Az elmélet kipróbálója

A rendszerváltáskor részt vehetett egy sor meghatározó gazdasági törvény és intézmény megalkotásában, majd egyre feljebb emelkedve az államigazgatásban, több kormányban is dolgozott helyettes államtitkárként. Két nagy bank, az FHB és az OTP felsővezetésében is találkozhattunk vele. Hegedűs Évát most egy feljövőben lévő pénzügyi vállalkozás elnök-vezérigazgatói posztján látogattuk meg. Most is, mint egész eddigi életpályáján, az új feladat kidolgozása, az alkotás izgatja.

- Eddigi munkáit számba véve, ön mindig új dogok megalkotást vállalta fel. Tudatos volt ez, vagy véletlen?

- Valóban így alakult, biztosan nem tudatosan, de valószínűleg nem véletlenül. 1990-ben kezdtem a Pénzügyminisztériumban dolgozni. A kilencvenes évek eleje nagyon érdekes és fontos időszak volt Magyarország életében, és a saját későbbi karrierem szempontjából is. Világos volt számunkra, hogy a teljes piacgazdaság építése rengeteg jogszabály kidolgozását, a meglévők jelentős átalakítását igényli. Egyvalamit emelnék ki a temérdek megoldandó feladatból: a fizetésképtelenség és a körbetartozás nagyon komoly gondokat okozott a gazdaság működésében. A csődtörvény megalkotásakor számos külföldi példát néztünk végig, hogy megtudjuk, melyik lehet a legjobb az ország számára, amelyet - adaptálva a magyar viszonyokra - később bevezethetünk. Hasonló probléma volt a helyzet a kis- és középvállalkozások hitelhez jutásával. Egyre több kisvállalkozás alakult, de nem kaptak hitelt, hiszen a bankok elsősorban a biztonságra törekedtek, s ezek jelentős részének nem volt hosszú távra visszatekintő múltja és fedezete. A hitel pedig - a fejlődés és fennmaradás biztosítása mellett - azért is fontos lett volna, mert a munkavállalók nagy hányadát már akkor is ezek a vállalatok foglalkoztatták. Nemcsak a hitelfelvevőknek és a munkaerőpiacnak, de a bankoknak is érdekükben állt a hitelezési aktivitás növelése. A hitelgarancia-intézmény felállítása így nemcsak a kormányzatnak, hanem a pénzintézeteknek is fontos volt, és talán az én ötletem következtében a felálló Hitelgarancia Rt. alaptőkéjébe a bankoknak is be kellett szállniuk. Nagyon izgalmas feladat volt meggyőzni a bankokat, és egyáltalán, előkészíteni egy új intézmény felállítását.

- Sok mindenkit kellett akkoriban meggyőzni az újításokról.

- A kilencvenes évek összes szabályozási konstrukciója hasonlóan jött létre. A nagy szabályozási rendszerek - mint a hitelgarancia, a csődtörvény vagy a hitelintézeti törvény - megalkotásának feltétele volt, hogy a munkába bevonjuk a terület legkiválóbb szakértőit, megismerjük a világban működő legjobb gyakorlatot, és a munka során a résztvevők megértsék az érveinket: hogy tudniillik az érdekeiknek megfelelő javaslatot miért vagy miért nem lehetett elfogadni. Tudtuk, hogy amit csinálunk, az meghatározó jelentőségű. Számomra az is fontos volt, hogy a végső javaslat elfogadása előtt minden vitatott kérdést az érvek és ellenérvek csatározását követően adjunk át a végső döntést hozók számára. Akkor az államigazgatásban részt venni intellektuális kihívás volt, ahol sok új megoldás született, sok kiváló szakemberrel lehetett együtt dolgozni.

- A körbetartozás és a kkv-k hitelezése ma is akut probléma.

- Egy ország versenyelőnyét számos tényező határozza meg. Az Európai Unió és az Egyesült Államok összehasonlításából például kiderül, hogy a cégalapítás vagy a kkv-k hitelhez jutása az unióban sokkal bonyolultabb és nehézkesebb. Ezen a ponton lehetne még mit javítani. A kilencvenes években viszont az volt a feladat, hogy egyáltalán létrejöjjenek azok az intézmények, amelyek működtetik a piacgazdaságot. A fizetőképtelenség problémája a mai napig fennáll, de ma már működik az a mechanizmus, amely alapján nemfizetés esetén felszámolási eljárás indulhat. A hitelezőnek ma már intézményes rendszer áll rendelkezésére, amely alapján mérlegelheti, hogy eljárást indít vagy egyéb üzleti szempontok alapján tovább hitelez.

- Mi az, amire még szívesen emlékszik a "hőskorból"?

- Sok példát lehetne mondani, a bankkonszolidációtól a Bokros-csomagig. A privatizációs technikák közül az Egzisztencia-hitel eljárási rendjenek kialakítása volt a legemlékezetesebb munkák egyike. A magánosítás politikai döntésének meghozatala után tudtuk, hogy ez csak akkor működhet, ha előtte részletes eljárási rendet dolgozunk ki: mi a feladata az Állami Vagyonügynökségnek, a bankoknak, a hitelfelvevőnek. Megpróbáltuk modellezni, hogyan működhet egy rendszer. A gazdaságpolitikai döntés megszületése után a pénzügyi technika felépítése volt a feladatunk - mi nem minősítettünk, hanem arra koncentráltunk, hogy a rendszer működőképes legyen.

- A pénzügyi szabályozók kialakításának feladatát miért cserélte fel a banki szektorral?

- 1994 elején helyettes államtitkár lettem, akkor pedig már nemcsak a szabályozási ügyek, hanem a bankrendszer minisztériumi felügyelete és a reálszféra - beleértve az agrárszférát is - szabályozása is hozzám tartozott. 1996-ig voltam a Pénzügyminisztériumban, azután az akkor alakuló Földhitel- és Jelzálogbank (FHB) vezérigazgató-helyettese lettem. Ez is teljesen úttörő feladat volt. A jelzáloghitelről szóló törvényt 1997 elején fogadta el a parlament. A szabályozás elindította azt a jelzálog-hitelezési felfutást, ami 2000-től kezdődött el igazán. Mindez zöldmezős beruházással kezdődött, egy új bank alapításával, hat alkalmazottal. Itt tanultam meg számítógéppel dolgozni, hiszen titkárnőm sem volt. Egy új bank felépítése, a piaci rések megtalálása igazán érdekes kihívás. De új és ismeretlen terület volt a jelzáloglevél-kibocsátás és az ingatlanbecslési üzletág kialakítása is. Akkor Magyarországon nem ismerték a jelzáloglevelet, amely Nyugat-Európában vagy Amerikában egy teljesen ismert tőkepiaci instrumentumnak számított. Nagyon élveztem, hogy olyat tehetek, amit előttem még senki: el kellett hitetnem a biztosítókkal és alapokkal, hogy vásároljanak jelzáloglevelet, mert az biztos és jó hozamot nyújtó befektetés. Nagy öröm volt az első kibocsátás, és nem titok, nagyon jó áron jegyezte le a piac. Azóta a piacon működő három jelzálogbank több százmilliárdos jelzáloglevél-állománya a hazai és külföldi befektetők által is kedvelt értékpapírnak számít.

#page#

- Miért ment vissza újból az államigazgatásba?

- 2000-ben az akkori gazdasági miniszter - akivel egyébként az első munkahelyemen együtt dolgoztunk - a banki működéshez, szabályozáshoz értő szakemberrel szeretett volna dolgozni, így kerültem a Gazdasági Minisztériumba. Két évig voltam helyettes államtitkár, amely időszakra esett többek között a lakástámogatási jogszabályok jelentős változása is. Nagyon szívesen emlékszem vissza a Gazdasági Minisztériumban eltöltött időszakból a villamosenergia-törvény EU-konformmá alakítására is. Sikernek tartom, hogy a korábban a parlament által visszadobott jogszabályból olyan törvényjavaslat született, amelyet az országgyűlés elfogadott, és pártállástól függetlenül többen támogattak. Amikor eljöttem a Gazdasági Minisztériumból, a búcsúztatásomon ott voltak a nagy energetikai cégek első emberei, akik - reflektálva első találkozásunkkor elhangzott szavaimra, miszerint türelmet kérek tőlük, mert nekem ez a terület teljesen új - azzal köszöntek el tőlem, hogy a sok-sok vita ellenére szívesen dolgoztak velem, és megtapasztalták a konstruktív, egymás érveire odafigyelő, határozott, együttműködő problémamegoldást.

- Ezek szerint az ön erőssége az érdekek harmonizálása?

- Mindig, mindenkinek nem lehet igaza. Az érdekek hierarchiájában bizonyos szereplők érdeke mindig sérül. Tapasztalatom szerint viszont, ha valaki keményen dolgozik, és határozottan, de nem bántóan a probléma megoldására koncentrál, és világos elvek mentén, az érvek, ellenérvek alapján születnek a döntések, akkor nagyobb a siker esélye. Visszatérve a villamosenergia-jogszabályokra, a partnerekkel meg kellett értetnem, hogy több szempontot is figyelembe kell vennem, minden partikuláris érdekre nem lehetek tekintettel, hiszen átlátható és jól működő modellt kell kidolgozni. A villamos energia esetén a fogyasztó érdeke a legerősebb: biztonságosan és olcsón kapjon áramot. Világéletemben a pénzügyi technikákkal foglalkoztam, és a villamosenergia-szabályozásról is kiderült, hogy akkor működik jól, ha a pénzügyi konstrukció is jól működik mögötte.

- Nemsokára ismét a bankszektorban találkozhattunk önnel mint az OTP ügyvezető igazgatójával.

- Megtisztelve érzetem magam, amikor az OTP lakossági üzletágának vezetésére felkértek, hiszen az OTP Európa egyik legjobban teljesítő pénzintézete. Az kétségtelen, hogy jó adottságokkal indult, hiszen a legnagyobb fiókhálózata és ügyfélköre neki volt, de ennek megtartása egyértelműen a felkészült menedzsmentnek köszönhető. Ilyen csapatban dolgozni igazán jó érzés. A munkaköröm a lakossági hitelek és betétek, a folyószámla-kezelés felügyelete volt. Bízom benne, hogy tevékenységemmel hozzá tudtam járulni a legnagyobb hazai hitelintézet eredményes működéséhez.

- A milliárdos sikerek után most egy kis, feltörekvő cég, a BG Magyarország Ingatlanfinanszírozási Zrt. élén találjuk.

- Amikor megkerestek, hogy legyek az ingatlanhitelezéssel és -lízinggel foglalkozó cégek vezetője, bevallom, egy kicsit gondolkodtam a felkérésen. Nem nagyon ismertem a céget, de láttam, hogy egy olyan cégcsoport fejlődött ki az elmúlt években, amely az ingatlanpiac számos területén jelentős eredményeket tudhat magáénak. Ráadásul az ingatlan alapú hitelezés piaci lehetőségei még mindig kecsegtetőek. Ma a GDP-arányos ingatlanhitelek aránya Magyarországon 16 százalék, az unióban 35-40 százalék. Ha ebben a szegmensben van növekedési lehetőség, akkor már csak jó termékkel és jó menedzsmenttel kell előállni.

- Úgy tudom, tulajdonos is.

- Igen. Szerettem volna, ha tulajdonosként is befolyásolni tudom azoknak a cégeknek a működését, amelyeknek operatív vezetője vagyok. Természetesen van benne kockázat, hiszen Európa egyik legjobb teljesítményű bankja után ez egy kicsi szervezetnek számít, de ha sikerül felfuttatni az üzleti aktivitást, elégedett leszek.

- Dacára annak, hogy a következő egy-két évben a hitel- és ingatlanpiacon visszaesés várható?

- Ez minden bizonnyal bekövetkezik. Ennek ellenére 2007-ben szerintem lesz esélye a BG-nek, hogy jó eredményeket érjen el, és egyre nagyobb piaci részesedéssel bírjon. A verseny nagy a magyar piacon mind a lízing, mind a hitelek esetében, és csak azok tudnak sikeresek lenni, akik jó háttérrel, gyors folyamatokkal és jó termékválasztékkal jelennek meg a piacon. A feltételek megteremtése a tulajdonosokon múlik, a többi a munkatársakon és a menedzsmenten.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo