Az adat a biznisz

Amikor a mobiltelefónia adatüzletében fantáziát látók megalkották az első hatékony, csomagkapcsolt mobilkommunikációs adatátviteli szabványt, aligha gondolták, hogy kevesebb, mint hét év alatt a vezeték nélküli, helyfüggetlen adatkommunikáció egész életünket megváltoztathatja. A beszédtől kezdve, az SMS-re, MMS-re épülő szolgáltatásokon át az összes felhasználási területet behálózó és üzleti folyamatokat segítő technológiákig szinte minden megvan, létezik. Már csak használni kell.

Ahogyan a számítógéppel, úgy a mobiltelefonnal is tudunk ma már az irodán kívülre, helytől függetlenül adatforgalmat bonyolítani, sőt az adatátviteli sebesség tekintetében is egyre kisebb kompromisszumokra kényszerülünk. De mégis miért jó ez nekünk?

Távközlési perspektívák
A távközlési felsővezetők mintegy 80 százaléka szerint hat éven belül már nem a beszédhívások számítanak majd a távközlési szolgáltatók fő bevételi forrásának - áll az Oracle-nak az Economist Intelligence Unit közreműködésével a távközlési ágazatban készített globális felmérésében. A megkérdezett vállalatvezetők több mint fele úgy vélte, hogy ez a változás akár négy éven belül is bekövetkezhet, ezért a szolgáltatóknak haladéktalanul újabb bevételi források után kell nézniük, ha el akarják kerülni az üzleti forgalom gyors visszaesését. A felsővezetők abban is egyetértenek, hogy a Skype-hoz hasonló VoIP-szolgáltatások jelentik a vezetékes telefonvonalakból származó bevételekre a legfőbb veszély, 68 százalékuk szerint a bevételkieséseket elsődlegesen a VoIP-szolgáltatók okozzák. Az 51 százalékuk az elkövetkező két évben a legvalószínűbb stratégiának a mobilszolgáltatók felvásárlását vagy a velük történő összeolvadást tartja.
- Ahogy az egyre gyorsabb mobil adathálózati szabványok elterjednek, a költséghatékonyság és kényelem különféle szolgáltatásokat mobilizálását kívánta és kívánja meg folyamatosan, ilyen például a bankkártya-leolvasás, a digitális fotózás, a zenehallgatás, a médiatárolás, a mobiltelefonon keresztüli fizetés és még számos üzleti funkció. Ma már egy mobiltelefon segítségével aktiválható, kikapcsolható autóriasztó, fűtésrendszer, garázskapu, SIM-kártyás rendszeren működik a betegkövetés, a vérnyomásmérés, a flottakezelés, és ez még csak a kezdet - összegez Drozdy Győző, a Pannon GSM Zrt. vezérigazgató-helyettese. A hazai ezüstérmes szolgáltató második embere a Piac és Profitnak elmondta: - Magyarország kivételes helyzetben van, mert míg az igen magas internetpenetrációs számokat felmutató Svédországban és Németországban is 30 százalék alatt van a hang alapú kommunikáció mobiltelefonra eső része, addig nálunk ez az arány 70 százalékra tehető. Erre és a 95 százalék feletti hazai mobilpenetrációra építve az üzlet a mobil adatátvitelben, illetve az ezen nyugvó szolgáltatásokban van - állítja Drozdy.

Pontosabb szegmentáció

 Az elmúlt években körvonalazódtak a készülékgyártói stratégiák is: ezek egyre inkább szegmentált piacokat céloznak meg, s így erősítik a szolgáltatók által kínált adatfelhasználási lehetőségeket.

Ami a magánfelhasználókat illeti, a fotó- és videokamerák mobiltelefonba integrálása új korszakot nyitott a digitális képkezelésben, amelynek természetes következménye lett a felhasználók megosztási vágya. Az, hogy egy mobiltelefonnal készült fotót vagy videót pár gombnyomással egy központi szerverre küldjünk, és ahhoz a későbbiekben kategorizáltan, bármikor és bárhonnan hozzáférjünk, ma már szinte természetes. A megapixelek növekedésével a felhasználói adatforgalom is nő. Így van ez a zeneletöltés esetében is, ami a digitális zenepiac legalizását úgyszintén megoldja: egy mobiltelefonra letöltött, a havi számlával kifizetett zene - vagy akár videó - ma már olyan digitális jogvédelmet kap, hogy a másolás nem húz ki világszerte több milliárd dollárt a jogtulajdonosok zsebéből.

Az üzleti felhasználást tekintve a vevő oldaláról, a mobiltelefon egyre inkább kényelmes, mindig kéznél lévő platformmá alakul, amelyen elérhetők a vállalati e-mailek, a naptár, a cég belső vállalatirányítási rendszere, és emellett magáncéllal is használható fotózásra, navigálásra. Gyártói, szolgáltatói, fejlesztői oldalról azonban rengeteg lehetőség van még a technológiában.

#page#

Új hálózatok, új készülékek

 A mobiltelefonon-mobilhálózaton folyó kommunikáció - mint minden IP alapú rendszer - egyre nagyobb sávszélességet igényel, hiszen folyamatosan növekszik a felhasználói tábor, és gyarapodnak a felhasználási területek. A nagy sávszélesség ugyan ma már elérhető a GSM utódhálózatain, ám kapacitásban ez egyelőre korlátozottabb, mint például a Wi-Fi, netán a WiMax.

- A mobilhálózatok kiegészítőjeként vagy alternatívájaként megjelenő és egyes országokban nagy népszerűségnek örvendő WiMax azt a képzeletbeli lyukat tömi be, ami a Wi-Fi és a 3G között van. A vezeték nélküli adatátvitel esetében ugyanis minél nagyobb sávszélességű, vagyis minél gyorsabb egy hálózat, annál sűrűbben kell elhelyezni az antennákat, és a WiMax éppen a harmadik generációs mobilhálózatok és a Wi-Fi hálózatok közötti kompromisszumként jöhet szóba mint alternatíva, elsősorban új mobiloperátoroknál - mondta el kérdésünkre Nicolas Demassieux, a Motorola Inc. Európai Kommunikációs Kutatóintézetének igazgatója a cég párizsi Innovation Day konferenciáján

A ma létező vezeték nélküli adatátviteli technológiák mind egymással, mind a vezetékes technológiákkal szemben csak egy bizonyos pontig tekinthetők helyettesítő termékeknek, egy pont után viszont remekül kiegészítik egymást.

- Hét fő irányvonalat fogalmaztunk meg a Motorolánál, amelyek fejlesztései alapvetően meghatározzák a jövő mobilkommunikációját. Ezek: az internet (future internet), az alkalmazás-testreszabás, a nagy sávszélességű vezeték nélküli adatátvitel, a kiegészítő technológiák, a mobiltévé, az új hálózati szabványok és a GSM/UMTS szoftverbővítések. Igen fontos stratégiai lépésnek, illetve egyelőre fejlesztésnek tartjuk a PC-s tartalmak mobilizálását is, ami lehetővé teszi, hogy a felhasználó valamely vezeték nélküli hálózaton keresztül adatokat kérjen le a mobiltelefonjára, illetve a későbbiekben azon tárolja is azokat. Az automatikus tárolásmenedzsment mint platform- és kommunikációsszabvány-mentes lehetőség hosszú távon mindenképp megkönnyíti az üzleti és magánfelhasználók dolgát egyaránt - vázolta föl a jövőt Nicolas Demassieux.

Készséges készülékek

A kommunikációs szabványok együttműködését a mobiltelefon-gyártók legújabb, ez év elején bemutatott termékei, készülékei is igazolják. A Nokia N95-ös multimédiás mobilja például már 5 megapixeles kamerával és beépített GPS-szel is rendelkezik, a legújabb kettényitható E90-es kommunikátort pedig a már-már "hagyományos" üzleti funkciók mellett rendkívül nagy felbontású belső kijelzővel, dupla kamerával is ellátták, ráadásul az N95-össel egyetemben mind Wi-Fi, mind nagysebességű HSDPA internettel felvértezték. A Sony Ericsson az eddigi termékvonalat erősítendő új Walkman és Cybershot mobiltelefonokat mutatott be az idén, s várhatóan még ez évben megjelenik az újabb, Sonytól örökölt branddel ellátott Bravia és az első HSDPA-s mobiltelefon.

Adatátviteli sebességek
CSD (GSM - 2G)-14,4 kbit/s
HSCSD (2,25G)-43,2 kbit/s
GPRS (2,5G)-55,6 kbit/s
EDGE (2,75G)-236,8 kbit/s
UMTS (3G)-384 kbit/s
HSDPA (3,5G)-3,6-14,4 Mbit/s
Az új, gyors mobil-adatátviteli technológiában a Samsung és a Motorola az úttörők, idei portfóliójukban már szép számmal van fejlett adatátviteli képességekkel felruházott készülék. A Motorola - az eddigi pengemobilsikerek után - az új generációs, fejlettebb és okosabb vékony készülékek megjelentetése mellett az első igazán üzleti mobiljának, a teljes billentyűzetes Motorola Q-nak a piaci bevezetésére készül. Az LG idén a tavaly bemutatott fashion kategória mellet maradva újabb Chocolate mobilokkal és Shine (Ragyogás) telefonjával kívánja meghódítani a vásárlók szívét. A koreai gyártó hamarosan megjelenő Prada készülékével ráadásul már valódi alternatívát kínál a luxusmobilok körében is.

A Skype még tavaly, az Apple pedig az év elején kavarta fel az állóvizet a mobilpiacon: mindkét óriáscég beszállt a mobilkészülékek piacára. A Skype elsősorban a saját szolgáltatására épülő, IP alapú "adatfont" mutatott be, az Apple pedig egy meglehetősen szenzitív, érintőképernyős technológiára épülő multimédiás készüléket dob a piacra, amely minden bizonnyal az összes Machintosh-felhasználót rabul ejti majd.

#page#

Mobilkommunikációs mérföldkövek
1947 Az első üzleti célú analóg mobil rádió beüzemelése az egyik cambridge-i taxis vállalat részére.
1973 Az első személyhívós rendszerek indulása Angliában.
1973 Rudy Krolopp az első kompakt hordozható készülékkel (Motorol) érkezik a Fehér Házba.
1977 Az AT&T és a Bell Labs felépíti az első kísérleti cellás rendszerű mobilhálózatot.
1981 Az első automata roamingos NMT (Nordic Mobile Telefony) hálózat kiépítése Szaúd-Arábiában.
1982 Az FCC (Federal Communications Comission - Szövetségi Kommunikációs Bizottság) az Egyesült Államok területén engedélyezi a kereskedelmi mobilszolgáltatás megindítását.
1983 Az első hordozható mobiltelefon (Motorola DynaTAC 8000X) kereskedelmi forgalomba kerül, és máris több tízezres a várólista.
1986 Az EU engedélyezi a 900 MHz-es frekvencia használatát mobiltelefon-szolgáltatásra.
1989 Magyarországon elindul a Westel 0660-as NMT analóg mobiltelefon-szolgáltatása, egy évvel később már 100 ezer előfizetője van.
1990 Az első digitális mobiltelefon bemutatása Amerikában; az 1800 MHz-es frekvenciasávra való kiterjesztés előkészítése.
1991 Az első GSM-hívás Finnországban.
1992 Az első roamingmegállapodás a Telecom Finland és a Vodafone UK között.
1993 Már 36 GSM-hálózat működik 22 országban, 25 további ország tervezi a GSM bevezetését.
1996 Az első GSM-hálózatok indulása Oroszországban és Kínában, 50 millió GSM-felhasználó a világban, az első Prepaid mobilszolgáltatás indulása.
1997 Az első triband (amerikai és európai hálózatokon működő mobiltelefon) megjelenése (Motorola).
1998 100 millió GSM-felhasználó a világban.
1999 Az Orange bemutatja a WAP-ot Angliában; a Garmin GPS-szel szerelt mobiltelefont mutat be.
2000 Angliában a BT Cellnet hálózatán elindul a világ első GPRS-szolgáltatása; a Japán Vodafone kínálatában megjelenik az első kamerás mobil (Sharp J-SH04); bemutatják az első Bluetooth-képes mobilt (Ericsson R520s); a világ GSM-felhasználói több mint 5 milliárd SMS-t küldenek egy hónap alatt.
2001 Az NTT Docomo elindítja első kereskedelmi 3G (CDMA) hálózatát Japánban; az első színes kijelzős mobiltelefon megjelenése.
2002 Az első európai kereskedelmi 3G hálózat indulása Angliában (Manx Telecom); a Westel elindítja az első magyarországi kereskedelmi GPRS-szolgáltatást és a világon elsőként az erre épülő MMS-szolgáltatást.
2003 A Pannon GSM és a Nokia végrehajtja az első európai EDGE-hívását, fél évvel rá a Westel elindítja Magyarország első kereskedelmi EDGE szolgáltatását; az első magyarországi 3G (UMTS) teszthívás a Westeltől; az első 3G (UMTS)-képes készülék debütálása (Nokia 6650); a világon több mint 1,3 milliárd ember rendelkezik mobiltelefonnal.
2004 A Kiotói és a Pekingi Egyetem, valamint a Fujitsu együttműködésével elindulnak az első 4G-s hálózati fejlesztések a japán és a kínai nyelv közti real time fordítási rendszer megvalósítására; az első Wi-Fi-képes telefon debütálása (NEC N900iL) a japán NTT Docomo hálózatán; a világ GSM-felhasználóinak száma meghaladja az egymilliárdot.
2005 A T-Mobile elindítja az első magyarországi kereskedelmi 3G (UMTS) hálózatot; a világon összesen 1 trillió SMS-t küldenek a mobilfelhasználók.
2006 Elindul a világ első kereskedelmi célú HSDPA hálózata a koreai SK Telecomnál; piacra kerül az első HSDPA-s telefon (Samsung W200); ezután 3 hónappal a T-Mobile elindítja az első magyarországi kereskedelmi, 3,5G-nek is hívott nagysebességű HSDPA hálózatot; 85 HSDPA hálózat beüzemelése; 980 millió mobilkészülék értékesítése egy év alatt; a Samsung a 4G-s hálózat tesztelésekor 100 Mbit/s adatátviteli sebességet ér el egy mozgó járművön és 1 Gbit/s sebességet sétálás közben.
2007 világszerte több mint 2 milliárd a mobil-előfizető; indulnak a HSUPA hálózatok.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo