Az első főinformatikus

Fiatal és agilis. Első pillanatban is szembetűnik, hogy ízig-vérig mai menedzser Loncsár Tibor, a Mol Rt. informatikai igazgatója. A közelmúltban ő kapta meg az – idén először, egy tizenhárom tagú zsűri ajánlása alapján odaítélt – év főinformatikusa díjat.

– Harmadik éve a Mol informatikai vezetője, és tagja a felsővezetésnek. Hogyan kezdődött?

– Soha nem kerestem állást, előző munkahelyemről, a PSI Nettől sem szándékoztam eljönni, a Mol ajánlata viszont nagyon csábító volt, hiszen Magyarország egyik legnagyobb vállalatának az informatikai igazgatói székét ajánlották fel. Hosszú intermezzo után foglaltam el ezt a pozíciót. Ebből kifolyólag egy kezeletlen, problémákkal teli állapotba csöppentem. Nem volt központi informatikai szervezet, négy, egymástól függetlenül működő informatikai egység kezében volt a döntés. Szerencsére a Mol Rt. vezetősége egyértelműen az egységes igazgatóság kialakítása mellett voksolt.

– Nagyon nehéz helyzete van annak az informatikai vezetőnek, ahol a menedzsment nem érzi az IT szerepének súlyát a vállalat működésében. A Molnál azonban nem így van.

– Valóban nem. Itt elismerik az IT szerepét. Ezt mutatja, hogy szervezetileg is a megfelelő pozícióban van az IT-igazgatóság. Vezetőjeként tagja vagyok a kiterjesztett felsővezetésnek, tehát első kézből juthatok információkhoz, közelről látom a problémákat. És ez nem új keletű a Molnál, hiszen megfelelő IT-vezető hiányában is jóval magasabb volt a vállalat informatikai lefedettsége és fejlettsége is a hazai átlagnál. Ez kellemes meglepetés volt, amikor beléptem, és a helyzet nagyon sokat segített abban, hogy a kitűzött célokat meg tudjam valósítani.

– Vélhetőleg azért nem minden érte kellemes meglepetésként. Az elmúlt nem egészen két év alatt mégis számos eredmény fűződik a nevéhez. Melyek ezek?

– Talán az egységes informatikai igazgatóság létrehozására vagyok a legbüszkébb. Azóta megtudtam, hogy már négy-öt elődöm is próbálkozott hasonlóval, sikertelenül. Lehet, hogy ha a „rémtörténeteket” korábban hallom, én sem futok neki. Valóban voltak kellemetlen meglepetések is az elején, éppen ezért a kinevezésem után rövid időn belül kellett fontos kérdésekben döntenem. Ilyen volt például a folyamatban lévő, kiszervezésre irányuló tárgyalások leállítása.

– Ellenzi az informatikai feladatok kiszervezését?

– Ellenkezőleg. Azt gondolom, hogy ez a jövő. Csakhogy nem úgy, ahogyan ezt ebben az esetben elképzelték. Háromszáz ember, tizenkétmilliárd forintnyi eszköz és a tevékenység teljes vertikumának kihelyezése fél év alatt, egyenlő az öngyilkossággal. Nem kitöröltem, csak racionalizáltam a vállalat ez irányú elképzeléseit. Szerintem kizárólag azokat a feladatokat érdemes külső szolgáltatóra bízni, amelyek kellő mértékben uniformizálhatók és mérhetők. A külső partner és a vállalat között ugyanis alapvető üzleti ellenérdekeltségi viszony van, de mérhető, értékelhető feladatok esetén el lehet kerülni a vitát. A tevékenységkihelyezésnek éppen ebben rejlik az előnye: a formalizálás többnyire magával hozza a hatékonyságnövekedést. A teljes körű feladatkihelyezés ellen szól az is, hogy a feladatkiosztás sem marad házon belül, ez viszont az ellenőrzést befolyásolja.

– Mi marad a Mol IT-részlegén belül, és milyen feladatok kerülnek külső szolgáltatóhoz?

– Első lépésben – már évekkel ezelőtt – a telekommunikációs részleg a Pan-Telhez került, igaz, ez soha nem képezte az informatikai igazgatóság szerves részét. Az IT kihelyezését visszafogott tempóban képzelem el. 2003 végére szeretném, ha a desk-top és a hálózatüzemeltetési feladatok elkerülnének, a data center, az alkalmazásmenedzsment és az eszközállomány viszont egyelőre itt marad.

– Mennyire befolyásolja ez a lépés a Mol Rt. hatékonyságát?

– Nem kizárólag ettől várok hatékonyságnövekedést. Azt elsősorban az átfogó informatikai stratégia hozhatja meg. Szerintem a 2003–2005-ig tartó célkitűzések önmagukért beszélnek: elengedhetetlennek tartom, hogy minden formalizált üzleti folyamatot támogasson informatikai rendszer, másrészről az összes üzleti adat álljon rendelkezésre, elektronikus formában is. Ily módon az informatika a vállalati stratégia részesévé válhat, és a hatékony működés kulcsa lehet.

– A Vezető Informatikusok Szövetsége Infohajó 2003 című konferenciájának keretében ön mint a vevői oldalon dolgozó első számú informatikai vezető kapta meg a közelmúltban az év informatikusa díjat, amit idén először egy tizenhárom tagú szakmai zsűri ajánlása alapján szavazott meg négy szakmai magazin. Minek tulajdonítja az elismerést?

– Nagyon büszke vagyok az elismerésre, már csak azért is, mert egy ilyen díjat általában a nagy öregek között osztanak ki. Különösen annak örülök, hogy a vevői és a szállítói oldal ilyen konszenzusra tudott jutni. Számomra szakmai elégtételt hoz, szakmai előmenetelt nem, hiszen úgy vélem, hogy a karrierem csúcsán vagyok: informatikusként a legnagyobb magyar vállalat informatikai igazgatói székénél nincs magasabb pozíció. A CIO-díj erkölcsi elismerése a munkámnak. Annak, hogy a legnagyobb hazai cégnél sikerült létrehoznom egy egységes informatikai szervezetet, és elindítottam számtalan nagy projektet.

– Például melyeket?

– Ma Magyarországon a Mol Rt. rendelkezik a legnagyobb vállalatirányítási rendszerrel. Igaz, amikor kineveztek, az SAP rendszer bevezetése már folyamatban volt, de úgy érzem, abban volt részem, hogy ez ilyen zökkenőmentesen valósult meg. Azután konszolidáltam a beszállítói viszonyokat, azaz ma már hatékony infrastrukturális erőforrás-gazdálkodás jellemez minket.

– Fiatal kora ellenére szakmai tapasztalatai széleskörűek. Sok helyen többféle beosztásban is dolgozott szerte a világban. Innen is el lehet csábítani?

– Soha nem kerestem állást, mindig a munkahelyek találtak meg. A szakmai kihívásoknak nehezen tudok ellenállni, de úgy vélem, hogy a belátható jövőben a Mol Rt. bővelkedik ezekben. Különösen, ha a vállalat regionális terjeszkedési stratégiájára gondolok. A jövőben szeretném kihasználni a tevékenységek kihelyezésében rejlő összes lehetőséget, és továbbnövelni az informatikai szervezet kompetenciaszintjét. Azt gondolom, hogy mindez elegendő szakmai kihívást jelent az elkövetkező legalább öt évben.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo