Autózni muszáj, de nem mindegy, hogyan

Az autóipar a világgazdaság egyik legfontosabb húzóágazata. És tagadhatatlanul Földünk elszennyezésének egyik fő felelőse is. De ahogyan eleinknek hajózni, nekünk, ma, autózni muszáj. Nem mindegy azonban, hogy hogyan. Autósok és gyalogosok szerencséjére az autóipar éllovasainak fejlesztéseiben a környezetterhelés csökkentése ma már a fő szempontok között szerepel.

Hagyományos
Kisebb környezetterhelés

A gyártóknál egységes trend a fajlagos fogyasztás csökkentése. Szériaautóknál nem ritkaság az 5-7 liter/100 kilométer érték. A Honda elektromotorral megtámogatott benzinmotoros autója, az Insight 2,7 literes fogyasztási világcsúcsot ért el tavaly, dízelben a Daihatsu Charade még jobb eredménnyel tartja a csúcsot, de a Volkswagen Lupo is megkerülte a Földet kevesebb, mint 3 literes átlagfogyasztással.
A gépkocsigyártás egészére kiterjed a környezettudatosabb gondolkodás. A Honda Zöld Gyár koncepciója például célul tűzte ki, hogy 2001-re az egy kocsira eső energiafelhasználás az 1990-es szinthez képest legalább 15 százalékkal csökkenjen, s másoknak is hasonlók a törekvései. A gyártók az egyéb környezeti terheléseket (víz-, levegőszennyezés) is csökkenteni kívánják, s céljuk a felhasznált anyagok újrahasznosításának növelése is.
Az IT-fejlesztések terén viszont igencsak hátul kullog az autóipar. Pedig itt vannak jócskán tartalékok, amelyek segíthetnek a környezet megóvásában.

Üzemanyagok
Bio és gáz

Fagáz: a fa égetésével keletkező metángáz elégetése során nyert hajtóanyag, kevéssé hatékony.
Motoralkohol (motalko): a benzinhez kevert növényi alkohol. Jelenleg csak a cukornádból készült használatos, Dél-Amerika több országában évtizedek óta. Kísérleti jelleggel burgonyából, cukorrépából, gabonafélékből is előállítják (így Magyarországon akár ideális üzemanyag-forrás lehetne), de a jelenlegi technológiával a gyártásához szükséges energiának csak az 1,1-1,2-szeresét adja vissza.
Biodízelolaj: leginkább napraforgóból, repcéből készül, teljes értékű üzemanyag, a gyártásához szükséges energiának a 3,7-4,2-szeresét adja. Egyelőre csak állami támogatással éri meg előállítani. Magyarországon két feldolgozóüzem is épült (Nagyigmánd, Tiszadob), de egyik sem működik. A szaktárca (FVM) segédletével létrejött a használatát elterjeszteni kívánó Magyar Biohajtóanyag Termelő és Szolgáltató Kft., de érdemi munkát még nem végzett. A megfogalmazott cél: 2010-re 170 ezer tonna biodízelolajat gyártani 300 ezer hektáron termett repcéből és napraforgóból. Az EU-országokban törvényekkel is szorgalmazzák gyártását, egyelőre mezőgazdasági célokra.
Természetes gáz: nagy készletek vannak belőle. A benzinnél kevésbé szennyező, kalóriaértéke viszont kevesebb, emiatt literben 20 százalékkal is több kellhet belőle. A jelenlegi árak mellett csak évi 25-30 ezer kilométer után kifizetődő. Elterjedését az EU-ban program segíti, s irányelv, hogy ára ne haladja meg a motorbenzin mindenkori árának a felét. Magyarországon többe kerül (körülbelül 150 forint), mint az általunk is megcélzott 50 százalék, kút sincs elég (száznál kevesebb, a szükséges 200-220 helyett).
Hidrogén: a természetben korlátlanul elérhető. Az oxidációjával előállított elektromos energia egy elektromotoron keresztül hajtja a kocsit. Nincs kipufogógáz, károsanyag-kibocsátás, a működés szinte zajtalan. Melléktermék: a víz. A GM/Opel, a Daimler/Chrysler (D/C), a BMW már a 90-es évek elején kidolgozta, az évtized közepétől pedig prototípusokban gyártotta a hidrogénnel hajtott járműveket. A szakemberek szerint a jövő gépkocsijának üzemanyaga.
Methanol: természetes állapotában hidrogént is tartalmaz, így az előbbi módon elektromos áram nyerhető belőle; a jelenlegi benzinkutak kis átalakítással alkalmassá tehetők a kiszolgálására. Ígéretes kísérletek folynak a GM/Opelnél, a D/C-nél, a Mazdánál, a Hondánál.
Syntroleum: természetes gázból derivált szintetikus folyékony üzemanyag. Ként nem tartalmaz, égése jóval tisztább a dízelolajénál. A jelenlegi motorok kisebb átalakítással használhatják. Hátránya: drága.

Meghajtások
Újmódi

Üzemanyagcella. Legalább kétszeres hatékonysággal működik, mint a belső égésű motor. Metanolból vagy (újabban) hagyományos üzemanyagból (BMW, D/C) előállított hidrogénből vagy hidrogénből oxigén hozzáadásával állít elő elektromos energiát. Néhány éve vannak ilyen meghajtású autók (D/C, Opel, Honda, Mazda, BMW). Széles körű alkalmazása először a városi buszoknál várható (a D/C azt tervezi, hogy Berlin tömegközlekedését 2002-től ilyen buszokkal oldja meg); személyautóknál 2002-2003-tól várható áttörés.
Benzinmotor-üzemanyagcella hibrid. Idén márciusban rukkolt elő a BMW ezzel a megoldással. Az autó fedélzeti energiaellátását egy hagyományos akkumulátor nagyságúra csökkentett üzemanyagcella oldja meg, így a benzinmotor által termelt energia kizárólag a kocsi mozgatására fordítható.
Elektromotor. A kocsi akkumulátorában tárolt elektromos energiát használja. Egyelőre a legjobb akkukkal sem lehet 150 kilométernél többet megtenni; a feltöltés 30 percet igényel. A megoldás viszonylag drága, az akkuk nehezek, és nagy helyet foglalnak el.
Benzinmotor-elektromotor hibrid. A hagyományos benzinmotoros gépkocsi veszteségenergiáját megfogják, akkumulátorba táplálják, ahonnan ismételten visszanyerhető. Az ötszemélyes Toyota Prius már tömeggyártásban mutatja előnyeit (5,1 literes átlagfogyasztás 100 kilométerre). Hamarosan megjelenik a D/C hibridautója is, a Mercedes A osztály alapjaira építve.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo