A mobiltelefon

Az infokommunikációs technológiák nélkülözhetetlensége nyilvánvalóvá vált a 21. század embere számára. A gyakorlat kialakította a maga új viselkedési szabályait az emberi, üzleti kommunikáció területén is. Ám vajon hogyan fér össze üzlet és illem? Összefér-e egyáltalán? Tudjuk-e, mikor vagyunk illemtudók, mikor „bunkók”, és mikor csupán fölöslegesen finomkodók? A Piac és Profit vállalkozott arra, hogy saját – a leggyakrabban felmerülő problémák alapján megfogalmazott – kérdéseire megkeresse a választ az új kommunikációs eszközök használatáról. Az első izgalmas terület: a mobiltelefon.

Már a múlt század hatvanas éveiben Parkinson professzor is megírta híres törvényeiben azt a figurát, aki soha nem tud koncentrálni az aktuális vendégére, mert mindig csörög a telefonja. Ha körülnézünk, rengeteg hasonló figurát látunk, de az eszköztár most már kibővült a mobiltelefonnal is. Bele kell törődnünk ebbe?

Parkinson óta csak annyit változott a helyzet, hogy a telefon az asztalról beköltözött a zakó zsebébe. De ha nincs a telefonálásnak némi alapkultúrája, csak folyamatosan mással beszélő tárgyalópartnereket láthatunk. Persze, minden illemtankönyv ezt mondja, hogytárgyalás alatt ne beszéljünk mással. A valódi életben meg senki nem tartja be. Ezért azt mondjuk: ha mindenki egyformán csinál valamit, azt nem lehet megváltoztatni. De tudnunk kell: ha tárgyalás közben elkezdünk mással telefonálni, akkor a tárgyalópartnerrel azt éreztetjük, hogy van nála fontosabb ügy vagy személy is. Ha ezt szándékosan csináljuk, az adott esetben érthető lehet. De ha csak lustaságból vagy megszokásból, akkor az - finoman szólva - csak csekély mértékben kulturált.

Mit tegyünk például egy étteremben?

Sokszor vagyunk tanúi annak, hogy ül két ember az étteremben, az egyikük folyamatosan telefonál, a másik meg ül, és nézi. Ennek is az az üzenete, hogy a másik egyáltalán nem fontos a számunkra. Ennek akár az is lehet a következménye – bár ez elég ritka –, hogy a másik feláll, és elmegy.

Mit tegyünk színházban, templomban, műemlék-látogatáson, előadás alatt?

A telefon itt feltétel nélkül kikapcsolandó.

Hány telefonja van egy sikeres menedzsernek?

Többnyire kettő, néha több. Az egyiket mondhatjuk nyilvánosnak is: a számát minden üzleti partner megkaphatja, rajta van a névjegyen. A másik szigorúan a családé és a legfontosabb barátoké: más nem is ismeri a számot. Hasonlóan cselekszenek a sikeres orvosok, pszichológusok, ügyvédek is. Az elsőt sokszor kint is hagyják a titkárnőnél tárgyalások idején.

A mobiltelefon lehet ma még státusszimbólum?

A mobiltelefon önmagában már régen nem státusszimbólum. Persze, ma is vannak méregdrága mobilok, de ezek csak ritkán szerepelnek a reklámokban: valódi ezüst- vagy aranyházban, egyedi kivitelben. Ritkán találkozhatunk velük. Ezek valóban gazdagságról árulkodnak.

Vannak státusszimbólum telefonszámok, sok-sok nullával?

Amikor megjelentek az első flottaeladások, tehát a csoportos-céges tarifacsomagok, mindig belekerült a szórásba egy-két kerek szám is, lehetőleg sok nullával - és ezeket az igazgató szépen kiszippantotta magának. Az „ezres” vagy „tízezres” számoknak az az „üzenetük”, hogy az illető egy nagy-nagy vállalat első embere, sok-sok telefonszám tartozik „alá”.

Mi a teendő autóban?

Ha valaki egy több tízmilliós autóban ül, és „kézből” telefonál, azt sugallja, hogy smucig: tíz-húsz milliót költ egy autóra, de egy tízezer forintos kihangosítót már megspórol. Snassz.

Mikor hívhatunk fel egy fontos embert a mobilján?

Képzeljük magunkat a helyébe. Reggel és este, valamint a hétvégén szeretne a családjával, a szeretteivel lenni; ilyenkor nem szabad zavarni. Napközben tárgyal, intézkedik, dolgozik. Talán a legjobb a kerek órák közelében hívni, mert a találkozók rendszerint kerek órák vagy félórák mentén követik egymást (Magyarországon, mert például Amerikában ez sokszor másképpen van).

Küldjünk üzleti ügyben SMS-t?

Küldhetünk, de nem célszerű. Nem nagyon van üzleti tartalma, és nem jelent kötelezettséget. Az SMS-t inkább arra használjuk, hogy valami fontos tényt közöljünk röviden. Más a helyzet, ha tudjuk, hogy az illető külföldön van. Akkor nem kényszeríthetjük, hogy ő költsön a velünk való beszélgetésre. S ha mi vagyunk külföldön, akkor is elfogadott dolog a spórolás e fajtája.

Mekkora telefonszámlát ismerhet el egy munkáltató?

Nem a számla nagysága a mérvadó, hanem a hívott számok összetétele. Már az APEH is figyeli a céges számlán a magántermészetű telefonokat, mert természetbeni juttatásnak, tehát adóköteles jövedelemnek tartja. Ha gyanakszunk, hogy egy kolléga túl sokat telefonál magánügyben a cég költségére, adjunk neki meghatározott összegű, előre fizetendő telefonkártyát. Ez lényegében egy telefonálási keret. Ha azt túllépi, megteheti - a saját költségére. De ez már nem illem kérdése, hanem az üzleti racionalitásé.

SPJ

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo