A végén mobil

A néhány éve még vad látomásnak számító víziók ma már tulajdonképpen kézzelfogható és használható valóságokká váltak, az újabb víziók pedig már nem is annyira merészek a távközlési piacon, amelyet persze alakítanak az igények, de talán ezeknél is jobban a fejlesztések révén megjelenő lehetőségek.

A mobilpenetráció elérte a 100 százalékot, és Magyarországon a teljes hangforgalom 67 százaléka is mobilkészülékről indított hívás (Nyugat-Európában ez 45 százalék körül van). A 3G technológia létrehozta az okos telefonokat (smart phone), és lassan a mobilkészülékek használati értékét sem a hangkommunikáció jelenti. A számítógépekkel vetekedő eszközökön e-mailezhetünk, internetezhetünk, bekapcsolhatjuk vele hazafelé menet a lakásunk fűtését, felhúzhatjuk a redőnyöket, kinyithatjuk a garázskaput. Sőt, a reklámipar is felismerte a mindig nálunk lévő készülékben rejlő előnyöket: útjára indult a mobiltechnológián alapuló blue tooth-marketing.

Igények és iparági nyomások

Néhány évvel ezelőtt még sokan azt jósolták, hogy a mobiltechnológia kiszorítja a vezetékes szolgáltatásokat, és az előbbieket tekintve talán igazuk is lehet, ám a kép mégis árnyaltabb, még akkor is, ha napjainkban a legnagyobb érték éppen a mobilitás. Mert ez a kommunikációban nem azt jelenti, hogy feltétlenül mobiltechnológia áll a szolgáltatás mögött. Azt viszont igen, hogy a végfelhasználóhoz érkező megkeresések - e-mail vagy akár mobil-, akár vezetékes telefonra érkező hívás - egy hordozható eszközön keresztül fogadhatók.

A mobilitás tehát nem egyenlő a mobiltelefóniával, a fogalom sokkal inkább a jelenidejűséget és a szabadságot jelenti.

- A YouTube-on látható Avaya-reklám éppen ezt hangsúlyozza: a vállalat igazgatója a borbélynál ülve intézi a cég ügyeit. A ma rendelkezésre álló technológiák értelmetlenné teszik a "majd, ha visszaérek az irodába" mondatot. A mai világban erre nincs idő, vagy talán éppen így lehet hatékonyabbá tenni a munkavégzést, hiszen "házon belül" tényleg azzal foglalkozhatunk, amivel csak ott lehet. Amióta létezik mobil, az emberek általában elvárják, hogy bárki azonnal elérhető legyen, és rögtön válaszoljon az e-mailekre. Ezt az elvárást igyekeznek kiszolgálni a távközlési szolgáltatók és az eszközöket fejlesztő cégek is - jellemzi a mai trendet Bortnyák Adorján, az Algotech cégvezetője, aki szerint az biztos, hogy a végpontokon a mobilkészülékek állnak, de napjaink óriás adatmennyisége biztonságosan és megbízható minőségben nem kizárólag rádiófrekvencián fog vándorolni.

A mindent kiváltó IP

- Ma az IP tűnik a legköltséghatékonyabb és "legnagyobb tudású" megoldásnak mind a hang-, mind az adatforgalom tekintetében. A fixvonalas társaságokat a mobilszolgáltatás lehetőségével kecsegtető újabb drótnélküli technológia, a WiMax (worldwide interoperability for microwave access) esetében is bebizonyosodott, hogy hangot IP alapon lehet jó minőségben közvetíteni. Körülbelül öt év, és szinte biztos, hogy az IP lesz a távközlés meghatározó technológiája, ám nem beszélhetünk sem a vezetékes, sem a GSM hálózatok haláláról. A vállalati ügyfeleknek mobilitásra van szükségük irodán belül és irodán kívül egyaránt, de az igényeknek más a technológiai vonzatuk. A szolgáltatóknak egyaránt nyújtaniuk kell fixvonalas szélessávú internetet, mobilinternetet bizonyos sávszélességen, valamint mobil hangkommunikációt, méghozzá úgy, hogy az számukra is költséghatékony legyen - mondja Zsembery György, az Invitel marketing vezérigazgató-helyettese, aki szerint a cégösszeolvadásokat is az újabb technológiákhoz szükséges méret és folyamatos befektetés utáni igény mozgatja.

Védeni kell!
Ha valaki a telefonját szinte számítógépként használja, szörfözik vele az interneten, e-maileket fogad és küld, a SIM kártyán tárol személyes adatokat, ugyanolyan veszélyeknek van kitéve, mint a számítógép-felhasználók. A mobilkészüléket támadhatják vírusok, érkezhetnek kéretlen SMS-ek, s ha elvész, tulajdonosának identitása kerül veszélybe.
- Rendszeresen készített iparági felméréseinkből látszik, hogy 2004 és 2006 között a PDA-kat, illetve mobiltelefonokat támadó vírusok száma félévente megkétszereződött - mondja Bartha Hedvig, a Symantec marketing- és PR-menedzsere. A biztonsági szoftvereket gyártó cégek jelzései szerint a mobiltelefonokat és mobil eszközöket támadó vírusok egyre veszélyesebbek, a kéretlen SMS-ek pedig nemcsak a sávszélességet foglalják feleslegesen, hanem akár költségvonzatuk is lehet.
A hackerek eddig jórészt azért indították a mobil készülékeket célzó támadásokat, hogy bizonyítsák, ezek is éppolyan sérülékenyek, mint a hálózatra kötött gépek. Napjainkban viszont az üzleti megfontolások is szerepelnek a motivációk között. A Symantec korábban jelezte, hogy 2007 folyamán már számolni kell a kémprogramokkal is. - A kémszoftverek működésbe tudják hozni titokban a telefonok hangszóróját, illetve kameráját, így komoly értéket jelentő információkat közvetíthetnek illetékteleneknek. Oroszországban például már nem ritka, hogy az üzleti partnerek tárgyaláskor leveszik mobiltelefonjukról az akkumulátort, és a készüléket kirakják az asztalra - magyarázza a szakértő.

#page#

Vissza-visszatérő dilemma, hogy vajon az igény hajtja-e a fejlesztéseket, vagy a megszülető technológiákhoz kell hozzáigazítani a fogyasztók elvárásait. Zsembery úgy látja, a következő lépés éppen az, hogy a felhasználók legyenek tisztában a szükségleteikkel és azzal, hogy a rendelkezésre álló eszközök és szolgáltatások pontosan mire használhatók.

- A lakossági és a kisvállalati szegmens kevéssé tudatos, a valós szükségleteik helyett inkább az ár és a divat szerint döntenek. Ebben a körben a marketingkampányok gyakorta legyőzik a racionalitást. A nagyvállalatoknál más a helyzet, ott már szakemberek felelős módon alakítják a stratégiákat, és jobbára az üzletmenet fejlesztésének igénye motiválja a vállalat távközlési struktúráját. Vagyis a cég az értéknövelt szolgáltatásokért akár felárat is hajlandó fizetni - magyarázza az Invitel szakembere.

Ezt a nézetet osztja az Algotech vezetője is, aki szerint a kis- és középvállalatok túlnyomó része csak telefonálásra használja a készülékét, pedig a konferenciabeszélgetés-funkció, a hangposta, vagy hogy a hívás beszélgetés közben is egy mozdulattal átirányítható a mobilkészülékre, komoly előnyöket jelenthetnek egy üzlet működésében, illetve az ügyfélkapcsolatok minőségében.

Van kiút!

Fogalmak
Blue tooth-marketing: egy lokálisan telepített üzenetküldő eszköz, lehet akár óriásplakát is, információt - szlogent, képet, logót, eredményeket, közérdekű információkat, figyelemfelkeltő üzeneteket - küld a lefedett területen levő blue tooth technológiás készülékeknek, főként mobiltelefonoknak. Az üzenet a készülék tulajdonosának engedélyével töltődik le a készülékre, ahol szabadon elmenthető, felhasználható, továbbküldhető vagy törölhető.



SIP (session initiation protocol): multimediális kommunikáció, az IP telefónia inicializálására, megváltoztatására és befejezésére megállapított és standardizált protokoll. Legfontosabb sajátosságai: a felhasználói végberendezés azonosítása, a felhasznált média és paramétereinek meghatározása, a felhasználói részvétel rendelkezésre bocsátása, a felhasználók telefonhívás-paramétereinek elfogadása, a hívások felismerése és továbbítása. Hasonlóan a HTTP-hez, a SIP is client-server-protocol, ezért a klienslekérdezések és szerverválaszok lebonyolításáért felelős. (Forrás: www.voipinfo.hu)

A verseny és a teljesítménykényszer minden korábbinál erősebb, ez alakítja a távközlési iparágat is. A szolgáltatók pedig igyekeznek a "mindent egy kézből" igénynek eleget tenni. Úgy tűnik, az IP telefónia lesz a Jolly Joker: alközpont kérdése, és az irodai vezetékes szám átirányítható a mobilkészülékre, a hangposta-üzenetek lehallgathatóak távolról, és az e-mailek sem csak az irodai számítógépünkre érkeznek, egyaránt küldhetünk és fogadhatunk üzeneteket okos mobiltelefonokkal. Vagyis az információáradat akkor is elér bennünket, ha nem akarjuk.

- A Skype típusú kommunikációs csatornáknál bárki láthatja, hogy a keresett fél éppen elérhető, vagy nem. A SIP (session initiation protocol) viszont IP alapon képes arra, hogy a telefonkészüléken - legyen az fixvonalas vagy mobil - beállítsam, hogy elérhető vagyok-e, vagy sem. Ennek a technológiának az elterjedése hozhat újabb áttörést a távközlés vizein - mondja Bortnyák, aki szerint tíz éven belül csoportokra bonthatom a világot, és én döntöm el, hogy kinek és mikor teszem elérhetővé magam, miközben valójában mindig elérhető vagyok egy mobilkészüléken keresztül.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo