A végén mobil

A néhány éve még vad látomásnak számító víziók ma már tulajdonképpen kézzelfogható és használható valóságokká váltak, az újabb víziók pedig már nem is annyira merészek a távközlési piacon, amelyet persze alakítanak az igények, de talán ezeknél is jobban a fejlesztések révén megjelenő lehetőségek.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A mobilpenetráció elérte a 100 százalékot, és Magyarországon a teljes hangforgalom 67 százaléka is mobilkészülékről indított hívás (Nyugat-Európában ez 45 százalék körül van). A 3G technológia létrehozta az okos telefonokat (smart phone), és lassan a mobilkészülékek használati értékét sem a hangkommunikáció jelenti. A számítógépekkel vetekedő eszközökön e-mailezhetünk, internetezhetünk, bekapcsolhatjuk vele hazafelé menet a lakásunk fűtését, felhúzhatjuk a redőnyöket, kinyithatjuk a garázskaput. Sőt, a reklámipar is felismerte a mindig nálunk lévő készülékben rejlő előnyöket: útjára indult a mobiltechnológián alapuló blue tooth-marketing.

Igények és iparági nyomások

Néhány évvel ezelőtt még sokan azt jósolták, hogy a mobiltechnológia kiszorítja a vezetékes szolgáltatásokat, és az előbbieket tekintve talán igazuk is lehet, ám a kép mégis árnyaltabb, még akkor is, ha napjainkban a legnagyobb érték éppen a mobilitás. Mert ez a kommunikációban nem azt jelenti, hogy feltétlenül mobiltechnológia áll a szolgáltatás mögött. Azt viszont igen, hogy a végfelhasználóhoz érkező megkeresések - e-mail vagy akár mobil-, akár vezetékes telefonra érkező hívás - egy hordozható eszközön keresztül fogadhatók.

A mobilitás tehát nem egyenlő a mobiltelefóniával, a fogalom sokkal inkább a jelenidejűséget és a szabadságot jelenti.

- A YouTube-on látható Avaya-reklám éppen ezt hangsúlyozza: a vállalat igazgatója a borbélynál ülve intézi a cég ügyeit. A ma rendelkezésre álló technológiák értelmetlenné teszik a "majd, ha visszaérek az irodába" mondatot. A mai világban erre nincs idő, vagy talán éppen így lehet hatékonyabbá tenni a munkavégzést, hiszen "házon belül" tényleg azzal foglalkozhatunk, amivel csak ott lehet. Amióta létezik mobil, az emberek általában elvárják, hogy bárki azonnal elérhető legyen, és rögtön válaszoljon az e-mailekre. Ezt az elvárást igyekeznek kiszolgálni a távközlési szolgáltatók és az eszközöket fejlesztő cégek is - jellemzi a mai trendet Bortnyák Adorján, az Algotech cégvezetője, aki szerint az biztos, hogy a végpontokon a mobilkészülékek állnak, de napjaink óriás adatmennyisége biztonságosan és megbízható minőségben nem kizárólag rádiófrekvencián fog vándorolni.

A mindent kiváltó IP

- Ma az IP tűnik a legköltséghatékonyabb és "legnagyobb tudású" megoldásnak mind a hang-, mind az adatforgalom tekintetében. A fixvonalas társaságokat a mobilszolgáltatás lehetőségével kecsegtető újabb drótnélküli technológia, a WiMax (worldwide interoperability for microwave access) esetében is bebizonyosodott, hogy hangot IP alapon lehet jó minőségben közvetíteni. Körülbelül öt év, és szinte biztos, hogy az IP lesz a távközlés meghatározó technológiája, ám nem beszélhetünk sem a vezetékes, sem a GSM hálózatok haláláról. A vállalati ügyfeleknek mobilitásra van szükségük irodán belül és irodán kívül egyaránt, de az igényeknek más a technológiai vonzatuk. A szolgáltatóknak egyaránt nyújtaniuk kell fixvonalas szélessávú internetet, mobilinternetet bizonyos sávszélességen, valamint mobil hangkommunikációt, méghozzá úgy, hogy az számukra is költséghatékony legyen - mondja Zsembery György, az Invitel marketing vezérigazgató-helyettese, aki szerint a cégösszeolvadásokat is az újabb technológiákhoz szükséges méret és folyamatos befektetés utáni igény mozgatja.

Védeni kell!
Ha valaki a telefonját szinte számítógépként használja, szörfözik vele az interneten, e-maileket fogad és küld, a SIM kártyán tárol személyes adatokat, ugyanolyan veszélyeknek van kitéve, mint a számítógép-felhasználók. A mobilkészüléket támadhatják vírusok, érkezhetnek kéretlen SMS-ek, s ha elvész, tulajdonosának identitása kerül veszélybe.
- Rendszeresen készített iparági felméréseinkből látszik, hogy 2004 és 2006 között a PDA-kat, illetve mobiltelefonokat támadó vírusok száma félévente megkétszereződött - mondja Bartha Hedvig, a Symantec marketing- és PR-menedzsere. A biztonsági szoftvereket gyártó cégek jelzései szerint a mobiltelefonokat és mobil eszközöket támadó vírusok egyre veszélyesebbek, a kéretlen SMS-ek pedig nemcsak a sávszélességet foglalják feleslegesen, hanem akár költségvonzatuk is lehet.
A hackerek eddig jórészt azért indították a mobil készülékeket célzó támadásokat, hogy bizonyítsák, ezek is éppolyan sérülékenyek, mint a hálózatra kötött gépek. Napjainkban viszont az üzleti megfontolások is szerepelnek a motivációk között. A Symantec korábban jelezte, hogy 2007 folyamán már számolni kell a kémprogramokkal is. - A kémszoftverek működésbe tudják hozni titokban a telefonok hangszóróját, illetve kameráját, így komoly értéket jelentő információkat közvetíthetnek illetékteleneknek. Oroszországban például már nem ritka, hogy az üzleti partnerek tárgyaláskor leveszik mobiltelefonjukról az akkumulátort, és a készüléket kirakják az asztalra - magyarázza a szakértő.

#page#

Vissza-visszatérő dilemma, hogy vajon az igény hajtja-e a fejlesztéseket, vagy a megszülető technológiákhoz kell hozzáigazítani a fogyasztók elvárásait. Zsembery úgy látja, a következő lépés éppen az, hogy a felhasználók legyenek tisztában a szükségleteikkel és azzal, hogy a rendelkezésre álló eszközök és szolgáltatások pontosan mire használhatók.

- A lakossági és a kisvállalati szegmens kevéssé tudatos, a valós szükségleteik helyett inkább az ár és a divat szerint döntenek. Ebben a körben a marketingkampányok gyakorta legyőzik a racionalitást. A nagyvállalatoknál más a helyzet, ott már szakemberek felelős módon alakítják a stratégiákat, és jobbára az üzletmenet fejlesztésének igénye motiválja a vállalat távközlési struktúráját. Vagyis a cég az értéknövelt szolgáltatásokért akár felárat is hajlandó fizetni - magyarázza az Invitel szakembere.

Ezt a nézetet osztja az Algotech vezetője is, aki szerint a kis- és középvállalatok túlnyomó része csak telefonálásra használja a készülékét, pedig a konferenciabeszélgetés-funkció, a hangposta, vagy hogy a hívás beszélgetés közben is egy mozdulattal átirányítható a mobilkészülékre, komoly előnyöket jelenthetnek egy üzlet működésében, illetve az ügyfélkapcsolatok minőségében.

Van kiút!

Fogalmak
Blue tooth-marketing: egy lokálisan telepített üzenetküldő eszköz, lehet akár óriásplakát is, információt - szlogent, képet, logót, eredményeket, közérdekű információkat, figyelemfelkeltő üzeneteket - küld a lefedett területen levő blue tooth technológiás készülékeknek, főként mobiltelefonoknak. Az üzenet a készülék tulajdonosának engedélyével töltődik le a készülékre, ahol szabadon elmenthető, felhasználható, továbbküldhető vagy törölhető.



SIP (session initiation protocol): multimediális kommunikáció, az IP telefónia inicializálására, megváltoztatására és befejezésére megállapított és standardizált protokoll. Legfontosabb sajátosságai: a felhasználói végberendezés azonosítása, a felhasznált média és paramétereinek meghatározása, a felhasználói részvétel rendelkezésre bocsátása, a felhasználók telefonhívás-paramétereinek elfogadása, a hívások felismerése és továbbítása. Hasonlóan a HTTP-hez, a SIP is client-server-protocol, ezért a klienslekérdezések és szerverválaszok lebonyolításáért felelős. (Forrás: www.voipinfo.hu)

A verseny és a teljesítménykényszer minden korábbinál erősebb, ez alakítja a távközlési iparágat is. A szolgáltatók pedig igyekeznek a "mindent egy kézből" igénynek eleget tenni. Úgy tűnik, az IP telefónia lesz a Jolly Joker: alközpont kérdése, és az irodai vezetékes szám átirányítható a mobilkészülékre, a hangposta-üzenetek lehallgathatóak távolról, és az e-mailek sem csak az irodai számítógépünkre érkeznek, egyaránt küldhetünk és fogadhatunk üzeneteket okos mobiltelefonokkal. Vagyis az információáradat akkor is elér bennünket, ha nem akarjuk.

- A Skype típusú kommunikációs csatornáknál bárki láthatja, hogy a keresett fél éppen elérhető, vagy nem. A SIP (session initiation protocol) viszont IP alapon képes arra, hogy a telefonkészüléken - legyen az fixvonalas vagy mobil - beállítsam, hogy elérhető vagyok-e, vagy sem. Ennek a technológiának az elterjedése hozhat újabb áttörést a távközlés vizein - mondja Bortnyák, aki szerint tíz éven belül csoportokra bonthatom a világot, és én döntöm el, hogy kinek és mikor teszem elérhetővé magam, miközben valójában mindig elérhető vagyok egy mobilkészüléken keresztül.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo