzésre, telephely-kiépítésre meghirdetett közkedvelt hazai programok, áttételes hatásuk miatt azonban bizonyosan megragadják majd a vállalati, önkormányzati és egyéb intézményi vezetők fantáziáját.

Előtérben a K+F

Sokszor szóba került már a lisszaboni stratégia, amelynek legfontosabb célja volt, hogy az Európai Unió 2010-ig a világ vezető tudásalapú térségévé váljék. Az EU a kutatás és technológiafejlesztés támogatását több évig tartó keretprogramokon keresztül valósítja meg. A 2002-ben kezdődött 6. keretprogram ez év végéig tart, eredetileg 17,5 milliárd eurós költségvetéssel. Ezt az összeget az új tagállamok csatlakozásával 19,235 milliárd euróra emelték.

A 6. keretprogram az Európai Kutatási Térség megvalósításának egyik fontos eszköze, az európai kutatás integrálását és koncentrálását szolgálja, valamint az összeurópai innovációs rendszer fejlesztését is, technológiatranszfer és jobb hálózati együttműködés révén. Nem tudományterületek szerint tagolódik, hanem néhány innovatív, jövőbe mutató kutatási területet és társadalmi-gazdasági célt megnevezve három nagy fejezetre oszlott: az európai kutatás integrálása és koncentrálása, az Európai Kutatási Térség szerkezetének kialakítása és az Európai Kutatási Térség alapjainak erősítése.

Az utóbbi területen, sajnos, elfogytak a pályázatok, és a másik kettőn is elég szűkös a kínálat: a valaha volt több száz pályázat közül alig 13 maradt nyitva. A keretprogramról és a még nyitott pályázatokról (angolul) a http://cordis.europa.eu/fp6 címen lehet bővebb információkat szerezni.

Határ menti fejlesztések

Kevesen tudják, de valójában az Interreg-programok sem tartoznak a Nemzeti Fejlesztési Terv irányítása alá, bár a megvalósításuk hazai közreműködő szervezetek segítségével történik. Az Interreg-együttműködés ugyanis egyike az EU négy közösségi kezdeményezésének, amelyek fejlesztési céljainak közvetlen megvalósítására törekszenek. Az Interreg-kezdeményezéseket - szemben a regionális és egyéb strukturális programokkal - az Európai Bizottság javasolja a tagállamoknak mint az egész európai térség fejlesztése és kohéziója szempontjából alapvetően fontos együttműködési területeket. Az unió a pénzkeretet és a kezdeményezések átfogó céljait és prioritásait határozza meg, az érintett tagállamok - a szomszédos nem EU-tagállamok támogatásával - ezek alapján nyújtanak be közös, részletes javaslatot a bizottsághoz a programok megvalósítására.

A vállalkozások szempontjából legfontosabb Interreg IIIA kezdeményezés négy fő területre tagolódott. Sajnos azonban a Magyarország-Szlovákia-Ukrajna Szomszédsági Program, a Magyarország-Románia és Magyarország-Szerbia-Montenegró Határ menti Együttműködési Program, a Szlovénia-Magyarország-Horvátország Szomszédsági Program és az Ausztria-Magyarország Interreg IIIA Közösségi Kezdeményezés közül már csak ez utóbbiban van elérhető pályázati ablak, ahol a források a kimerüléséig, de legkésőbb szeptember elsejéig állnak rendelkezésre.

Pályázni a határon átnyúló gazdasági együttműködés, az elérhetőség javítása, a határon átnyúló együttműködési struktúrák és hálózatok fejlesztése, az emberi erőforrások fejlesztése és a fenntartható térségi és környezeti fejlesztés témakörökben lehet. A pályázat benyújtására jogosultak: a Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyében helyi, térségi és határon átnyúló hatású tevékenységet végző, Magyarországon bejegyzett köz- vagy magánjog által meghatározott, közhasznú vagy meghatározott közfeladatok ellátására létrehozott nonprofit jogi személyek (önkormányzatok, kamarák, egyesületek, alapítványok stb.). A pályázó szervezetnek legalább egy, az osztrák határterületről származó projektpartnerrel kell rendelkeznie. A jogosult osztrák határterületek a következők: Burgenland és Bécs, a kapcsolódó NUTS III régiók, Alsó-Ausztria déli része, a Bécs környéki területek déli része.

Az Interreg IIIA forrásául szolgáló Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) által nyújtott támogatás mértéke a projekt összköltségének legfeljebb 75 százaléka lehet, melyet a magyar kormány társfinanszírozása egészít ki a projekt összköltségének - intézkedésenként különböző - további 15-20 százalékával. A pályázónak tehát legalább 5-10 százalék saját hozzájárulást kell biztosítania.

A jövő projektjei

Május 31-én zárult le a legutóbbi COST-kiírás előpályázatainak leadási határideje, ám ne csüggedjenek azok, akik lemaradtak: a legközelebbi kiírás leadási határideje várhatóan jövő év március 31-e. A program célja az új, innovatív és interdiszciplináris európai kutatói hálózatok tevékenységének ösztönzése. A COST kutatást nem finanszíroz, de támogatja a nemzeti finanszírozású kutatások hálózatépítését. A mintegy négyéves futamidőre az új akciók átlagosan 90 ezer euró/év támogatásra számíthatnak.

A COST Iroda olyan új akciójavaslatok benyújtását várja, amelyek hozzájárulnak Európa tudományos, gazdasági, kulturális és társadalmi fejlődéséhez. A fiatal kutatócsoportok ötleteire épülő javaslatokat különösen örömmel látják.

Szintén lejártak az EU környezetvédelmi programjának, a LIFE II-nek a beadási határidői is. A LIFE immár 1992 óta segíti a környezetszennyezést és -terhelést minimálisra csökkentő kezdeményezések életre hívását. Eddig olyan innovatív ötleteket finanszírozott, amelyek megoldást jelenthetnek a földhasználat fejlesztése és tervezése terén, a felszíni és felszín alatti vizek fenntartható gazdálkodásában vagy a gazdasági tevékenységek környezetkárosító hatásainak minimalizálásában. Jó hír, hogy a legújabb kiírás, a LIFE+ már az Európai Parlament előtt van, így valószínűleg nemsokára további forrásokra lehet számítani a létfontosságú környezetifenntarthatóság-projektekre.

Kutatás-fejlesztés, 2007-2013
A 2007-ben induló 7. Kutatási, technológiafejlesztési és demonstrációs keretprogram négy specifikus programra tagolódva - kooperáció, ötletek, emberi erőforrás, kapacitások - kívánja megvalósítani a lisszaboni stratégia által kitűzött célokat. A "kooperáció" specifikus program magába foglalja a kollaboratív kutatást, az európai technológiai kezdeményezéseket, illetve a nemzeti programok koordinációját. Az "ötletek" az alapkutatás támogatását tűzte ki célul a kutatócsoportok európai szintű versenyén keresztül. Az "emberi erőforrások" program a már létező Marie Curie-akciók továbberősítését szolgálja a tudás- és karrierfejlesztés, valamint az ipar-akadémia közti mobilitás erősítése érdekében. A "kapacitások" a kutatási infrastruktúra, a kutatási potenciál fejlesztését célozza meg. A 7. keretprogram a 6. keretprogram folytatását jelenti, vagyis a bizottság arra törekedett, hogy a 6. keretprogramhoz képest kevés új eszközt vezessen be, hisz az új eszközök megismeréséhez idő kell. Újdonság azonban, hogy - eltérően az eddigiektől - a 7. keretprogram nem négy-, hanem hétéves lesz, mint az Európai Unió költségvetési időszaka. A bizottság javaslata a 7. keretprogrammal kapcsolatban 2005. április 6-án látott napvilágot. A javaslat értelmében a keretprogram költségvetése jelentős mértékben nőtt volna, hiszen a hét évre a költségvetés 72,726 milliárd eurót tett volna ki, míg az Euratom nukleáris kutatásaira 3,096 milliárd eurót fordítanának. A teljes költségvetés tehát 75,822 milliárd euró lett volna a tervezettek szerint, a pénzügyi viták során azonban a keretprogram tervezett költségvetését csökkentették. A pontos számok egyelőre még nem ismertek.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo