A szélessávú internet-hozzáférés terjedése magával hozta az interneten keresztül telefonálók számának gyarapodását is. A lakosság körében egyértelműen hódít az olcsóbb beszélgetési forma, köszönhetően többek között a Skype ingyenesen letölthető, egyszerűen használható szoftverének.
A vállalati kör azonban, úgy tűnik, óvatosabb ez ügyben. Bár a hazai cégek valamivel több mint egytizede, sőt a nagyvállalatoknak mintegy ötöde használta, illetve jelenleg is használja - de legalábbis kipróbálta már - az internetes telefonálást, a VoIN (voice over internet - a nyílt interneten továbbított hangforgalom) csupán összesen mintegy 20-25 ezer cégnél került át a mindennapi gyakorlatba. Fizetős szolgáltatást azonban csak minden ötödik - az összes vállalat mintegy 2 százaléka - interneten is telefonáló cég használ, derül ki a Bell Research idei infokommunikációs jelentéséből.
Ismerik, de nem használjákA 2001 óta évente publikált Bell Research-felmérés szerint a legalább tíz főt foglalkoztató vállalkozások körében szinte százszázalékos az internetes telefonálás lehetőségének ismertsége. A kutatásból kiderül az is, hogy ahol bevezették, sokszor a dolgozók szorgalmazták magánfelhasználói tapasztalatikból kiindulva. Az átállás másik jelentős húzóereje a külföldi anyavállalat ösztönzése, illetve a nemzetközi partnerek közötti költséghatékony kommunikáció kialakításának szándéka volt. A tanulmány szerint a több telephellyel rendelkező vállalatok az ingyenes és a fizetős VoIN-t használó gazdálkodószervezetek között egyaránt felülreprezentáltak, és az interneten telefonáló vállalatok csaknem felének a fővárosban van a telephelye.
Ha tehát egy cég a telephelyek közti kommunikációban már megtapasztalta az ingyenes internettelefónia előnyeit, és megtanulta használni a rendszert, akkor nagy valószínűséggel igyekszik ezzel a megoldással mérsékelni a hálózaton kívüli hívások költségeit is, vélekedik a Bell Research.
Tény, az internet kínálja beszélgetésre a legolcsóbb lehetőségeket: a hívások hálózaton belül ingyenesek, amúgy pedig a szolgáltatóknál a legtöbb hívásirány - kivéve a mobilkészülékre irányuló telefonálást - percdíja átlagosan tíz forint környékén van. Egy IP-telefonközponttal az is megoldható, hogy míg a kimenő hívások az olcsó infrastruktúrán keresztül bonyolódnak le, a bejövő hívások számára élnek a korábbi városi vezetékes telefonszámok.
A "hálózaton belül" persze ebben az esetben mást jelent, mint amit megszoktunk a hagyományos telefonálás kifejezéstárában. Az internetes szolgáltatóknál a központi szerverükre feljelentkezett, a világ bármely részén lévő (internetkapcsolattal rendelkező) végpont számít belső körnek. Így például egy cégcsoport különböző országokban lévő leányvállalatai vagy üzletfelei is ingyenesen beszélhetnek egymással, ha egyazon VoIP-szolgáltatónál előfizetők. Sőt, ebben az esetben a konferencia- és videotelefonálás után sem kell percdíjat fizetni.
Ahhoz azonban, hogy a vezetékes-mobil hívásirány ára is jelentősen csökkenjen, szükség van egy úgynevezett GSM-adapterre. Összességében szakértők szerint hosszú távon a havi megtakarítás mértéke nagyon jelentős, akár 30 százalékos is lehet, ha egy cég teljes, külső és belső kommunikációja az internetre terelődik.
Szolgáltatóból nincs hiányBár egyes kutatások szerint 2009-2010 körül a hagyományos, vezetékes infrastruktúrán és az IP alapon folytatott telefonbeszélgetések aránya megfordul, és a VoIP átveszi a vezető szerepet, a Bell Research jelentésében az áll, hogy ma még elenyésző a száma azoknak a vállalatoknak, amelyek valamelyik IP telefonszolgáltató előfizetői. Egyelőre az internettelefóniát igénybe vevők csupán egyötöde - a Bell Research becslése szerint körülbelül 5-6 ezer gazdálkodószervezet - használ fizetős szolgáltatást. A többség viszont még mindig csupán számítógépről hív számítógépet, vagyis a hívott félnek is on-line kell lennie a beszélgetéshez. Ráadásul ebben az esetben minden résztvevőnek azonos kommunikációs szoftvert kell használnia, arról nem is beszélve, hogy a fixvonalas és mobilszámok kiesnek a hívhatóak listájáról.
#page#
A Skype mellett jelenleg többek között az Euroweb, az Externet, a Phone21, a 3C Magyarország és a T-Com ajánl interneten továbbított hangszolgáltatást. A speciálisan a kis- és középvállalatoknak szóló csomagok általában a korábbi vezetékes előfizetés és eszközök megtartása mellett kínálnak az eddiginél olcsóbb hívásokat helyi, belföldi távolsági, nemzetközi és mobilhálózatokba. Testre szabható előfizetési csomagok és szoftverek, valamint akár a meglévő telefonos infrastruktúrához igazított megoldások szerepelnek a legtöbb üzleti ajánlatban.
A szolgáltatók optimisták a kereslet növekedését illetően, és egyre többen tervezik, hogy belépnek erre a piacra. A legutóbb például az IT-outsourcinggal foglalkozó Navigator Informatika Zrt. hozott létre Novatel Communications néven távközlési divíziót azzal a céllal, hogy az internettelefonálás bármely méretű vállalat számára elérhető alternatíva lehessen.
Kinek éri meg?Az internetes telefonálásra való átállásnak többféle fokozata van, kezdve a szolgáltató nélküli, PC-ről PC-re irányuló "head setes" hívásoktól egészen a komoly funkciókkal rendelkező IP-központokig, illetve -telefonkészülékekig, amikor már a vállalat teljes kommunikációs rendszere megváltozik. Ez utóbbi viszont komoly beruházási kiadásokat, illetve strukturális változásokat is vonzhat a cégnél.
A hang- és adatkommunikáció integrálására alkalmas VoIP ugyanis több, mint csupán olcsó telefonálási mód, és többet "tud", mint a fixvonalas telefonszolgáltatás. Tehát a döntésnél számos tényezőt érdemes figyelembe venni és mérlegelni.
A VoIP esetén könnyedén, a számítógép mögött ülve módosítható például a mellékek száma, hozzáadható újabb telefonszám, vagy az adott mellék átprogramozható egy másik íróasztalon lévő készülékre, külső segítség nélkül. A távmunka területén szintén komoly előnyöket jelenthet ez a rendszer. Az interneten ugyanis a távol lévő munkatárs is felhívható a belső mellékén keresztül, illetve ő is - akár a laptopján vagy egy IP-készüléken keresztül - kezdeményezhet telefonhívást úgy, mintha az irodában ülne. De egy megfelelő IP-készülékkel akár a mobiltelefonra is átirányíthatók az irodai készülékre érkező hívások. A több telephelyen működő cégek számára pedig komoly előnyt jelent, hogy a - földrajzilaf akár más országban lévő - irodák is belső melléken érintkezhetnek egymással.
A szolgáltatói internettelefónia a vállalaton belül lehetővé teszi egy új típusú, az eddigieknél hatékonyabb, átláthatóbb és gyorsabb kommunikációs modell kialakítását is azáltal, hogy a különböző szolgáltatások - e-mail, hangposta - és a hangkommunikáció integrálhatók. Az integrált üzenetküldési felületeken keresztül szinte a teljes vállalati kommunikáció lebonyolítható, kifelé pedig kialakítható az intelligens telefonos ügyfélkapu-megoldás.